Vi ses i Oslo den 18/9 


  Igår hade vi vårt sista träningspass på ett tag. Nästa gång vi ses är när vi springer milen på Oslo Marathon (man kan välja att bara springa en mil av maran i Oslo, så skönt) den 19/9. Dagen innan har jag en föreläsning i Oslo som Lene ska titta på. Träningspasset igår gick trögt. Det är svårt att träna med öl och glass som bränsle. Eftersom jag inte fick amma på ett dygn efter tandläkarbedövningen så passade jag på att ta en öl. Och när jag ändå var igång så tig jag en stor glass också, så himla gött! Men det är inte klokt vad trögt det är att träna på kolhydrater och fett. Det är det som jag tycker är så bra med träning, du märker verkligen vad som är bra och mindre bra mat på prestationerna dagen efter.

 Jag körde några marklyft på 50kg och det var rätt lätt. Mitt max är 100kg när jag är i god form. Och snart är jag där igen. 

Bloggvännerna har ordet

15 svar till “Vi ses i Oslo den 18/9 ”


  1. Det är inte min mening att vara petig, men livet blir enklare om man vet vad som gäller, så därför vill jag berätta att fett är ett utmärkt och väldigt lättillgängligt bränsle för kroppen och att fett dessutom är ett essentiellt näringsämne, dvs något som kroppen behöver och måste få tillfört utifrån eftersom den inte kan producera det själv. Väljer man bra fetter så är fett inte skadligt utan tvärtom bra för kroppen. Det du kände av som tyngde ner träningen var garanterat kolhydraterna i både ölen och glassen. Där kanske inte ens var så mycket fett i glassen utan mest bara socker och vatten.
    Charlotta

  2. Diana (La Madre) skriver:

    Shit du blir bara starkare och starkare. Ska bli kul att se hur det går sen på loppet. Skoooj. Lycka till med allt.

  3. inredningsinsp skriver:

    omg!! du är verkligen stark! jag tror också att fysisk träning ger psykisk styrka. Jag kör mest yoga, men jag ska kombinera med styrke tänkte jag

  4. nillea skriver:

    Du kan även som glutenintolerant reagera på glutenhalten i ölen och även om du inte får magont bli seg och trött.
    Livsmedelsverket har undersökt glutenhalten i olika sorters öl http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten/

    • Sofie skriver:

      Apropå det Elaine, så undrar jag hur din laktos respektive glutenintolerans har utvecklats efter förlossningen? Intressant hur kroppen kan ändra sig så under en graviditet, tänker om du klarar det i större mängder nu? Fast förstår om det inte helt är klarlagt 🙂

  5. Maria skriver:

    Kan man boka plats på din föreläsning i Oslo 18/9? Eller är det ett företagsevenemang?

  6. S skriver:

    Jag vet inte alls hur jag formulera det här på ett vettigt sätt, men jag försöker. Jag upplever att du på sistone (ett hyfsat bra tag tillbaka) uttalar dig lite som en självutnämnd expert på området kost och träning, och du uttrycker dig på ett sätt som i alla fall jag ibland uppfattar lite som fat shaming.

    ” Det är svårt att träna med öl och glass som bränsle…Men det är inte klokt vad trögt det är att träna på kolhydrater och fett. Det är det som jag tycker är så bra med träning, du märker verkligen vad som är bra och mindre bra mat på prestationerna dagen efter.”

    Nä, det där stämmer ju inte. För DIG funkar det inte. För mig funkar det perfekt att träna dagen efter att jag druckit en del, det är ofta då jag kan göra extra många pull ups. Men för alla funkar det inte. Att träna på kolhydrater och fett är inte dåligt så länge det är bra kolhydrater och fetter, samtidigt som det fungerar mindre/mer bra för olika personer.

    Det är vidare frustrerande när du talar om ”man” när du menar dig själv. Menar du på riktigt ”man” får du ju faktiskt läsa på lite, eftersom det ju är olika för alla.

    Jag känner inte dig, så jag är inte orolig för dig, men jag önskar ingen att hamna i det helvete som är ortorexi. Det uppfattas som om du är på goda vägar dit. SJÄLVKLART kan man, och ska man kan tyckas, ta hand om sin hälsa, fysiska och psykiska. Att vara stark, pigg och frisk är underbart. Att ha träning som ett stort intresse gör ju så klart ofta också att man pushar sig mer, eftersom man kanske vill bli starkare/snabbare osv. Men när man unnar sig glass en gång i veckan (på sin semester) samtidigt som man (som det uppfattas) hetsstränar känns inte sunt. Visst, du kanske inte vill ”unna” dig något annat än glass, men du skriver också att du inte tar majonnäs till tonfiskröran, att du räknar kalorier osv. Fokuset, såsom du framställer det, (kanske oavsiktligt) i din blogg är verkligen träna träna träna och äta så lite kalorier som möjligt. Det känns så oerhört sorgligt på en blogg som jag, och fler därtill, tidigare har sökt motivation, tröst, glädje och inspiration.

    • Det blir lite lustigt när du kritiserar Elaine för att använda ”man” istället för ”jag” och sedan gör samma sak själv i delar av inlägget. När du sedan dessutom på flera ställen använder passiv form genom att t ex skriva ”Det uppfattas som om du är på goda vägar dit.”, så framstår det som om du inte vågar stå för dina åsikter utan hellre antyder att det är en allmän yppfattning. Ett tips för framtiden är att om du ska framföra kritik på ett visst område så se till att sopa rent framför din egen dörr först, annars blir det svårt att ta kritiken på allvar.
      Charlotta

    • Iso skriver:

      +1

      Tycker du fick ner det sakligt och konstruktivt utan personangrepp. Som läsare känner jag också att det är Elaines blogg och hon skriver om sitt liv, men mitt intresse svalnar lite hela tiden. Vilket är ok. Det kan inte tilltala alla, men känns trist för förr var det en av favoriterna. Å andra sidan ska det ju inte skrivas för att tillfredsställa mig. Andra blir ju uppenbart motiverade och då kanske min tid här är över helt enkelt. Tycker det är svårt… Och tråkigt såklart.

    • Anna skriver:

      Jag håller tyvärr med dig. Det här är en träningsblogg numera. Är mama rätt plats? Bloggen kan skapa träningsstress för många nyblivna, unga mammor. Gillar Elaine, men vill säga vad jag tycker.

    • nillea skriver:

      Tänk så olika man kan läsa.
      Jag läste det som att när man tränar hårt så märker alla vad som är bra mat för att presentera. För Elaine går det dåligt på kolhydrater vilket hon märker på träningen. Men för mig behövs långsamma kolhydrater vilket jag märker tydligt på träningen.
      Dvs även jag räknas in i Man i att man märker vad som är bra just för mig.

  7. Hanna skriver:

    Alltså, man får amma med öl i kroppen. Man bör inte hantera bebisar dyngrak, men det blev du väl inte av din öl.

  8. Anna...sexbarnsmamma skriver:

    Får man inte amma efter bedövning hos tandläkaren?
    Gäller det vanlig bedövning?
    Aldrig hört talas om det tidigare?!

Lämna en kommentar