78 pannor


Nu när jag inte längre kan göra en chin så ville jag veta vart slutvikten för en chin hamnade på. Det var David som uppmuntrade mig att väga mig för att få reda på hur stark jag är.

En viktad pullup på 13 kilo är inte så tokigt, till och med as-bra om man fråga David. Så kul! Det var kanske första gången jag ställde mig på vågen och kände ”cooolt”!

Men viktöket har gjort att jag fått krämpor som gör att jag måste lägga om träningen aningens. Jag får ont av att promenera så jag sks kompensera brist på vardagsmotion med att köra rodd i cirka 30 minuter varje dag. Bara så att hjärta och lungor får jobba.

Vet ni förresten hur det fungerar med graviditet och olika kroppar? Jag var i så mycket bättre form denna graviditet men ökar i vikt i samma takt som förra graviditeten. Och det är trots stt jag äter bättre och tränar fyra gånger i veckan. Jag tränade ingenting sist. Jag är lugn med min viktuppgång, herregud jag är gravid, men tycker det är märkligt att en helt annan livsstil ändå ger exakt samma viktuppgång som en stillasittande bullätare som jag var med Matheo. Nån barnmorska, dietist eller så som vet hur det fungerar? Är det bara så att vissa kroppar samlar på sig allt den kan? Äter jag en bulle idag så har jag en dubbelhaka imrgn, så fungerar min graviditet. Men sen är jag tillbaka på 2.5 månad, sån tur har ju inte alla.

Nån som kan och vet hur det fungerar?

Bloggvännerna har ordet

22 svar till “78 pannor”


  1. Sarah skriver:

    Tyvärr är jag bara en simpel narkossjuksköterska så jag kan inte svara rent vetenskapligt….
    MEN jag har fått för mig att alla i grunden har en kroppskonstitution. T ex, jag är kurvig, trots att jag tränar. Har gått ned 5 resp 15 kg (inte kul) vid mina graviditeter. Alla har tyckt att jag varit så smal efter förlossningen men ett halvår senare är jag tillbaka på samma vikt som innan.

    Precis damma sak tycker jag det är med er smalisar, trots att ni går upp 30 kg är ni tillbaka till grundvikt efter ett halvår.

    Man får väl bara acceptera o inte glömma att träna för alla kroppstyper mår bra av motion!!!

  2. Lillie skriver:

    Känner igen mig. Första arnet +20 kg. Jag åt mer åt chips och kamor ibland även choklad. Tränade inget.

    Kämpade mig ner vartenda hekto och det var sjukt jobbigt, men vågen kom tillslut ner till mina normala 63 kg.

    Blev gravid kort därefter. Nu äter jag bättre, hälsosammare, äter ingen chips, knappt någon choklad dricker mycket vatten och rör på mig mer. Återigen +20 kg. Har bf om sju dagar.

    Varför det är så har jag ingen aning om känner mig besviken. Hade jag vetat detta hade jag kunnat ha unnat mig någon pizza liksom.

    Nu vet jag återigen att jag måste kämpa mig ner till min normala vikt, den kommer garanterat inte av sig själv. Blir tufft framöver!

    • Annica skriver:

      Känner med dig Lillie! Samma situation här.

    • Emelie med C skriver:

      Åh, fy vad segt. Men du får försöka tänka på att det ändå inte är förgäves. Din kropp lär tacka dig för att du äter bra, även om det inte syns på vågen.

  3. Emma skriver:

    Kroppen är ju byggd för att suga åt sin så mycket den bara kan, och särskilt när den är gravid. Sen vill vi ju gärna tro att träning gör något för vikten men det hjälper tyvärr inte så mycket just för vikt i de flesta fall.

    För att dra en erfarenhet från mitt eget, eller snarare min mammas liv, så gick hon upp massor när hon var gravid med min storebror och även med mig. Hela ”äta för två”-grejen gick hon på stenhårt. Men med min lillebror gick hon upp kanske hälften så mycket, eftersom hon åt bättre.

    Det är väl som med allt med kroppen, högst individuellt!

    • Hmm skriver:

      ”Sen vill vi ju gärna tro att träning gör något för vikten men det hjälper tyvärr inte så mycket just för vikt i de flesta fall.”

      Kanske inte för alla men det har en kolossalt stor skillnad på vilket förhållande du får på % i muskler i förhållande till % kroppsfett, dvs proportionera fett och muskler i kroppen.

