Matheo ska få tidsuppfattning


Fin är den i alla fall detta vad-det-nu-heter. Jag tänker mycket på barnen och hur vi presenterar världen för dom. Matheo vill ha nya leksaker, men innan han får det så får han dels ge bort gamla leksaker som han inte använder. Vi förklarar att det finns barn som inte har samma ekonomiska tur Matheo har. På tal om ekonomi så fick Matheo köpa sin första leksak i helgen. Han hade sparat 108 kronor. Det är något Gustav och han har sysslat med i några månader (fråga mig inte hur man gör det med en fyraåring). Men när han gick omkring i leksaksaffären och pekade så fick han en förståelse för saker och tings pengavärde då 108 kronor räckte till vissa saker men inte andra. Gustav förklarade för Matheo att han kunde spara pengarna några månader till, komma tillbaka och köpa ännu större saker. Säg det till en fyraåring i leksaksaffär, tjena. 🙂 Det blev en liten legosak i alla fall och Matheo var så nöjd!

Hur gör ni för att lära era barn pengavärden och tidsuppfattning?

Bloggvännerna har ordet

20 svar till “Matheo ska få tidsuppfattning”


  1. Angélique skriver:

    Jag har den på 15mn och det funkar kanon med mina två när de ska dela på Ipaden. Köpte den mer för att undvika stress och bråk än för att de skulle få en tidsuppfattning men nånstans får de det nog ändå 🙂
    Vad som gäller tiden, rita antal fyrkanter tills det är dags för semester,flygresa, Jul osv. Varje dag görs ett kryss tills det är dags.
    Slutet av månaden börjar jag med det tills vi flyger ner till Frankrike över Jul. Då ritar jag vanligtvis den franska flaggan och barnen tycker det är roligt. De får en konkret sak. Inte bara en ”om två veckor” som de inte kan göra nåt med.

  2. Lu skriver:

    Timglas ☺

  3. Grymma tips Elaine! Ska ta med mig dom i baknacken tills tiden med mina framtida barn uppstår =)

  4. Angelica skriver:

    Som förskollärare har jag sett hur olika man kan förhålla sig till surfplatta och vilken möjlighet och samtidigt stressmoment den kan bli för en del barn. Jag är av åsikten att barn behöver variation. Det är lätt att fastna i ’bättre förr-mentalitet’ och lovorda leka med kottar osv vilket visserligen kan vara jättekul och utvecklande, men inte heeeeeela tiden. Barn behöver rörelse, vila, ljud, tystnad osv precis som vi vuxna. Surfplattans nytta handlar mer om vad man gör med den än hur länge. Vår son är två år och älskar bollar, utelek, pussel och sin iPad. Jag väljer vilka spel som finns på plattan (gärna sådana där man upptäcker en värld snarare än rätt/fel-spel med bara en möjlig lösning), men han får även vara på youtube (älskar musik och färgglada barnklipp). Han har kollat mycket på en tjej som håller på med ett bostavspussel på engelska. Hemma pratar vi svenska och spanska. Igår kom jag hem med ett bokstavspussel med alla svenska bokstäver. Vår son förstår det mesta på både svenska och spanska, men säger bara ett par få ord än. Plötsligt börjar ungen ljuda!!! Han kan 10-15 av bokstäverna!!! Nu åker jag på att sjunga alfabetssången ungefär sju miljarder gånger om dagen, men vad gör det.
    Lång historia (sorry), men plattan kan vara ett fantastiskt redskap, men som med allt när det gäller barn behöver man vara med och stötta/visa/leda/uppmuntra och framför allt dela glädjen.
    Tack för intressant blogg!

  5. Hanna E skriver:

    Tidsuppfattning tycker jag har varit svårare, men det är lite lättare när de blir lite äldre.
    Vi jobbar mycket med timern, vi har en digital äggklocka där barnen lätt kan se hur många minuter det är kvar tex på speltiden.

