Ingen snyggdag idag


IMG_4125.JPG

Vi har alla sånna dagar! Jag kommer ge er piffiga outfits emellanåt, men idag så får ni Elaine soffpotatisen. Åhhhh vad jobbigt det är ibland att känna sig så… Mindre attraktiv. Jag tycker det är rätt jobbigt med den kroppsliga förändringen. De gigantiska tuttarna, dubbelhakan, lagret över gravidmagen. Jag erkänner att det är rätt tuff omställning från sitt livs form till en annan form. Men vill vara snäll mot mig själv.

– Jag är för fan gravid Elaine, give me a break!

– Ja ja, ta en break, men omväxla breaken i soffan med en ”break” på gymmet.

– shut the fuck up.

– ….

Japp, jag har en mental brottningsmatck och jag vet inte vem
som är snäll eller dum – soffpotatisen eller fitnesszillan. En kombo hade varit mer snäll…

Hur mår ni då tjockisar?

Bloggvännerna har ordet

31 svar till “Ingen snyggdag idag”


  1. Ninis skriver:

    Åh Elaine! Du är underbar alla dagar, soffpotatis eller fitnesszilla. Tack för att du delar med dig av med- och motgångar, för det är livet! Ta ett glädjeskutt (eller ge ett glädjetjut) för att du är gravid, ge dig själv en high five och njut av din lördag 🙂

  2. Jen skriver:

    Men underbara tjockis du är ju en jättefin gravid orangutang! Min kära kollega sa till mig under min graviditet att om man väntar en flicka så tar den flickan all sin mors skönhet 🙂

    • Tröttsamt skriver:

      Öhh jo, för det är ju jättenormalt att kalla en gravid tjockis. Har folk inte fattat att det är 2014 och man kallar inte gravida tjockis.
      Ungefär lika smaklöst som att säga,” åh tur att barnet fick ditt utseende”.

    • Elaine Eksvärd skriver:

      Du får kalla mig tjockis hur mycket du vill, känner kärleken! Puss

  3. D. DeMarkey skriver:

    Jag håller med din del som säger give me a break! Gör det, det kroppen behöver, ber den om, och om du känner så så behöver din kropp en break. Sen efter första trimestern kommer du kanske igång igen. Ta promenader och var aktiv på ett lagom sätt så hittar du snart tillbaka. 😀 Du är underbar oavsett vad i alla fall.

  4. malin skriver:

    Stort grattis till graviditeten, ska bli kul att följa dig 🙂 extra kul nu när man själv är gravid. Jag mår kanon men precis som du är det en extrem omställning att gå från bra tränad form till tjock 😉 Men jag säger till mig själv att så länge bebisen mår bra så får det vara som det är. Men fortsätt.träna med din PT (om du mår bra) det gör jag en gång i veckan och jag mår kanon av det. Psykiskt och fysiskt

  5. MW skriver:

    Slappna av 🙂 go-with-the flow, ät när du är hungrig, skratta när du är glad, gråt när du är ledsen, träna när du vill ha energi, älska dina grabbar hela tiden.. Det tror jag på 😉

  6. Jossan skriver:

    Den här tjockisen mår bra! Fast jag är tjock av annan anledning än graviditet. Usch måste ta tag i det men orken och motivationen finns inte. Svårt att klämna in träning med heltidsjobb och livet som småbarnsmamma. Behöver tips och en spark i arslet! 😉

  7. Jessica skriver:

    Gick in i vecka 20 igår. Känner mig som en tjockis med ryggfett och fläbbiga armar och lår. Magen är fin och go, men det andra hade jag gärna sluppit..

  8. Tina skriver:

    Mår skit ärligt talat, illamåendet nu i början är horribelt. Trodde jag hade ett fruktansvärt magsår innan jag plussade – så illa är det. Längtar efter att inte kräkas bara. Tycker du är jättefin i alla fall!! Och grattis!

