Är du kristen?


Jag tror på en Gud som är kärlek. Jag tror att vi är placerade här med ett unikt syfte, både för att lära ut och lära oss saker och ting. Men så finns det tillfällen då jag tycker att Gud kan dra åt helvete som när ett spädbarn blir våldtaget och dör av sina skador och ingen får veta nåt. Vad fan är det för syfte med det? Då vill jag slå till folk som säger ”det finns en mening med allt”. FUCK YOU, är mitt svar på det. Men jag tror på Gud, det gör jag. Men jag tror mest på Jesus, trots att jag tycker att han borde ha rekryterat ett gäng kvinnor istället för dönickarna Johannes Petrus osv. Han var före sin tid, men lite efter framtiden.

jesus-is-my-homeboy_19689_
Bloggvännerna har ordet

36 svar till “Är du kristen?”


  1. PS skriver:

    Förstår inte för allt i världen hur normalbegåvade människor kan tro på gud.

    • Sofia skriver:

      Så kan jag också tänka ibland, säger det dock ej. Jag vill gärna tro. Tycker det skulle vara skönt att tro. Men, tyvärr nej…

    • Elin skriver:

      Medan jag har svårt att förstå hur normalbegåvade kan vara inskränkta och ha sådana fördomar att de inte kan förstå att olika personer tänker olika.

      • Wyy skriver:

        Nej men haha det är ju faktiskt skillnad på att ha en låtsaskompis som vuxen person och personer som tror på bevis och empirisk fakta. Hur tänker man annorlunda i sådana situationer? Jag skulle kalla den ena ignorans.

  2. Annica Magnusson skriver:

    Jag tror med på Gud, och den Heliga treenigheten (Fader, Son och Ande). Japp, jag är pingstvän också.. 😉 Och detta är tack vare mina föräldrar. Eller njae, tack vare LP-verksamheten som då pappa var på behandling för sitt alkoholmissbruk där blev kristen. Och det är då efter de som min mamma blev kristen. De två har verkligen visat mig en kristen syn på livet, hjälpa andra och att älska sin medmänniska.

    Jag tror på att jag en dag får träffa min pappa igen. Han är inte död, han har bara trätt in i det eviga livet. En dag får jag krama honom igen. Och då kommer han inte ha smärtor eller lida något. Han är fri från sina plågor (dog den 2/5 i år och begravningen var i fredags, därför så tänker jag speciellt mycket på detta nu).

  3. Hmm skriver:

    Fast det är inte så säker att han inte omgav sig av kvinnor också. Det mer troliga är att dem som nedtecknade hans liv senare ändrade på både det ena och andra, tex vem Maria Magdalena var.

    En av de mest kvinnfineltiga männen i historien, Konstantin, var en av dem som såg till att nedteckna Jesus liv.

    Jag tror inte på en gud, men jag tror på att Jesus har levt. Finns många oberoende källor som berättar om honom. Att han skulle varit guds son annat än att han anser att alla männsikor är guds barn, tror jag som försåtligt inte en sekund på.

    Ser mer på honom som en filosof likt Konfucius.

  4. Theresia skriver:

    Antagligen var de kvinnor som följde Jesus väldigt betydelsefulla för spridningen av tron. Det märker man när man läser nt.
    Ang. lidandet – den här världen är ju fucked up. Det är för att det är vi som bestämmer här, inte Gud. Det går ju inte att dra en gräns för ondskan riktigt. Om det vore för mycket med att små barn våldtas skulle allt lidande vara för mycket (vilket det är) och då skulle den här världen vara perfekt på alla sätt. Nu är den långtifrån perfekt. Men Gud älskar oss och har lovat att göra slut på alla hemskheter och ställa allt till rätta. Det där spädbarnet som dör pga våld kommer direkt till Jesus, det är min tro.

    • Hmm skriver:

      Men med de tankarna så måste man bestämma sig för ifall gud är allsmäktig eller allgod. Du kan inte få ihop bägge i ett paket.

  5. Elin skriver:

    Jag är kristen.

