Det sämsta och bästa med träningen 


Det känns som att allt man älskar har en baksida. Min passion är bland annat mitt jobb. Nackdelen är att jag kan jobba för mycket utan att riktigt tänka på det eftersom jag älskar det. Träningen är också en sån sak. Egentligen älskar jag känslan efter träningen, att jag genomfört ett tufft pass och slagit nya personliga rekord. Men meningen med träningen är nåt helt annat än för tio år sedan. Ord som ”beach 2016” eller ”smal och smärt” eller ”mål 65kg” finns inte längre och det är så HIMLA befriande och skönt. Jag tränar inte främst för mig själv längre utan för mina barn. Jag vill vara där för dom och kunna vara med länge. Länge med livskvalité. Så när jag spänner musklerna så är det för dom. Jag ska orka för Evelyn och Matheo. Att få känna sig snygg är bara en bonus, men inget jag har fokus på. Baksidan av träningen är alla de som är där jag var för länge sedan. De som tittar på vågen och pratar i termer av ”Beach…”. Det påminner mig och vart jag var för längesen men också under en lång tid. Jag ska aldrig mer vara där igen och jag hoppas att vi blir fler som tränar för hälsan och det kvalitativa livet istället för för spegeln.
Vad är er passion och finns det några baksidor av dessa passioner?

Bloggvännerna har ordet

21 svar till “Det sämsta och bästa med träningen ”


  1. Patricia skriver:

    Kor du konditionstraning ocksa forresten? Behovs ocksa for att leva lange!

  2. Josefin skriver:

    Fast varför är det så fel att träna för att man vill nå ett mål, t.ex. en viss vikt? Eller för att man vill se bra ut? Kan inte det också få vara en anledning att träna som är minst lika bra som ditt mål om ”hälsa och livskvalitet”? Kan vi inte bara sluta värdera vad och hur folk gör med sina kroppar, och lita på att andras livsval är lika genomtänkta som dina.

    • Jen skriver:

      Håller med! Och beach 2016 elle rvad det nu kan vara behöver nu inte vara osunt!
      Men en annan sak, läser inte orden vikt, viktnedgång, beach …. på lika många ställen/lika ofta i någon annan blogg än här tror jag!

  3. Elsie skriver:

    Heja Elaine, så roligt att du hittat något som gör dig så frisk och glad! Fast lite tråkigt att du inte känner dig snygg utan muskler, jag tycker alltid du är fin.

    • elaineeksvard skriver:

      Jag känner mig alltid snygg! Assnygg när jag vägde 90 utan muskler och snygg nu. Vad fick dig att tro annat? 🙂

      • ”Att få känna sig snygg är bara en bonus, inget jag har fokus på.” Kanske? 😉

        Jag har en teori om att det är väldigt lätt att tänka såhär som du beskriver, när man befinner sig där du är. Men det är komplicerat… Tänker bara att det är lätt att säga när man redan är stark och slank att man tränar för att må bra. Och förresten, hade inte du viktmål efter graviditeten? Eller är det undatag som inte räknas?

        Förlåt för pik Elaine, du vet att jag gillar dig oavsett <3

      • Elsie skriver:

        Precis det citatet som Jennifer nämner fick mig att tro annat, men då missuppfattade jag dig! Skönt

  4. Ida skriver:

    Håhåjaja, det här med att älska sitt jobb. Det är lätt att slita för hårt under lång tid och inte inse att man håller på att köra psyket i botten innan det är för sent.

  5. Sara skriver:

    Jag tycker det är minst lika problematiskt med alla som snabbt som attan bytt ut sin terminologi från ”smal” till ”stark” när det är så uppenbart att samma gamla kroppshets och självhat finns kvar där under. Att vilja vara smal 2016 är dassigt och omedvetet, nu är det stark som gäller. Återigen: same, same. Ledsamt.

    I övrigt: tack för en fantastisk blogg!

    • Malin skriver:

      Håller med; ”Strong is the new skinny”… Samma grej och utseendefixerade problematik men omdöpt. Och är man riktigt ”lyckad” är man givetvis både och. Suck.

  6. Diana skriver:

    Jo jag är en som tränar för att bli smalare, känna mig snyggare, gå ner i vikt. Dock inte på ett osunt sätt, dock inte på ett fanatiskt sätt. Jag gick upp 35 kg med mina graviditeter och jag SKA ner de kilona, jag ska ner, jag ska bli av med valkar, jag ska få plattare mage, varför skulle det vara fel i det? Jag behöver inte se ut som en överviktig mamma, trött och sliten bara för att jag ska lära mig att trivas med mig själv. Jag förstår vad du menar, att man inte ska fokusera på att tokträna och bli fit för bara vara snygg på beachen. Jag tränar för att bli och känna mig snygg hela tiden, året runt, hela mitt liv och känna igen mig själv när jag ser mig i spegeln. Jag tillhör inte de som tycker att man MÅSTE acceptera sin kropp som den är efter en graviditet, jag tillhör de som tycker att man har RÄTT att vara nöjd och må bra på alla sätt och vis, ytligt, andligt, etc. 😀