  9. Kristina - gravid i v 19 skriver:

    Omställningen känns. Inser att jag får tillbaka min kropp om sisådär 1,5 år då graviditet är slut och ammandet. Men så gör jag det här en andra gång, för vad? Jo för de små liven. 🙂
    Jag är snäll mot mig själv, skäller inte eller dömer mig själv. Försöker lära mig igen att lyssna på min kropp. Sen, att röra på sig gör en så mycket piggare och gladare. Hä blir bra det här. 🙂

  10. Johanna skriver:

    Du är mänsklig som visar graviditetens alla skeden, de underbara och härliga där man bara strålar men även de dagar man bara vill stanna inne och deppa.
    Jag har en 6 månaders och var som dig, väldigt tränad och kände mig i min livs form innan graviditeten. Det var en jobbig förändring även för mig men på grund av att jag var så tränad innan kom jag ganska lätt tillbaka till mitt starka jag igen. Puss och kram

  11. Emma skriver:

    Kan du inte ändra om lite i träningen? Kanske ha 2 obligatoriska pass per vecka (ist för varannan dag) där du kör igenom hela kroppen! Ät vad du känner för men ha 2 dagar där du försöker att enbart ge kroppen massor med ren mat? Äh jag har ingen aning, men att fortsätta som man gjort innan barn i magen känns inte så realistiskt, bättre att sänka målen och fortsätta nå dem! 🙂

  12. Caroline skriver:

    Hej! Grattis till tvåan! Jag kände mig mycket som du när jag var gravid, känns trist så här i efterhand nät man inser att det är en så kort tid av livet ändå. Dock undrar jag en annan sak: du skrev ett inlägg om Läckberg för ett tag sedan där du var kritisk till att hon hånade ”tjockbilder” på sig själv och genom att håna sig själv underförstått hånade andra som inte har rutor på magen. Jag vill verkligen inte att detta ska bli en kommentar som känns som en uppmaning om att du bör tänka på allt och alla hela tiden när du skriver. Jag undrar mer vad skillnaden är mellan dig och Läckberg när du kallar dig ”happy fatty” osv. Eller är det kanske så att vi har lättare att försvara tjockisar (mig själv inräknad) när man själv helt uppenbarligen inte är en av dem?

  13. Emelie skriver:

    Åh jag beundrar dig som kan lägga ut en sådan bild, och självklart är du underbar och snygg både som fitnesszilla och soffpotatis! Men det känns bara så bra ibland att se att man inte är ensam om att ha sådana dagar, det är så lätt att tro att bloggare alltid har det så perfekt annars.. vilket får ens eget liv att kännas lite pissigt 😉 Men njut av att vara gravid och ät dels för att kroppen ska få rätt bränsle men också lite gott för själen!

  14. Karin skriver:

    Ååh är precis lika magfluffig som dig just nu….

  15. Jennifer skriver:

    Ceciliafolkesson.se rekommenderar ofta bra mat och kosttillskott som är naturliga och ekologiska, kolla där! Kram!

  16. Johanna skriver:

    Jag åt kakor efter frukosten och skippar gymmet för att istället ligga i soffan i pjamasbyxor.
    Och jag är inte ens gravid =)

  17. Sofia skriver:

    Blir så fruktansvärt ledsen på alla kommentarer där det antyds att fin är synonymt med icke tjock.
    Och tycker det är ledsamt att din blogg har gått från att vara en med sund relation till vikt till en där det är vikthets (dessutom när en gravid). Förstår inte den här utseendehetsen, eller främst vikthetsen, varför ens påpeka att en har gått upp mer i vikt än någon annan. Varför påpeka vad en väger.
    Och du

    • Emma skriver:

      Jag förstår hur du tänker men du missar nog lite att hälsan också ligger i väldigt stor fokus hos både Elaine och i kommentarerna. Att överäta, och framförallt överäta godis, glass mm, är ju inte bra för varken mamman eller barnet. Sen tror jag det ligger lite i människans natur att vilja vara den bästa versionen av sig själv och då är det ju klart att det blir en stor omställning när kroppen går från tight till lite mjukare.

    • S skriver:

      Jag tycker också det är lite vikthets här nu men å andra sidan känner många kvinnor så här under graviditeten. Och Elaine måste ju få skriva om det som hon funderar på och känner. Knepigt det där.

