Då sätter vi igång – vägen tillbaka till fitnesszilla


Idag kickstartar jag min återhämtning och hur gör man det som nyförlöst? Ja, det är inga 5000 meter rodd inte. Jag ska ju läka. Men oj vad frustrerande det är att inte kunna göra någonting. Jag kan drömma mig tillbaka till för en vecka sedan då jag kunde ro, lyfta vikter och anstränga mig. Då tyckte jag det var tråkigt! Fy fan vad otacksam jag var. Dagens pass är inte direkt en Jippyeyey!Men det är det jag kan och det är där man får börja. Sen väger jag 76.5 kilo. Jag måste vägt in på 83kg förlossningsdagen för dagarna innan den så åt jag för kung och fosterland. Det här med att saker och ting rinner av en är ju inte sant i mitt fall. Jag kommer köra en favorit i repris och kontrollera kaloriintaget tills jag kommer till mål. Det gick ju så bra förra gången. Och nu när jag inte kan träna så kan jag i alla fall äta bra. Saker som ger virke till musklerna och det som får mig att tappa övervikten. Jag är ju en projektmänniska och jag måste alltid ha mål och verktyg för att känna att livet är kul. Så medan jag väntar på träning börjar resan mot min målvikt. Den dokumenterar jag bara på insta precis som förra gången. Men jag kommer inte att dokumentera med magbilder. Jag tänker att jag berättar var jag väger och sen kommer jag visa vad jag kan prestera träningsmässigt i takt med viktnedgång och läkning. Jag är så trött på utseendehetsen, före- och efterbilder. Jag gillar hälsa! Jag gillar att se var kroppen kan göra – inte hur den ser ut. Jag känner spontant att:

”Ja, du kanske har 70 centimeters midja och rutor på magen. Men kan du göra 50 armhävningar och 10 chins?”

Det tycker jag är mer imponerande än en efterbild på ett utseende. Vill ni vara med på min resa så ger jag den mer detaljerat på instagram. Måndagar kommer att vara viktdagen.

Bloggvännerna har ordet

16 svar till “Då sätter vi igång – vägen tillbaka till fitnesszilla”


  1. Sandora skriver:

    Sant, utmaningarna är roligast! 😀

  2. Carro skriver:

    Inte för att förringa din insats, eller förminska viktväktarnas metod, men hur vet du att det inte rinner av av sig själv? Du gick ju ändå ner 20 kilo på två månader? Det borde väl vara bra mycket snabbare än VV:s riktminskning? Jag menar, att vikten ”rinner av” innebär väl inte att den är borta när man kommer hem från BB, utan att det går snabbt att bli av med den därefter?

    • Carro skriver:

      sedan är det givetvis så att välbalanserad kost aldrig kan skada så att säga.

    • E skriver:

      Jag fattar inte heller riktigt. Jag har inte blivit tjock av att få barn (snarare tvärtom) men har låtit naturen sköta det. Det är knappast fel med lite reservhull när man ska helamma och ta sig igenom vaknätter. Jag har inte räknat en kalori på vägen men var tillbaka på ursprungsvikten nio månader efter första förlossningen och sex månader efter andra. Helt rimlig tid tycker jag? Träning är däremot en annan femma, muskler kommer ju inte riktigt av sig självt…

    • elaineeksvard skriver:

      Ja det har du rätt i, kan ju varit bidragande orsak såklart. 20 kilo på fem månader är sjukt mycket. Men så tränade jag en del också.

  3. S skriver:

    Tjena Hollywood! Varför så bråttom? Njut istället! Kör mama bootcamp i höst.

    • nillea skriver:

      Jag missförstår nog dig S.

      Men det är väl sundare att äta nyttigt nu och ge kroppen bra ”virke” och långsamt trappa upp med träningen. Än att stå på noll i höst och då köra hårdträning med bootcamp? Låter för mig mycket jobbigare.
      Dessutom kan man väl njuta av bebistid även om man tänker på vad man äter och tar promenader? Borde ha mer energi att njuta av två barn om man äter bra?

  4. Caroline skriver:

    Grattis till Maggan! Ska bli väldigt spännande att se vad hon får för namn

    • Caroline skriver:

      …och där försvann hela min kommentar, försöker få med hela denna gång 🙂
      Jag har inga egna barn så talar inte av egen erfarenhet men har flera kompisar som varit väldigt nöjda med upplägget i Olga Rönnbergs bok ”Träning för nyblivna mammor” (http://www.adlibris.com/se/bok%2ftraning-for-nyblivna-mammor-9789173630542?gclid=CJCznrfm7sUCFSLjcgodUWAAew) Kan tänka mig att det är väldigt frustrerande att inte få köra på med samma övningar som man kunde göra nyligen. Med detta upplägg kan man i stället fokusera på att hitta tillbaka till sin gamla kropp och magmuskulaturen på ett hälsosamt sätt tills dess att en är back on track. Så ett litet tips från mig innan det är dags för hårdkörning hos David 😉 Tack för Sveriges bästa blogg med sunda värderingar <3

  5. Anne skriver:

    Jag tycker det är lite svårt det där med att gå ner i vikt efter att man fött, man vill ju få bort överskottskilona men jag ville samtidigt inte gå ner för mycket för då frisätts ju lagrade miljögifter från ens kroppsfett som går rakt över till bröstmjölken.

  6. Fia skriver:

    Hej!
    Sätt igång och träna den inre muskulaturen, är ju a och inför framtida träning. När jag var gravid var jag sängliggande halva sista delen, inte mycket muskler kvar där. Började träna den inre muskulaturen så fort bebis var ute och gav jättebra resultat på mig! Jag har även kört efter appen Mamma-Mage

  7. Hope skriver:

    Ja då får man väl ”hänga på” då. Jag får inte heller träna eller jobba på fem veckor efter min bukoperation. Men korta långsamma promenader rekommenderades och jag har ju inga barn så det är ju inte precis full fart här hemma. Satt precis och funderade på om jag skulle baka en kladdkaka efter att ha smockat i mig ett lass pannkakor men insåg att mitt val av mat och mängden av mat som jag ätit de senaste dagarna beror på att jag är rejält uttråkad. Funderade på om jag skulle plöja igenom Min kamp nu när man har tid men det är nog inte så upplyftande. Så jag körde igång lite lätt igår, en promenad på 30 min eeehhh, tjoho…

  8. Sandra skriver:

    Grattis till er fina dotter! Rekommenderar dig att ladda ned appen mammamage, den är super för nyblivna mammor. Det är en sjukgymnast/specialist på mammamagar som ligger bakom appen. Om du är flitig med den kan du också snabbare komma igång med ”vanlig” träning.

  9. mrs k skriver:

    Om man pratar kilon så försvann mina gravidkilon (16-17 kg) på 1-2 mån och då gjorde jag inget förutom att amma och låta kroppen läka efter kejsarsnittet.. Men nu måste bukmuskulaturen bli stabil igen och övervikten, som fanns innan graviditeten, minska inför framtiden ifall det ev syskon till vår dotter.. Dottern blir7 mån snart.. Det är bra att vara stark och frisk för att orka vara förälder fullt ut! 🙂

  10. Cassandra skriver:

    Jag tycker ändå att det är lite sorgligt att du så otroligt snabbt bara dagar efter förlossningen börjar med att jaga kilon? Jag förstår att du vill gå ner, men så snabbt efter du har ju knappt ens hunnit landa.

Lämna en kommentar