    Jag har också tänkt på det där men de två mariorna och någon mer kvinna nämns ofta som jesu följeslagare. Så jag tänker att jesus kanske hade kvinnliga lärljungar men männen som skrev och satte ihop bibeln inte gillade det och därför står det bara om manliga…

  6. Wyy skriver:

    Alltså har du läst bibeln Elaine? För om du läst bibeln och fortsatt vara troende / kristen förstår jag mig inte på dig. Och från det du beskriver känns det inte som att du är speciellt kristen. Går inte att tro på Jesus men inte på gud (??) det skulle aldrig fungera enligt bibeln och bibeln är den enda grunden som kristendomen har. Det enda du kan guida dig efter.du tar en väldigt bekväm position i hela diskutionen men ser förbi allt det logiska. Varför göra det nu? Varför tro på en gud som säger att det är ok med slaveri (beskriver hur det ska göras i detalj tom.), som från början skapade kvinnan som en apendix till mannen och som ser ner på all sexualitet. Som förespråkar våld och som säger emot sig själv hundratals gånger under bibelns gång. Why offend your intelect with the abrahamic religions?

    • Hmm skriver:

      Åh du kan lätt lägga till budsim och hinduism till dessa åsikter.

      Jag kan personligen inte förstå hur någon kvinna kan känna sig tillhöra någon av de stora religionerna. Det enda som jag kan förstå även om jag själv inte tror på det är ifall någon tro att det finns något som är större än de vi kan förstå. Något som skapat oss.

      Men ingen av de beskrivningarna som finns i någon av dagens stora religioner kan jag skiva under på. visst så klart finns det sakerna med alla religionerna som jag håller med om, de sakerna som går ut på empati tex. Men det finns ingen, jag upprepar ingen religion som säger att alla männsikor är lika värda. Framförallt inte om du är kvinna.

      • Wyy skriver:

        Ja men absolut! Drar i vanliga fall alla religion tillsammans men nu när Elaine känner för kristendomen så tänkte jag fokusera på det! Jag håller med dig i exakt det allt du skriver! Att på något sätt försöka knöka in gud (alltså dem mainstream gudarna) i alla små hål där vetenskapen inte än kommit på något bra svar än, är ju bara ett komiskt försök. Jag kan tycka att tyck vad du vill men det blir dåligt när man får ha skolor med religiös inriktning där barn i många fall får en väldigt religiöst färgad syn på verkligheten. Iaf i England har dem massiva problem med både muslimska och kristna skolor där eleverna bla oftast inte tror på evolution (??haha) men aspirerar att bli läkare. Är inte så insatt i hur det ser ut i Sverige men principen står kvar. Jag hade verkligen velat veta hur Elaine ser på hela debatten istället för att hon bara nöjt sig med att tro på Jesus för han är snällare än sin pappa(gud?). Men dem är ju samma sak? Dem är ju en del av treenigheten. Eller tror hon bara på att det en gång levde en man som hette Jesus? Jag förstår inte riktigt hur

  7. Apolonia skriver:

    Jeg mener ikke at Gud har ansvaret for hvordan, vi mennesker agerer; krige, mord, katastrofer, ulykker osv. Det er os mennesker (som Han skabte i sit billede) står med ansvar !!! Vi spørger gerne og undre os hvorfor Gud ikke reagerer, vi beder ham om hjælp… Jeg har aldrig hørt nogen sige – ”hvordan kan jeg hjælpe Gud”….
    Og jeg mener, at vores pligt er at hjælpe Gud. Han gav os så meget. Hvad giver vi ham? En bøn engang imellem ? Holder hans fødselsdag ? Behøver han det ? NEJ ! Han vil gerne forvente, at vi opfører os efter hans 10 bud med mere… Gør vi ikke det, ja så kan vi takke os selv og ikke bebrejde Gud noget som helst. Han gav os fri vilje . Så må vi vælge…. Om det så bliver et slet valg, ja så har vi åbenbart ikke tænkt ordentligt. Lad Gud være i fred. Tror på ham, som du kan tro på andre, fordi Gud er i os alle sammen. Amen.

    • Hmm skriver:

      Då är han en ganska småsint gud isf. Ger oss bara kärlek om vi är bra nog. Och inte ens de som är bra nog slipper ifrån lidande.

      Nä din gud är en elak en som kräver absolut underkastelse för att eventuellt få hans beskydd. Och om en som levt ett gott liv inte tror så kommer hen inte till himlen men en som levt ett ont liv, tror på gud och ber om förlustelse gör det!

