Dove + vinter = mjuk Elaine


När det är vinter så är det tända doftljus, en varm kofta, lika varma bad och bodylotion på det som gäller för mig. Gärna väldoftande och återfuktande av den senare versionen eftersom jag blir extremt torr på vintern. Jag tror inte min hud är gjord för detta klimat, men Dove gör det lättare. Och nu har de en ny kollektion som heter Glowing Rituals. Här kan du läsa mer om hur du får vinterfin hud. 


Jag gillar fruktiga fräscha dofter som kan konsten att göra huden återfuktad. Det finns ju dofter som torkar ut och oavsett hur gott det luktar så är det inget för mig. Doves senaste serie däremot känns klockren.

Dove lät några testpiloter hos Amelia testa produkten och så här blev resultatet.

8 AV 10 är mycket positiva till produkterna.

8 AV 10 tycker att de känns vårdande och återfuktande.

8 AV 10 tycker att de ger len och mjuk hud.

8 AV 10 tycker att de doftar gott.

8 AV 10 tycker att de är snälla mot huden

Det känns extra bra att göra ett samarbete med Dove då de är för alla möjliga kroppstyper och ifrågasätter hela retuscheringstendenserna hos oss influencers. Jag tror inte jag har retucherat en bild, instagramfilter på sin höjd. Jag har skrivit om detta tidigare i ett bloggsamarbete med Dove.

Men jag tänker alltid två gånger innan jag lägger upp en bild så jag inte förskönar något. Jag duger som jag är och det är skoj med ett varumärke som uppmuntrar oss kvinnor att tänka så. Vi är good enough❤️

Bloggvännerna har ordet

21 svar till “Dove + vinter = mjuk Elaine”


  1. Diana skriver:

    Ja Dove har faktiskt mycket fint tänk kring kvinnor och kroppar. Mer Dove till folket 😀

  2. M skriver:

    https://www.google.se/amp/www.telegraph.co.uk/news/2017/10/08/dove-apologises-advert-showing-black-woman-transforming-white/amp/

    Dove har ju fått SÅ mycket skit för deras reklam(er), och detta är inte första gången. Man undrar, hur tänkte de?

    • Natalie skriver:

      Tänkte detsamma, oavsett produkterna har det förekommit väldigt unkna vibbar från både Dove och även Nivea när det gäller mörkhyad representation.

      Inget ont till dig Elaine, you do you. Är en torris jag med och smörjer mig religiöst med diverse krämer höst och vinter. Dove kommer tyvärr inte stå på min hylla.

  3. Sofia skriver:

    Hej! Hur tänker du kring att Dove ofta gör en hel del felsteg med sina reklamer och produkter? Exv en av deras BuS-produkter som är för hud ”normal to dark”. Mer exv här: https://youtu.be/Rh7ASr4WXqc
    Men de anklagas ju rätt ofta för White washing. Tänker på att det verkar som, för mig, att det är viktigt för dig att välja rätt samarbetspartners – hur tänker du då kring Dove?

  4. Rebecka skriver:

    Reagerar också på val av samarbete med Dove, de har genom åren haft ett antal kontroversiella kampanjer som är klart rasisitiska. De har ju bett om ursäkt, men det är inte första gången de ber om ursäkt men ändå upprepar sitt sk misstag.
    Hur ställer du dig till det?

  5. P skriver:

    Hej Elaine
    Har su missat senaste reklamen som Dove gjort ? Den är så förkastlig och rasistisk. Jag likt många av mina WOC s har bojkottat Dove

    • Fanny skriver:

      Men är just den senaste verkligen förkastlig? Dove har gjort väldigt många fel förut (”Normal to dark” t.ex.) och jag har inte mycket till övers för märket alls, men just den senaste reklamen… I reklamen är det en svart kvinna som blir vit, sen blir den vita kvinnan en kvinna med mörkare hy igen (latino eller mellanöstern kanske). Sloganen för reklamen är att tvålen eller cremen eller vad det nu är passar alla hudtyper. I nästan alla rapporteringar kring reklamen så har folk klippt bort den sista sekvensen, så att det bara är svart kvinna som blir vit, vilket såklart ser totalt förkastligt ut. Ser man hela filmen så tycker åtminstone inte jag att det är lika självklart att det finns någon rasism i det. Sen kan man ju ifrågasätta idén som sådan, att en kvinna ”blir” en annan kvinna, och Dove borde kanske ha tänkt till en gång extra, särskilt med tanke på deras historia. Jag har, som sagt, inte mycket till övers för Dove och handlar väldigt sällan deras produkter, men vad gäller den här sista reklamen så tycker jag att kritiken till viss del är lite obefogad.

