Specifika Standardfrågor på luddiga standardsvar från förskolorna


En följare på facebook skrev en sån bra sammanfattande frågekedja på de standarssvar som förskolorna ger. Jag ska kopiera det och skicka till min förskola. Känn er fria att göra samma sak! Kom ihåg, målet är inte att sätta dit förskolor utan få dem att vara specifika kring hur deras arbete omsätts i praktiken. Vi föräldrar har rätt till den insynen. Och det här gör vi inte för att vara tjatiga föräldrar utan för att rädda barn från sexuella övergrepp. Det måste få ett slut och någonstans måste vi börja.


Hej Förskolechef!

Det känns bra att höra att det är ett pågående arbete med tanke på den höga brottsstatistiken där barns integritet kränks! Att vara medveten är vägen att synliggöra och arbeta med det här problemet, i alla miljöer där barn vistas.

Jag vill gärna ha mer konkreta exempel utifrån svaret du gav mig.

Hur ser en handlingsplan som utgår ifrån likabehandlingsplanen ut och hur omsätts den i praktiken? Hur kopplar ni det till integritet? På vilket sätt arbetar ni förebyggande med integritet i förhållande till värdegrundarbetet och likabehandlingsplanen som du hänvisar till?

Hur ser rutinerna och handlingsplanen ut om ni misstänker att ett barn far illa/ kränks?

På vilket sätt arbetar pedagogerna med integritet och hur ser övningarna ut som lär barnen integritet?

Jag rekommenderar varmt att du läser informationen som finns på treskablinolls hemsida som bl.a har kostnadsfritt material till förskolor då jag vet att förskolor ofta saknar resurser och stöd för detta. Materialet ger bl.a tydliga riktlinjer, pedagogiska övningar och mer kunskap i arbetet med att skydda barnens integritet.
Länk: http://forskolebrevet.se/for-forskola/

Om ni tar avstånd från den vill jag veta varför och se motsvarande plan ni har som är lika specifik som förskolebrevets riktlinjer och integritetspolicy. Ser fram emot att läsa den. 

Tacksam för vidare diskussion i ämnet!

Med vänlig hälsning, förälder till.

Bloggvännerna har ordet

3 svar till “Specifika Standardfrågor på luddiga standardsvar från förskolorna”


  1. Ingela skriver:

    Skulle önska att jag fick ett svar som gick att bemöta. Två mail med en månads mellanrum till förskolechefen och inget svar.

  2. Ruffie-Lina skriver:

    Fick svar idag (efter att behöva maila och fråga igen en månad senare, hon skulle kolla upp med chefen och inget hände..) och svaret var ett jävla skämt. Exakt detta luddiga, tar avstånd ”vår ambition är inte att finnas med på sverigekartan” NEHE VARFÖR INTE DET DÅ?! För inte fasen fick jag nåt annat bra svar på hur de arbetar med frågorna, bara ”att de gör det, vi är starkt bundna till barnkonventionen”. Eh okej? Och det ska lugna mig som förälder? Skrev ett mail tillbaka där jag vänligt men bestämt skrev att jag inte känner mig nöjd med det svaret, vill ha tydliga svar kring hur de jobbar med frågan om de nu väljer att inte ta hjälp av förskolebrevet. Hoppas på utvecklat svar men har tyvärr låga förväntningar. Då går jag en instans högre, det ska krigas för barnen!
    Tack för allt du gör Elaine. ❤

  3. Karin skriver:

    En liten avstickare. Jag är förälder och skulle hämta mitt barn idag på förskolan. Då kom ett annat barn fram, som just varit och kissat, för att tala om detta för mig. Jag och detta barn har god kontakt och brukar ofta prata lite vid hämtning/lämning och i samma andetag som barnet berättat att denne varit och kissat så berättade det också att det har en snippa att kissa med och frågade om jag ville se. Innan jag han reagera eller bemöta hade barnet dragit ner sina byxor för att visa upp sin snippa och där satt jag bredvid och kände att det här blev ju bara jättetokigt.
    Vad skulle jag ha gjort? Hur bemöter man barn i såna situationer på ett snällt och respektfullt sätt? Jag vill ju gärna visa barnen intresse när de kommer för att visa nått som en teckning, en ny tröja eller snabba skor men en snippa kändes inte rätt att intressera sig för. Ge mig gärna verktyg.

Lämna en kommentar