    • Hmm skriver:

      *ber om förlåtelse

  8. Julia Petersson skriver:

    Hej Elaine! Jag tror också på Gud, gillar (kanske fel ord) mer Jesus eftersom han var mer kärleksfull. Ville bara säga att jag älskar din kommentar om en grupp kvinnor istället för Johannes och dom, haha, tycker precis samma sak! Det är svårt att vara kristen ibland när man, som jag försökt att läsa bibeln, och då bara hör om massa gubbar och gamla män som gör saker. Det blir så svårt att relatera och förstå då. Okej, sidospår 😉 men iaf, kul att höra någon mer som är kristen. 🙂 Kram Julia

  9. wigwag skriver:

    Jag älskar Jesus…eller snarare tror han var en riktigt sjyst snubbe. Trotsade patriarkatet och tog Maria Magdalena under sina vingars beskydd. En HORA! Nåt så otänkbart så fint folk svimma till höger och vänster. Och inte nog med det. Maggan blev Jesus närmste förtrogna enligt ny forskning på området. Nåt som säkert reta gallfeber på de manliga lärjungarna. De som tävla inbördes om hans uppmärksamhet och gunst men fatta egentligen inget av det han sa. Men Maggan förstod. Det kände Jesus. Så här tror jag den riktiga sanningen om Jesus ser ut. På ett ungefär.

    • Jennie skriver:

      Haha ÄLSKAR din kommentar! RE-POST! <3

    • Alltså wig-wag, du är helt underbar!

      Jag är döpt, medlem i svenska kyrkan och konfirmerad men inte aktivt troende. Har lite svårt för de här som är en miljard procent troende, oavsett religion, men jag tycker det är fint att tro. Alltså, inte att det skulle vara fult att inte göra det, utan att det känns tryggt och fint att människor har ett stöd i livet, något att luta sig mot när det blåser… ♥

      • wigwag skriver:

        Fint och fint vet jag inte..hos mig ger det inga pluspoäng i vart fall. Snarare tenderar min vaksamhet öka när jag har med religiöst troende att göra. Lite fördomar finns säkert också. Men Jesus kan man väl som icketroende få gilla ändå. Menar jag. Inte minst ur ett feministiskt perspektiv. Jesus var frispråkig, orädd, gick sin egen väg, kompromisslös mot sig själv och sin tro, samt som sagt jävligt arg och hård mot de höga herrarna emellanåt. Jo jag gillar Jesus.

      • Hockeysmurf skriver:

        Nej, jag menar inte att det är ”fiiiint” att vara troende utan mer själva tanken är fin, att man tror på och känner trygghet med att tro på något, det är fint. Så himla svårt att förklara märker jag, skulle vara lättare om vi satt mittemot varandra tror jag haha!

      • wigwag skriver:

        Förstår hur du menar smurfen. Men om det är fint vetefan om det är rätt ord ur mitt perspektiv. Jag ansluter mig mer till hållningen att ”religion är som opium åt folket”. Och för den som behöver drogen är det såklart fint den finns.

      • Se där, då är vi på samma ställe, men tycker lite olika! Tackar för en givande diskussion wig-wag! 🙂
        Ha en bra kväll!

  10. The Futurista skriver:

    Att bli Kristen har arligt talat varit det basta som hant mig i livet, min tro har forandrat mig massor som person och fortsatter att forandra mig varje ar. Guds karlek ger mig ett inre lugn, trygghet och lycka som aldrig tar slut. 🙂

    Att forsta sig pa Bibeln och Gud ar ingenting som man klurar ut pa en vecka eller tva, men med aren faller pusselbitarna pa plats. Jag rekommenderar http://www.exploregod.com for den som ar intresserad av att lara sig mer om Gud och Jesus.

    Nar jag var 20+ hade jag manga fragor och funderingar om Gud och livet och jag kande att jag inte ville vanta tills jag var jatte gammal fore jag borjade soka svar pa mina fragor. Idag har jag en stark tro pa Gud men det tog mig mer an 10 ar att hitta svar pa alla mina fragor, det var daremot en process jag ar valdigt glad att jag tog mig ann. 🙂

  11. Mia skriver:

    Japp, jag är kristen och ger mina barn någon slags religiös uppväxt men samtidigt brottas jag supermycket med inomkyrkligkultur och normerna som en del uppfattar att ska höra ihop med tron. Det är en krånglig balansgång tycker jag.