    du ser starkt ut i alla fall, grymma armar 😀

  7. Ulrika skriver:

    Tycker en baksida med träningen är att denna ”hälsosamma livsstil” som har blivit så trendig nu faktiskt är väldigt ohälsosamt. Crossfit leder till extrema skador som endast elitidrottare får, och man tränar inte ens på elitnivå! Överdriven löpträning leder till knäskador så man får ont av att bara gå ner för en trappa. Fotboll, bandy, hockey och många andra högintensiva och snabba lagsporter leder till avslitna ledband som kräver operation och närmare ett års paus från träning! HUR kan någon säga att denna livsstil är hälsosam och sund? Det är så tydligt! Utöver det visar även ny forskning att den ”typiska hälsosamma livsstilen” idag (dvs träna hårt på gym 1-2 timmar 3-5 dagar i veckan kombinerat med ett ganska stillasittande jobb) är extremt skadlig för kroppen! Då är et faktiskt bättre att träna lite lättare/kortare, bara 20-30 minuter per dag några dagar i veckan och inte lika högintensivt eller lika mycket vikter. Ta dig själv t.ex, ditt jobb är väl ganska stillasittande utöver föreläsningar och dyl. Du hade ju en massa skador här inom det sista året då du tränade väldigt mycket crossfit. Har du haft liknande skador i din ungdom, när du inte tränade like mycket / inte tränade crossfit? Kroppen klarar inte den sorts träning som är trendigt idag! Vi säger att den träningen (ex crossfit) är ”basic rörelser”, dvs sånt som kroppen är byggd för; men på stenåldern skulle kroppen inte hålla längre än 40 år! Nu ska den hålla närmare det dubbla, 80!

    Och sen Elaine, så snackar du sjukt mycket om beach-hets, kroppens utseende, att man är snygg om man har muskler osv osv. ”neej men jag ska sluta prata om så mycket träning i bloggen. Ville bara säga att jag tränar EXTREMT MYCKET MER ÄN JAG VISAR HEHEH men vill ju inte hetsa!”. Eller ”Att man blir snygg av träning är bara en bonus 😉 😉 ;)”….

    Tycker jättejättemycket om din blogg av alla möjliga andra anledningar, men just det här med träning, där är vi varandras motpoler!

  8. Lisa skriver:

    http://elisabethlindroth.se/kropp-knopp/nar-jag-kroppshetsade/

    Läs detta inlägg kring kroppshets!!!!

    KLOCKRENT!!!!!
    Alltså mitt i prick!

  9. Lisa skriver:

    http://elisabethlindroth.se/kropp-knopp/nar-jag-kroppshetsade/

    Läs detta inlägg kring kroppshets!!!!

    KLOCKRENT!!!!!
    Alltså mitt i prick!

  10. Hope skriver:

    Jag är stark som en oxe, äter god och näringsrik mat. Ska fortsätta gå ner i vikt så att mina snygga kläder sitter skönt och bra. Jag behöver INTE bli starkare utan VILL bli smalare. Vi som inte har ”mammakilon” vill ibland också ”få tillbaks vår kropp” 😉
    Nä oj ”strong is the new skinny” förlåt.

  11. Sofie skriver:

    jag tränar både för att orka mer/vara pigg och för att hålla mig smal /vara snygg. för just orken piggheten hälsan tycker jag motionsträning (löpning) är mer optimalt än styrketräning. men kör lite a det senare med, helt ur fåfängesynpunkt. Att ”bli stark för sina barn” resonemanget har jag aldrig fattat , vad menas, att man ska orka bära på sina bebisar? klättra i träd med barnen? (varför ser jag aldrig några föräldrar som hänger i träden i så fall ;-)…

    känner också väldigt mycket att ”strong is the new skinny” och att det blir larvigt. samma kroppshets vi bara låtsas att det inte är det. bättre att vara ärlig.

  12. e skriver:

    Tips om ett bra radioprogram om träning 🙂

    ”Folkvandring till gymmet”

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/708255?programid=1272

  13. Nim skriver:

    Jag måste gå ner i vikt av hälsoskäl. Jag tycker det är skittrist att träna. Att ha som mål att bli snyggare och se bättre ut i kläder är min motivator och hälsan en bonus, fast det egentligen är tvärtom. Att jag känner mig missnöjd när jag provar kläder är bra och ger mig en extra push. Likaså när min pojkvän påminner mig om att jag måste gå ner och äta så mycket godsaker. Då låter han som en douch fast hans ambition bara är att stötta mig och att han tänker mer på min hälsa än vad jag själv gör. Det är förödande för mig att trivas i min vikt. Beach 2016 är ett sätt att skjuta fram målet och sätta en tidshorisont. Jag väger 20kg för mycket och tränar för att bli smal(are). Inte för att bli stark. jag behöver inte bli stark för att kunna bli gravid (PCOS). Jag behöver förlora kilon. Är det något fel i det. Är jag omogen? Ska jag skämmas lite? Vem är du att säga att du har kommit längre i utvecklingen för att du tränar för att bli stark? Att jag tittar på vågen när jag tränar är ingen baksida. Det är ett mätverktyg för att komma dit jag vill och måste.

  14. Nim skriver:

    *inte äta…

Lämna en kommentar