  6. wigwag skriver:

    Dove är rasister och därför skriver Elaine subtilt och smart också mycket riktigt att 20% av de som köper dove kommer bli mycket missnöjda. Tom med lukten…

  7. Liza skriver:

    Tycker det är tråkigt att Influencers öht. väljer att göra samarbete med Dove. Deras reklamer och kampanjer har ju knappast gått förbi obemärkt. Att de visar en bild på en mörkhyad kvinna som ”före”-bild och att ”efter”-bilden, då kvinnan använt deras duschcreme, så har hon ljusare hy och anses vara ”mer ren”. Att vara mörkhyad anses vara ”smutsigt” och ”med våra produkter så rättar du till det problemet”. Vad fan? Vidrig reklam.

    Ett ytterligare exempel på deras kampanjer är ju ”Real Beauty”-kampanjen. När de radar upp ett 10-15tals olika kvinnor för att visa att ”våra produkter är till för alla”. Men man fokuserar ju på en väldigt smal skara av kvinnor och exkluderar alla som inte platsar in i det stereotypiska facket av vad som är just ”vacker”. Ingen kvinna med ärr. Ingen med funktionshinder. Ingen med någon medfödd avvikelse. Tror att du har koll på kampanjen, så känner inte att jag behöver skriva mer om den. Men ändå. Dove som varumärke lyckas ju verkligen INTE förmedla att de ”är för alla möjliga kroppstyper och ifrågasätter hela retuscheringstendenserna hos oss influencers.” Vill du göra sponsrade inlägg för ett sånt här varumärke, verkligen?

  8. Anna skriver:

    Dove har oxå fått väldigt mycket kritik för deras syn på amning:

    https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/uk-40478372

  9. Ingela skriver:

    Dove testar sina produkter på djur… hoppas ditt stora engagemang också innefattar djur en dag. <3

  10. Mollan skriver:

    Näää Dove suger. Både djurförsök, produkter & kass/rasistisk marknadsföring. Tycker absolut du är värd all annonspeng osv men detta var ett bottennapp.

    Smörj med nån eko kallpressad olja istället! Använder oftast kokosolja, men jojoba, argan eller olivolja är perfekta för variation. Ta med en nypa salt eller socker med så får du värsta bästa peelingen på köpet. Funkar lika bra som sminkborttagning eller hårinpackning dessutom, och inga gifter eller skit som kommer in i kroppen. Huden är kroppens största organ, så skulle verkligen inte kränka på vad som helst som går går in i huden sen. Huuuu.

    Men, bortsett från dove så är DU grym

  11. Fia skriver:

    när du har ett samarbete, skriver du bara det företaget vill att du ska skriva eller väljer du samarbetet för att du verkligen gillat produkten och då själv är med och formar texten? På många bloggar förstår jag att de bara gör det för pengarna med i ditt fall har jag fått för mig att du väljer med omsorg. Därför blev jag så förvånad att du valde dove. Gillar och använder du dove på riktigt? eller är det bara pengarna som gäller?

  12. Ulrika skriver:

    Tappat mig som följare nu, Dove inlägg och inga kommentarer om Akutbesöket men inlägg efter.

  13. […] Elaine gör just nu reklam för Dove – ett märke som anklagats för att ha rasistiska inslag in sina kampanjer och läsarna ifrågasätter hennes val av företag. Innan jag skriver någonting vidare i det här inlägget så vill jag poängtera att det inte är jag som har tolkningsföreträde i den här frågan – det är Elaine som har det. Hon är den som har en förälder som är utlandsfödd och således en av de som borde ha tagit illa vid sig av Doves kampanjer. Jag inser att jag går på minerad mark här och kommer säkert skriva någonting fel här nedan men jag ger det ett försök. Vi tittar lite på vad de kritiserats för på senaste: […]

  14. K skriver:

    Angående senaste Dove reklamen. Jag tycker att innan man uttalar sig ska man se hela reklamfilmen och kanske läsa vad den första modellen själv säger.
    https://www.buzzfeed.com/remysmidt/not-just-some-silent-victim?utm_term=.fqBnwgw5O#.yfzQ7o74J
    (Hennes uttalande kommer längre ner)

  15. Viktoria skriver:

    Jag tolkar inte reklamen som rasistisk, utan snarare tvärtemot. Att de vill framhäva mångfald genom att visa att krämen är till för alla hudar ? Reklamen tas ju ur sitt sammanhang när man bara visar när den mörkhyade kvinnan övergår till den ljusare kvinnan och då är det klart att det hela missförstås.

Lämna en kommentar