  12. Johanna skriver:

    Bara för att Jesus inte hade några kvinnliga lärljungar så innebär det ju inte att det inte finns några starka och smarta kvinnor i Bibeln. Läs till exempel om Ester så får ni ”lära känna” en cool tjej! Bibeln är inte en bok som ska läsas från pärm till pärm, utan innehåller mängder av referenser till andra bibelböcker och kapitel.

  13. k skriver:

    Japp Elaine, high five. Är kristen, tänker ibland samma. Och precis- heja Jesus. Thats the leader. Vi kommer av oss ang. den rikningen ibland. Mvh fr Umeå

  14. Shanta skriver:

    Typiskt människor, när ngt dåligt händer så nämner man Gud och börjar anklaga Han. Men när ngt bra händer en då är det man sj som skapat det.
    Så besviken på dig Elaine jag trodde inte du uttryckte dig utan att tänka igenom. Och att du ens säger så om Gud betyder att du tror på Han oavsett du vill eller inte. Vrf nämner du Gud när du säger att du inte tror på Han? It doesnt make sense.

    • Hmm skriver:

      Ahaaaaa, gud är en Han. Ja happ, du bekräftar precis allt som jag tycker och tänker om dem som erkänner sig till dagens religioner.

  15. Chatarina skriver:

    TACK för meningen: ’det finns en mening med allt’ FUCK YOU. Hatar verkligen när folk säger så. Nej, min pappa dog när jag var åtta år och därefter finns det varken gud eller en mening med allt…. Kan gråta som en bebis såhär 35 år senare. På den tiden fanns varken barnpsykologer eller någon annan hjälp att få. Mina klasskamrater sades till att inget nämna och min mamma var sjuk av sorg. Det var bara att bita ihop, det har satt djupa spår i själen.

    Kram

  16. Elin Nilson skriver:

    https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/gratis-bibelkurs/film-varför-undersöka-bibeln/

    Gud hatar ondska. Han känner ännu mer smärta än vad vi som människor gör när vi får se eller höras talas om fruktansvärda saker.. Bibeln ger faktiskt förklaring till varför Gud inte gör något åt saken för tillfället, men också ett löfte om att han kommer att rätta till allt som gått snett på jorden.

    • Hmm skriver:

      Ok din take är att hen är allgod men inte allsmäktigt.

      • Elin Nilson skriver:

        Gud är god och allsmäktig. Men det finns en orsak till varför han inte gör något åt lidandet i världen, just nu. Jag rekommenderar att studera om det ämnet om andan faller på. Väldigt intressant!

    • wigwag skriver:

      Jag respekterar Jehovas Vittnen och har pratat en del, rätt mycket faktiskt, med rätt många vittnen. Dels visar ert utåtriktade engagemang att er tro är genuin. Ni får mycket skit, spott och spe, och det måste kännas tröstlöst ibland. Men ni ger inte upp. Det inger respekt. Dels utgår ni till 100% från bibeln och vad som står där. Varken mer eller mindre. Tex står inget om någon treenighet i bibeln varför ni förnekar den. Vad jag minns. Ett förhållningssätt jag tycker är sympatiskt och korrekt om man nu ska tro på att bibeln är guds ord. Kämpa på hälsar en evigt förlorad själ/wigwag.

  17. Kristina skriver:

    Vi bor på fiende-mark. Jesus har segrat, men för att se hans makt i en värld där fienden härskar så måste vi be.. Och hålla fasst på Guds ord. Guds kraft blir inte rörlig på jorden om inte vi tar den ned på jorden med ord och tro. Hade någon bett om Jesus blods beskydd över det spädbarnet Så hade inte fienden fått grepp. Men utan beskydd så är världen hemsk äcklig och orättvist. Så sjukt orättvis. Och då är det lätt att klandra Gud. Det förstår han också även fast det är orättvist mot honom.

    • Hmm skriver:

      Aha så man får skylla sig själv för att man inte kan be eller har någon som ber åt en. Snäll gud du har.

Lämna en kommentar