Tid för mig – syrgasmasken..


Efter en lång tid av sjukdomar, sorg, dödsfall, oro så börjar jag äntligen få näsan över vatten. Att kasta mig på att vara världens bästa mamma låter som en klok tanke men syrgasmasken måste fan på mig först innan jag briljerar som mamma, fru och vän.

Min syrgasmask-feel good-recept på bra mamma-lista just nu är:

Vakna innan hela morgonkaoset och ha en hel timme för mig själv.

Meditera på morgnarna, spelar ingen roll om det är 5 taffliga minuter, bättre än ingenting.

Börja träna igen efter de förutsättningar Coronan gett mig.

Äta mat som gör mig stark och pigg, jag har inte råd med gifter eller dieter som gör mig trött. Vill bara äta gott och bli stark på samma gång.

Ta soporna och ringa nära vänner vid sopsorteringen – min sorts meditation im telling you.

Sänka prestationen kring allt.

Se serier som får mig att växa och bli inspirerad inte krympa och blir rädd, arg förtvivlad eller ledsen. Jag har inte råd med det nu.

Lämna mobilen i tvättstugan när jag kommer hem. Jag är en sämre mamma när sociala medier kallar på mig.

Klippa grenar och plantera i trädgården.

Bara ta mina konflikter inte vara rådgivare åt andras. Jag har ett eget kommentarsfält, kan inte ge tips på hur man hanterar troll i andras.

Efter mina rutiner på morgonen vaknar hela familjen och jag kan vara en superdupermamma av det enkla skälet att jag varit superduper mot mig själv först.❤️

Nyvaken knodd

Vad för ni för att må bra, vad är din syrgasmask? Kanske en jättedålig liknelse i rådande pandemi men ändå den vi använder i svenska språket.

Man behöver ta hand om sig själv för att kunna ta hand om sina barn. Ha inte dåligt samvete för att du sätter dig själv först i vissa stunder.

Ta hand om dig, det är du värd. Det är dina barn och de nära dig värda❤️

Om du inte har en ta-hand-om-dig-själv-lista vad skulle det kunna vara? Inspiration till nya grejer att göra är kul!

Bloggvännerna har ordet

5 svar till “Tid för mig – syrgasmasken..”


  1. Camilla skriver:

    När vaknar dina barn? Skulle behöva ha den där stunden själv men svårt när sonen vaknar kl. 6 ibland lite tidigare.

    Intressant inlägg om hur man faktist behöver tänka till för att må bra. Allt blir inte bara toppen hela tiden av sig själv 😊

  2. Therese skriver:

    Varje vardagsmorgon stiger jag upp 05.15 för att först göra yoga som varar ca 15 min, därefter äter jag min frukost och sedan gör mig iordning. Sedan 06.20 väcker jag barnen för att göra iordning dem till förskolan. Denna timmen för mig själv gör underverk, jag följer min rutin och jag får vakna för mig själv. När detta flyter på kan jag vara en fantastisk mamma med ett tålamod utan slut. Det behövs när det är en 4-åring och en 6-åring som ska göras iordning med massa idéer redan när de precis har tagit bort huvudet från kudden. De dagar då allt drar igång innan man ens fått huvudet från kudden kan jag inte ens nämna, då ber man efter mer tålamod efter bara två sekunder.
    Tack för många kloka och tänkvärda tankar!

  3. Isabelle skriver:

    Så himla skönt när man får till det där! Och kommer in i rutinen. ✨ Mitt mini-tips för den som vaknar samtidigt som barn är att preppa frukost kvällen innan. ÅH vad jag tackar mig själv (eller sambon) för att jag bara kan starta kaffebryggaren (och ev. grötgrytan) när jag kommer upp med en plutt på armen som bara vill vara nära och gosa eller leka och visa mig något… och jag kan ge den uppmärksamheten direkt men ändå ”starta” dagen.

  4. Isabelle skriver:

    Så himla skönt när man får till det där! Och kommer in i rutinen. ✨ Mitt mini-tips för den som vaknar samtidigt som barn är att preppa frukost kvällen innan. ÅH vad jag tackar mig själv (eller sambon) för att jag bara kan starta kaffebryggaren (och ev. grötgrytan) när jag kommer upp med en plutt på armen som bara vill vara nära och gosa eller leka och visa mig något… att jag kan ge den uppmärksamheten direkt men ändå ”starta” dagen.

Lämna en kommentar