Noll tolerans för skräp


Jag har ätit lite syndigt den senaste tiden. Jag är så hungrig att jag inte vet vad jag ska ta vägen ibland. Igår åt jag 380g hamburgare och kände mig nöjd. Nöjd? Det är ju bisart!  Mätt vore bättre. Nu ska jag sluta fylla magen med skräp och äta bra istället.

  Jag tror att det kommer ta träningen till nya nivåer. Folk som ska tävla på Halmstad throwdown är fan starka. Såg en tjej som ska tävla, hon kan göra sju chins. Jag kan göra fem i dagsläget. Måste upp till tio strikta känner jag. Bra mat, sömn och träning. Nu jädrar. 

Bloggvännerna har ordet

11 svar till “Noll tolerans för skräp”


  1. Klara skriver:

    Hur gör du för att trycka i dig den hamburgaren efter att du sett Cowspiracy? (Svagt minne över att du sett den iag). Kollade på den härom dagen och kämpar fortfarande med att ens se kött. Mår dåligt av matresterna i kylen judt nu. Hoppas det värsta går över snart så man kan bli normal igen, men med mer vegetarisk kost. Vilket jag åt innan också.

  2. Klara skriver:

    Läste precis inlägget under. Inser att jag inte är själv med känslan. Skönt!

  3. Angelica skriver:

    Alltså att vara nöjd, tillfredsställd, glad eller Liknande efter man har ätit är väl sunt? Att inte känna ett missnöje eller ångest så fort man ätit något ”onyttigt” är ju bra? Sen kan man äta bra mat runt omkring det, balans och lyssna på kroppen tror jag på. Sen fattar jag att du vill bygga din kropp mot ett mål att bli starkare och då krävs det väl mer utav den ”bra maten”. Men är de verkligen bisart att äta en burgare och känna sig nöjd? För mig låter det inte så dumt. Hellre det än att ha ångest så fort man moffat i sig nått onyttigt..

  4. @Angelica Jag tolkar det som att Elaine inte blev speciellt mätt trots storleken på burgaren, utan att hon bara blev nöjd. Men jag håller helt och hållet med dig om att det är sunt att inte låta maten skapa ångest utan att välja vad och hur mycket man äter och sedan vara nöjd med det, även om det ena dagen är en broccolisallad och nästa dag en bit äpplepaj med vaniljsås.
    Charlotta

  5. Jag tycker det är obehaligt att vara mätt så jag är väldigt glad om jag bara är nöjd. Men i och med att du tränar mycket så antar jag att en 380-grammare sitter precis där den ska! http://roethlisberger.se/ äter sjukt mycket mat men har bara muskler. (ALLTSÅ, ingen muskelhets! Vill bara påpeka och mena att att mycket mat inte per automatik är dåligt. Vill kroppen ha mycket mat p.g.a. mycket träning så gör den nyttiga saker men maten).

  6. Ida skriver:

    Det är den här känslan jag har problem med! När jag har ätit lagom mycket mat så känner jag mig bara nöjd/ish. Alltså jag är mätt, men det fiiiiiinns plats kvar. Så jag tar en portion till bara för att ha något att tugga på, för att själva tuggandet är tillfredsställande på något sätt. Därmed äter jag tills jag är proppmätt och illamående. Hur ska jag bryta detta beteende? Tuggummi är ej tillfredsställande att tugga på, jag har provat. Jag jobbar på förskola och måste liksom sitta kvar vid lunchbordet, bland maten, bland ätande människor, långt efter att jag själv har ätit klart. Jag har gått upp 15 kilo på grund av att jag äter fast jag är mätt. Vad gör man?!?!

  7. Emma skriver:

    Ida: Jag brukar alltid fylla ut mina måltider med morötter! För jag är precis som dig, efter att jag har ätit upp och är nöjd/mätt på maten så vill jag fortfarande tugga på något och då är morötter perfekt för mig! Nyttigt, mättande och gott, värt ett försök kanske 🙂

  8. Linn skriver:

    Ida: Du kanske äter alldeles för snabbt? Har själv haft det lite som du och mycket ändrades av att jag drog ner på tempot (och tuggade lite mer). Tror inte att det är att ”lura” kroppen att en är mätt, snarare att kroppen får en chans att processa lite.

  9. Hmm skriver:

    Här kommer ett otippat tipps till IDA.
    Varför du vill ha mer mat är för att ditt blodsocker temporärt gått ned då ”allt blod” rusar till magen för att ta hand om det du äter, Om du då tar något LITET sött, tex en bit mörk choklad, en mintkaramell eller vad du nu tycker är gott, så kommer ditt sug att tillfredsställas då tungan ger rätt signal till kroppen att den fått näring som snart kommer ut samt att den faktiskt får LITE lite snabb energi vilket kommer göra dig mättare och piggare.
    Detta funkar på 8 av 10 som tar en portion för mycket.
    Lycka till!

  10. Hmm skriver:

    PS Säkert pga ovan som gör att Emmas morötter funkar då de är rätt söta. 🙂

  11. H skriver:

    Hej Elaine! Du kämpar på så bra!:) innan jag blev sjuk i utmattningsdepression för ett år sedan orkade jag göra 15 strikta chins (med handflatorna vända framåt). Sen orkade jag inte längre, när all energi försvann. Nu är jag uppe på 10 stycken och hoppas snart klara 15 igen, kanske ännu fler! Det är kul med mål igen!:) kram till dig och lycka till med ditt chinsmål! Vi är starka!

Lämna en kommentar