Kan inte nån med värderingar ställa upp i valet?


Jag är orolig för vår demokrati, för det är inte det om allt bara är strategi. När alla pratar ”Sverigedemokratiska”. Till och med Jimmie Åkesson skrattar. Jag skrev om det i förra söndagens GP.

Jag tycker att Alex Schulman skrev väldigt bra om samma ämne i gårdagens Expressen.

Han skriver så bra den där Alex.

Bloggvännerna har ordet

14 svar till “Kan inte nån med värderingar ställa upp i valet?”


  1. Ewa skriver:

    Det vore mycket tacksamt med politiker med sunda värderingar skulle ställa upp. Personer som inte väger varje ord och handling på pk-våg, som inte är rädda för att stå upp för våra grundläggande värderingar och som arbetar, hårt och aktivt mot vad som förekommer i Sverige:
    Barnäktenskap
    könsstympning
    Hedersförtryck- våld och mord
    Domstolar skall döma enligt svensk lag, inte andra länders och deras sedvänjor
    Listan kan göras lång

    Sådana politiker vill jag se 9/9

    • M skriver:

      …och politiker som står upp mot böneutrop!

      • Asta skriver:

        Ja fy fan! Och kyrkringningar och studentflaksyra och föräldrar som tjatar om sand på filten. Förbjud!

        • Mia skriver:

          Vilket drygt svar. Vill du ha böneutrop 200 m från din bostad?

          • Jessica skriver:

            För min del hade det inte gjort någonting. Hör idag kyrkklockorna och störs inte av det. Hör även grannar, bilar, utryckningsfordon, skällande hundar osvosv. Kan ibland störas av billjud men inser att det hör till då jag bor i en stad.

  2. Nina skriver:

    Böneutrop är en uppmaning till att be.
    Om du Jessica inte har ngt emot böneutrop varför inte flytta dit där dom har de i Sverige elr till ngt muslimskt land?
    Anledningen till att den ropas ut är att både icke-troende och troende ska få ta del av islams andlighet.
    Tycker inte att vi ska ha böneutrop i Sverige då vi är ett kristet land. Och det kan verkligen inte jämföras med kyrkklockor elr billjud. Kristna mördas, torteras och förföljs i muslimskstyrande länder, men enligt Koranen är det tillåtet att döda icke muslimska medmänniskor. SD kommer tyvärr få bra med röster detta val. Tack vare vissa val andra partier gör. Kanske lika bra för jag vill inte ha böneutrop elr asylsökande som begår grova brott i Sverige för att sen få fängelse här och utvisning men att sen inte kunna bli utvisad. Så sjukt hela systemet har blivit.

    • Ewa skriver:

      @Nina Word! Underbart formulerat.

    • Anna skriver:

      Fel! Sverige är ett sekulariserat land utan statsreligion eller stadskyrka.

      • Ewa skriver:

        @ Anna Vad betyder stadskyrka? Vi är ett sekulariserat land, men Sveriges statschef bekänner sig till den kristna tron, Sverige är ett kristet land. Religion är alla länders ensak, och inte andra länders, där värdegrunderna inte är kompatibla.

      • Nina skriver:

        Ja Anna vill du behålla det lilla traditions sekulariserade Sverige vi har så vill du nog inte ha böneutrop. Med böneutrop så legitimerar man en främmande, auktoritär och ålderdomlig religion utan tradition i vårt moderna och sekulära land. Moskéer med böneutrop och muslimska religiösa symboler hör definitivt inte hemma i den svenska kulturen, traditionen eller historien. 
        Här följer en direkt översättning av böneutropet:

        Allah är störst. Allah är störst.

        Jag vittnar att det finns ingen gud (som är värd tillbedjan) utom Allah.

        Jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud.

        Kom till bön. Kom till bön.

        Kom till framgång. Kom till framgång

        Allah är störst. Allah är störst.

        Det finns ingen gud utom Allah.
         

        Det finns olika villkor för hur böneutropet ska utföras:

        Böneutropet ska utföras av en man som har vacker röst. Kvinnor är inte tillåtna att höja sina röster eftersom en kvinnas röst skulle kunna innebära en frestelse för män (A’’oura på arabiska).

        Böneutropet ska utföras med hög röst. Det finns löfte om en belöning från Allah för en hög röst som når så långt som möjligt.

        Vi har svenska kyrkan. Högtider som firas enligt kristendom vilket jag mer än gärna behåller. Människor gifter och döper sig i kyrkan trots att många inte ens kallar sig kristna. Något jag gillar och är stolt över är att oavsett läggning så får du gifta dig i svenska kyrkan. Kyrkklockor är inte en bekännelse, det är bara ett musikaliskt ljud. De är inte till för att visa på makt och kontroll över landet. Därtill använder de flesta kyrkor inte klockorna, flera har inte ens några. Skillnaden är uppenbar.
        Och stolt över alla fina kyrkor och dess kulturarv.
        Det stora negativa med att sverige inte är så sekulrariserat som man vill tro(://asikt.dn.se/asikt/debatt/sverige-ar-langt-ifran-ett-sekul) ::Det tydligaste exemplet är tolkning och tillämpning av lagen vid våldtäktsrättegångar. Synen på kvinnan som hora eller madonna. Flera fall av särbehandling på grund av religiösa skäl har varit föremål för ställningstagande hos DO
        Det som är läskigt är att människor låter/försöker få religion och tron ta över tex i arbetet. Hittade ett bra utdrag från en text skriven av Ann Heberlaine; Eftersom människor tror på olika gudar – eller inte alls – i vårt land ska våra gemensamma lagar, institutioner och organisationer vara fria från religion. Vill du inte utföra abort på grund av din tro bör du välja ett annat yrke än barnmorska, eftersom aborter tillhör barnmorskans uppgifter. Vill du inte hantera fläskkött på grund av din tro kan du inte arbeta i hemtjänsten där svenska pensionärer vill kunna äta fläskkotletter. Om din tro förhindrar dig att utföra sådana uppgifter som tillhör ditt arbete får du antingen ändra på dig eller byta arbete. Det är inte det sekulariserade majoritetssamhället som ska ändra på sig – den religiöse individen får ta fullt ansvar för sin tro själv

  3. Cecilia skriver:

    Jag ställer upp i riksdagsvalet och vill tro att jag har sunda värderingar. Är helt ny inom politiken och vill förändra världen till en bättre plats. Tror inte på att ställa utsatta grupper mot varandra. Min hjärtefråga är utsatta barn. Varenda unge räknas! Alla har rätt till en trygg uppväxt.
    Facebook: Cecilia Rönn Liberal
    Instagram: ceciliaronnliberal

  4. Ewa skriver:

    @Cecilia Kan du säga att Du skall utrota barnäktenskap, könsstympning, hedersvåld- och mord, religiöst förtryck i vårt land? Att ingen ens skall få säga att andra lagar än Sveriges lag gäller i vårt land.

    Jag säger utrota, att det inte skall förekomma i vårt land. Kan du svara seriöst ja kan du få min röst.

Lämna en kommentar