    Vi har lite olika när det gäller skärmtid, ibland blir det mer ibland blir det mindre. Sen beror ju på vad man räknar som skärmtid. Vi räknar väl inte direkt när barnen tittar på TV utan det är mer spel eller tid framför dator/ipad.
    Sen räknar vi inte in när barnen spelar Pokemon Go för då blir det lite utevistelse och trafikvett i samma (vi är med och håller koll på att de inte går ut i gatan eller gå på någon).

    När det gäller pengar så är mina barn såpass stora att de får veckopeng. 6-åringen får 20 kr och 9-åringen 30 kr. Den summan kan man öka på genom att hjälpa till med vissa saker som att tex dammsuga hallen, räfsa löv eller något annat som inte ingår i de vanliga uppgifterna.
    Vi har också haft problem med svordomar vad gäller 9-åringen så numera kan barnen även tjäna 10 kr extra per vecka genom att inte svära.
    Barnen sparar sina veckopengar och köper ibland något som de vill ha. De vet att om de vill ha något så kan de antingen önska sig det till födelsedagen, jul eller till någon namnsdag (de fyller år relativt nära jul så vi firar deras namnsdagar för att sprida presenterna lite mer över året) eller spara sin veckopeng, och försöka tjäna lite extra pengar, och köpa det de vill ha själva.
    Än så länge ser det lovande ut, det händer lite då och då att barnen väljer att inte köpa saker som de inte vill ha jättemycket utan väljer att vänta och spara lite mer till något de hellre vill ha.

    Men det är svårt att lära barnen det där med pengar. Jag tänker ofta på det, speciellt vid tillfällen när vi köper dyrare saker eller det blir stora summor. Då försöker vi förklara att vi sparar pengar i flera månader för att köpa eller göra något som kostar mycket pengar och jämför med någonting som de sparar till eller gärna vill ha.

  6. Johanna skriver:

    När jag var liten, typ 1-2 kanske, så fick jag en stor sparbössa i formen av en coca-cola flaska. Den var typ 75cm hög och har hängt med ända tills för något år sedan då den efter mycket om och men gick sönder. Men jag kommer ihåg när jag som 3,5 åring tog pengar ifrån den för att köpa en skiva med Gyllene tider. Hade sett ”dem” på småstjärnona och var helt såld. Kommer ihåg att jag var så stolt över att få räkna ihop mina egna pengar, gå med pappa till skivbutiken och betala själv.

    En annan sak med pengar som mina föräldrar alltid körde med när jag var liten var att när vi var på semester så fick jag ofta en liten summa pengar som jag fick handla vad jag ville för. Sen var det sjukt noga att jag inte fick gå över det beloppet. Då blev det verkligen att man fick värdera vad man ville ha och om man inte hade råd så hade man inte det. Sjukt vettig grej kan jag ändå känna i efterhand!

  7. Johanna skriver:

    Jag tror det är svårt i den åldern med pengar. Deras vill ha värdesätter de så mycket högre än kostnaden av en leksak. För dem handlar det bara om lycka oavsett om de la 8kr eller 899kr. Tid kommer nog om man pratar om tiden, klockan, hur lång tid en minut är, hur länge pastan kokar när man lagar mat, hur lång tid det tar att köra till mataffären osv. Tillslut har man många olika tider i sin jämförelsebank att man börjar förstå tid. Skärmtid kör vi lite på känn beroende på dag. 15 min på kvällen blir det alltid. Är det trötta så kan de få kolla mellan hämtning och maten osv. Vissa helger kollar vi på massa med filmer ihop och vissa kollar vi inte alls. Jag försöker dock vara hård med att de ska kolla mer tv och mindre iPad/mobil med tanke på hur rekordsnabbt synfel hos barn ökar just nu pga alla mindre skärmar samt avståndet till skärmen.