    • Fia skriver:

      Jag va nära att få graviditetsdiabetes pga att jag åt så dåligt. Som tur var upptäcktes detta i tid å jag la om kosten. Gick dock upp 30 kg och kroppen tog mycket stryk. Hade önskat min BM hade peppat mig att träna å äta lite mindre.

  18. Snacka om att sätta ord på vad jag brottats med de senaste månaderna! Sedan skolstart i september så har jag varit på gymmet EN gång, det är katastrof denna mot förra graviditeten. Men så förekommer den där diskussionen där den realistiska Josse säger att jag inte ens har tid att varken vara med att storhandla, tvätta, diska, eller ens städa hemmet för att skola och extrajobb håller mig sysselsatt! Känns som en klen ursäkt ibland med tanke på att jag vet att jag fysiskt kommer få sota för det när bebis väl är ute men så tänker jag att i form har jag ju varit tidigare så det lär jag nog fixa igen. Det är just det där att vilja undvika alla krämpor mha träning som sätter sig på mitt dåliga samvete! Att jag verkligen borde göra det för kroppens skull.. Men men, det är bara att rycka upp sig och tänka att det är övergående, gravid lär man ju inte vara alltför ofta i livet så man får väl försöka passa på att njuta när man väl kommer ihåg att man är gravid! 😉 haha.. kram på dig!

  19. Majken skriver:

    Jo tack de e fint, ja e bara tjock i allmänhet efter år av graviditet längtan o bitterhet. . Men de sista har vänt så ja e bara tjock.. och ska börja träna igen på måndag..känns bra..men ibland vinner deppet. . Men du e en fin strålande tjockis & jag tkr du e härlig! Kram

  20. Sofi skriver:

    Jag är i vecka 25 och har inte tränat en enda gång under graviditeten. Jag var också i god form och tränade ofta innan graviditeten. Min intention var att fortsätta träna men jag har varit för trött, för illamående och irrationellt orolig över att jag skulle råka orsaka missfall genom träning. Och sen lite yrsel och foglossning på det… Tycker att du är superduktig som fortfarande
    tränar! Jag tänker satsa på gravidyoga som startar i januari, resten får jag kämpa tillbaka när bebis är född…

  21. Carro skriver:

    Visst är det otroligt att hela kroppen blir så förändrad. Jag födde vår dotter för 4 veckor sen. Tyckte inte att jag dragit på mig så mycket vätska men första dagarna/veckan efter förlossningen blev jag chockad varje gång jag gick förbi en spegel för att ansiktet såg så magert ut! 😉

  22. Älskar bilden! (Och blir lite avis på glassen, min är sluuut! 🙁 )
    Du är underbar!

  23. Underbart inlägg! Och bild! Jag tror att det är många som känner igen sig… När det gäller att vara snäll mot sej själv så tror jag att det är bra att lyssna på båda rösterna, efter en kväll (eller tre!) i soffan med glass och choklad så kan det nog vara smart att istället snöra på sej träningsskorna och belöna sin kropp med en skön promenad med bra musik i lurarna. Jag själv hade svårt att pressa mej när jag var gravid, kroppen sa liksom ifrån därför gick högintensiv träning fetbort. Dock körde jag på mycket funktionell träning, en del styrka med vikter samt yoga, långa promenader och simning. Tänk på att du ska träna för att underhålla kroppen när du är gravid, inte på nåt sätt försöka slå några rekord eller bli starkare/snabbare. Det kan du ta sen! Lycka till och grattis till graviditeten 🙂

  24. Malin skriver:

    Hej! Är ny läsare och älskar redan din blogg 🙂 Jag är i v 12 med 3:an och ser ut/känner mig precis sådär 😉 Magen väller, bröst överallt och inga kläder känns fina.

    Det blir kul att följa dig!

  25. Marie skriver:

    Haha! Du är ju bara för underbar, den där posen och känslan kan man känna igen (men aldrig att JAG skulle våga lägga ut en bild på mig själv) Så befriande skönt att se 😀

Lämna en kommentar