Försöker vara så bra jag kan


Av de fyra böcker om barnuppfostran som jag har läst så är det två saker som böckerna är rörande överens om. 

1. Barn vill ha struktur och gärna veta vad som komma skall.

2. Barn vill bli sedda.

Så idag köpte jag en tavla från Granit (inte sponsrat) för att ge Matheo och så småningom Evelyn lite tidsperspektiv och översikt på veckan.

Jag tänker att Matheos vecka ska skrivas upp på ett sätt som är intressant för honom.

Måndag: Dans

Tisdag: laga mat med mamma, pyssla hela familjen.

Onsdag: Tv

Torsdag: laga mat med pappa. Busa hela familjen.

Fredag: fredagsmys, baka och se film med hela familjen.

Lördag: ledig. Vad ska vi hitta på?

Söndag: Fotboll.

Bloggvännerna har ordet

12 svar till “Försöker vara så bra jag kan”


  1. Malin skriver:

    Fick en tanke. ? om du använder bilder som stöd på tavlan, för jag gissar att Mateo inte kan läsa än, så blir det mer naturligt om Evelyn behöver det I framtiden. Då har brorsan redan ”visat” hur ett sådant veckoschema fungerar. ? vet inte om hon kommer behöva hjälp med rutiner osv, är inte så påläst på Williams syndrom. Men det kan ju vara nåt att fundera på ?

  2. Ida skriver:

    Jag håller med Malin, använd bildstöd! Ni kan få hjälp på hab med att komma igång och hur en ska tänka. Vi använder en del bildstöd och tycker det funkar väldigt bra, har ett barn med intellektuell funktionsnedsättning och ett som inte har det. Tror att fler barn än vad en tror kan behöva bildstöd, på äldstas förskola har de använt det mycket för hans skull och pedagogerna säger att flera barn uppskattar det och blir lugnare.

  3. Linn skriver:

    Googla efter gratis akk-bilder, oftast finns både bild o text på dem. Superbra att laminera och klistra på en liten magnet för att ha på tavlan. Ger Matheo stöd i läsutveckling och är inkluderande för Evelyn. En sån bra grej med att vara funkisförälder är ju att man får så bra tips på grejer som funkar så bra även för hela familjen!

  4. Sana skriver:

    Bra tavla!
    Våra dagar är mkt utelek efter förskolan. Sedan är det 2 timmar hemma då kombinerad det med tv, middag ihop, spel, mys

  5. Emmeline skriver:

    Jag tipsar också om bildstöd. Blir ännu bättre för barnen, då det visuella ofta är lättare än textbaserad information.

  6. Hanna E skriver:

    Vi har ett barn som är väldigt beroende av att veta vad som händer framöver, hen har ett enormt kontrollbehov helt enkelt och gillar inte överraskningar eller snabba förändringar.
    Eftersom det handlar om en 10-åring så har vi valt en vanlig whiteboard från Clas Ohlson istället och där har 10-åringen ritat upp sitt veckoschema där vi fyller i vilka läxor som ska göras när och även andra aktiviteter.
    När hen får läxor går vi igenom dem och bestämmer gemensamt (försöker få 10-åringen att bestämma) om läxan behöver delas upp eller göras flera gånger (exv engelska glosor).

    Det och andra saker för att ge 10-åringen mer struktur har gjort att vi har ett betydligt lugnare och tryggare barn. Sen har vi satt upp båda barnens schema på kylskåpet och brukar prata om det på morgonen och sen går vi ofta igenom vad de har gjort under dagen på middagen.

    Så det är inte bara små barn som behöver struktur utan kan även vara bra för äldre barn som börjar få mycket att hålla reda på.

  7. Jenny skriver:

    Hej! Jag har sen mina kids gick på lågstadiet varje fredag haft vad vi kallar ”veckobrevsfika”. Vi har firat fredag m att läsa veckobreven från skolan, varje barn (har tre) har fått utvärdera veckan, vad har varit bra/mindre bra i skolan , vad händer kommande vecka osv, fått lyssna på varandra och fråga, intressera sig för varandras vardag. Deras vardag är viktig! De lär sig planera, organisera och få lite struktur i sina liv. Dessutom bara umgås och prata om ditten och datten. Alltid på olika cafer, vi älskar att fika! Nu går mina barn på högstadiet och gymnasiet men vi fortsätter att fredagsfika, prata om skolan, deras vardag, deras liv, så mysigt och viktigt! Jag hoppas vi kommer göra det även när de blir ännu äldre. Tack för en fin blogg!

  8. carola skriver:

    En annan variant av att leva med barn är att bara leva tillsammans å inte tänka, analysera så mycket. Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än det andra bara at båda varianterna fungerar.. tycker en sexbarnsmamma med utspridda barn födda -83, -88, -90, -99, -06 & -10 samt fem barnbarn…

  9. Emelie skriver:

    För att göra det ännu tydligare för alla barnen hade jag skrivit ut och laminerat ett veckoschema i a3 med veckofärgena och sefan bilder från bildstod.se
    Använder det i jobbet till barn med funktionsvariationer och hemma till mina egna barn, passar alla.

  10. Ebba skriver:

    Precis som ngn mer här ovan tipsar jag om det färgglada veckoschemat som går från vänster till höger. Färgerna är desamma inom t ex särskolan och på bolibompa. Färgerna gör det lättare för barnet att identifiera dagarna, t ex ”den gröna dagen” och är säkerligen ngt som habiliteringen kommer föreslå så småningom. Lycka till!

  11. Anna skriver:

    Jag klurar också på en sådan tavla men jag hade tänkt att bara skriva upp måsten som läxor, träningar osv. Resten tänker jag behöver vara mer flexibelt och ändras eftersom veckorna går. Hur tänker du? Är det bokade saker eller förslag på vad ni kan göra?
    Jag blev inspirerad och ska ta tag i tavlan fast jag tänker mer att jag kanske ska skriva in en timme där barnen väljer vad vi ska göra eller något sådant.. mina barn är i samma ålder som dina kommer vara om 4 år så vi är inte riktigt i samma fas där. Tack för att du delar med dig av dina tankar, det väcker mina egna!

Lämna en kommentar