  8. J skriver:

    Låter lagom med en timme. Ser en intressant dokumentär, ”Ditt förutbestämda liv”, på SVT om hur aktiviteter och beteenden i barndomen påverkar hur en blir som vuxen. De har i en studie från Nya Zealand där de följt ca 1000 personer från början på 70-talet sett hur tex TV-tittande påverkar längre fram, och just i den studien sett att över 2 timmar dagligen verkar ha negativ effekt. Sen tror jag att man ska ta det med en nypa salt och göra det som känns bäst för ens egen familj men intressant att titta på iaf 🙂

    • Annica skriver:

      Vad var den negativa effekten??

      • J skriver:

        Bla ökad risk för fetma och låg utbildningsnivå. Dock svårt att sätta på individnivå då genotyp också påverkar, vissa klarar av massa TV-tittande utan ”men”, på samma sätt som mycket annat en kombination av arv och miljö

  9. Annika skriver:

    Nu har vi inte haft/behövt ha tidsgränser i så stor utsträckning men jag har relaterat tid med 1 fåret shaunavsnitt (10 min). Typ ”om 10 min ska du gå o lägga dig. Det är som ett Fåret Shaunavsnitt”. Pengar har han fått spara och är det ngt väldigt dyrt om PS4 fick han spara ihop hälften och när han gjort det betalade jag andra hälften (han var 10 år då). Tycker spara är urbra.

  10. Em skriver:

    Våra måste sälja bullar eller prylar på loppis för att tjäna in en peng. Sen kan de köpa grejer för dem. 30 min skärm räcker.

  11. Em skriver:

    De får aldrig pengar för att sköta hushållet

  12. Linn skriver:

    Det där med att små barn ska få höra vilken tur de har som råkar vara födda in i en ekonomiskt trygg miljö är jag väldigt skeptisk till. mina föräldrar körde med det och jag minns hur jag till slut mådde dåligt över att få något nytt, som att jag aldrig kunde vara tacksam nog. Ni kan alldeles säkert fostra kloka små ödmjuka människor med en sund uppfattning om orättvisor utan att det ska behöva lämna en skugga över en ny (onödig/livsviktig/rolig) leksak.

  13. ellen skriver:

    Det heter timglas. 😉 Eftersom mitt barn har funktionsnedsättningar går vi hos habiliteringen, där har vi fått en tavla med röda lampor som tickar ner/upp under dagen, den hjälper mitt barn att tex förstå att det är morgon när den står på ett visst sträck, och inte bara för att det är ljust ute på natten tex (sommaren var jobbig o hen skulle ut fast de va supertidig morgon).
    Sen finns det en app vi kör med för annat under dagen med. Minns dock inte namnet.

  14. Angelica skriver:

    Timglas!

  15. Carro skriver:

    Tidsuppfattningen har varit svår, men när de lärde sig räkna lite högre upp så kunde man be dem räkna till 60 och be dem göra så några gånger = en liten stund, 5-10 minuter.
    Äggklockan har vi kört rätt mycket med, men nyligen fick jag tips om en app (förstås!) som synliggör hur tiden går, då det kan vara knepigt för mindre barn att greppa just tid. Sökte på ”kids timer” i AppStore.

  16. Theresia skriver:

    Min dotters första favoritprogram var ”Charlie och Lola”, ca 10 minuter långt. Så när vi skulle förklara hur mycket tid det var kvar till något sa vi ”det är som två Charlie och Lola-avsnitt” osv.
    Sen kan man köpa en bekväm klocka med kardborreband till dem vid 5 år t ex. Då lär de sig efter hand även om det tar lång tid att lära sig helt och hållet.

  17. Johanna skriver:

    Vi forsoker ocksa begransa skarmtid till en timme per dag. Anvander aggklocka sa nu fragar min son alltid ”far jag titta en trea och en nolla mamma”. Fungerar val sadar men battre an inget. Har totalt misslyckats sa langt med att forklara pengars varde. Bra ide att fa spara och sedan ga och kopa, ska forsoka med den!

Lämna en kommentar