Jag har börjat springa


  Jag var en smula nervös men förväntansfull på gymmet igår. Kära kropp vad kan du prestera? Vad är du kapabel till nu? Jag visst att när jag var som snabbast så kunde jag springa intervaller på rätt kraftig lutning och 13 i hastighet. Nu har jag inte sprungit på nio månader.
  Det gick hur bra som helst! Dealen var att springa en minut och gå en minut i 20 minuter.Jag gick i hastighet 5  
Och lyckades springa på 10:an. Jag tycker det var riktigt bra av mig!   Jag vågade inte snabbare eftersom jag väger strax under 70kg och vet att mina knän tar stryk vid 70, så det är dumt att pusha det. Sen var jag rädd för om det fortfarande var ostabilt i höfterna, men icke, ingen foglossning alls. Nu längtar jag till att få springa igen! 🙂 

Bloggvännerna har ordet

12 svar till “Jag har börjat springa”


  1. Olivia skriver:

    Alltså wow vad duktigt!!!! Tycker det är så tråkigt att springa, men blev faktiskt lite peppad av detta. Blir verkligen inspirerad av dig! Hoppas du hade en fantastiskt skön dag igår, grattis i efterskott!! 😀

  2. Så skönt, jag längtar efter att kunna börja träna igen, ska bara få ut lilla bebisen ur magen först! Du är verkligen en inspiration, ser fram emot att stå på löpbandet igen!

  3. Ida skriver:

    Grymt!
    Hur lång är du? ?

    • Anna distriktsköterskestudent som längtar skriver:

      176 cm vet jag att hon skrivet i tidigare inlägg, hoppas att det är ok att jag svarade, annars ber jag om ursäkt att jag la mig i?

  4. Jag har börjat springa efter förlossningen (nåväl, väntade några veckor). Och ÄNTLIGEN! Hade inte sprungit sedan jag blev gravid. Helt galet vad skönt det var! Vill aldrig sluta springa!

  5. inredningsinsp skriver:

    POWER!! kör hårt!

  6. tvillinganna skriver:

    Heja dig! Och grattis i efterskott 🙂

  7. Anna skriver:

    kul men överskatta inte din förmåga – kolla tex in Lofsans blogg ”Kroppen påverkas av hormonet relaxin under graviditeten. Detta hormon gör våra kroppar formbara så att bebisen får plats att växa och lättare att pressas ut. Hormonet finns kvar i kroppen upp till 16 veckor efter förlossningen och så länge som du ammar. Relaxinet gör kroppen instabil och ökar skaderisken i knän, fotleder, höfter och ländrygg. För att minska skaderisken är det viktigt att du stärker upp lederna muskulärt först, innan du får ont.

    Relaxin gör inte bara våra leder mjuka, det påverkar även muskelvävnad och en bäckenbotten som dels utsatts för tung belastning i och med livmodern som växer och dessutom tänjts ut under förlossningen är svagare än andra muskler på kroppen. Många tjejer som inte tycker att de behöver knipa efter förlossningen och kan börja springa tidigt får mer problem med läckage ju mer vältränade de blir. Ju snabbare löpare man blir desto bättre förmåga att kunna aktivera bäckenbotten, även vid ordentligt utmattning, behövs.

  8. Sara skriver:

    AVUNDSJUK!!!! Tråkigt när jag precis blivit diagnosticerad med hälsporre… Det gör ont.. Trist att jag måste lägga om min träning för jag gillar löpning… Trodde man fick hälsporre vid 55 och inte vid 28 🙁

  9. Helen skriver:

    Kan du ikke holde oss litt oppdatert på hvordan du legger opp løpingen din? 🙂 jeg vil gjerne begynne å løpe, men vet ikke helt hvordan jeg skal starte, for jeg starter alltid for hardt, blir skuffet over at jeg ikke klarer å løpe 5 km og får beinhinnebetennelse. Hadde vært veldig gøy å høre om iallefall 🙂

  10. Johanna skriver:

    Grymt jobbat! Att hålla igång med träningen ger verkligen energi och styrka till alla utmaningar som en småbarnsförälder står inför. Att träna effektiva styrkepass med enkla redskap eller bara med den egna kroppen medan bebisen sover är ett annat tips!

Lämna en kommentar