    • Emma skriver:

      Ja det klart, får du större muskler kommer de ju bli en större procent. Men en viktnedgång kommer ju främst från kostförändring

  4. Anne skriver:

    Första barnet +21 kg, andra barnet +16 kg, tredje barnet + 13 kg..åt som vanligt, lite mer godsaker kanske. Hade bra blodsocker, alla barn vägde dock över 4 kg….nu 6 mån efter förlossningen väger jag 3 kg mindre än innan graviditeten….min bebis ligger 3 kurvor över ”standardkurvan” så jag anar var kilona hamnat 🙂 första tre amningsmånaderna åt jag typ en 200 g chokladkaka och en ostbågepåse varje dag utöver vanlig mat. Tror kroppen vet exakt vad den behöver vid graviditet och amning. Och vet den inte, har man en ursäkt att frossa 🙂 (om man vill!)

  5. Jennifer skriver:

    Hej Elaine, har du provat simning som transingsform? Det ska vara bra traning for gravida, valdigt skonsamt for kroppen.

  6. J skriver:

    Kan man köra rodd när magmusklerna är delade under graviditeten? Jag visste inte att det var att rekommendera faktiskt, trodde det var det motsatta! 🙂 Och det där med vikt och graviditet är nog lika individuellt som det finns människor på jorden så ingen universallösning. Däremot önskade jag att jag haft ambitionen som dig och tränat mer denna andra graviditeten för jag märker själv hur svag jag är neråt (studerar heltid så sitter rätt mycket på den där mjuka ändan), det lär jag säkert få sota för efter förlossningen. Men det löser sig förhoppningsvis på ett eller annat sätt 🙂

  7. Emma skriver:

    Spännande att se hur du återhämtar dig efter denna graviditeten jämfört med den andra, kanske är först då du kommer märka någon skillnad på dina olika livsstilar! 🙂

  8. S. skriver:

    Jag är barnmorska men har nog inget direkt bra svar ändå tyvärr.. Men själva graviditeten vägr kanske ungefär samma nu som sist? Alltså – bebis, fostervatten, ökad blodvolym, två bröst som ökar ganska markant… Utan att veta skulle jag kunna tänka mig att man rent genetiskt har ungefär samma benägenhet att samla på sig vätska och lagra in fettdepåer varje gång man är gravid (min gissning alltså).
    Sen vet du ju faktiskt inte hur din viktuppgång hade varit om du inte hade tränat denna gången, du kanske hade ökat mer än sist? Det är ju egentligen helt ointressant, det viktiga är att du mår bra här och nu 🙂

  9. anna skriver:

    Har ingen som helst aning, egentligen, hur det fungerar. Men känner igen mig helt!
    Samma start- och slutvikt på båda graviditeterna, 22 kilo upp. Vid den första pluggade jag (lite fysisk aktivitet förutom långa och långsamma hundpromenader) och kunde sova mycket, vila mycket och dega på soffan om kvällarna. Vid den andra jobbade jag heltid (rörligt jobb, mycket vardagsmotion) och tog hand om första barnet = låg inte på soffan öht, typ. Åt nog hälsosammare med andra barnet med.
    Ändå, exakt samma alltså. Och exakt samma blodtrycksuppgång. Och exakt samma beräknade födselvikt om den andra gått tiden ut. 🙂

  10. J skriver:

    En läkare på Mvc sa till mig nyligen att det har visats att kvinnor med höga halter av östrogen i kroppen, går upp mycket under en graviditet!

  11. Therese skriver:

    Och själv väger jag 78 nu och precis börjat träna crossfit så är inte så stark än, inte så konstigt att dom där pull upsen känns långt bort då! Nån gång så…

  12. Anna skriver:

    13 kilo upp, 16 kilo ner. Trodde att kroppen hade hittat sin målvikt där så köpte nya jeans som satt som en smäck. Bam! Upp 5 kilo som vägrar att försvinna.
    Och vad vill jag säga med detta? Inget egentligen, mer än att jag misstänker att kroppen gjorde detta bara för att jävlas med mig!;)

  13. Anna Eriksson skriver:

    Muskler väger mer än fett och vatten skulle jag spontant säga. Men har aldrig varit gravid 🙂

  14. Ida Oscarsson skriver:

    Genetiken spelar stor roll hur ens graviditet blir. Det har iallafall jag lärt mig.

  15. Sarita skriver:

    Jag har upp och ner veckor. Jag kan bli jättetrött och få ont av att promenera en vecka för att sedan kunna ta tre uppförsbackar lätt som en plätt med barnvagn två veckor därefter. Det gäller bara att fortsätta röra på sig även om det periodvis är lite mindre. Tror verkligen det lönar sig i längden!

    Angående vikt kan jag tänka mig att du har mer muskelmassa denna gången och muskler ska ju väga mer än fett. Men jag är inte en fitnesszilla! I vilket fall som helst tror jag du är snällare mot din kropp denna gången och det är verkligen imponerande att du lyckats göra dina china tills nu!

  16. Stina skriver:

    Köra rodd var nej nej när jag var gravid. De var samma tänk /övning som när man krysta och tog i. Var de svårt att få ut barnet fick man dra i en handduk för ex och de är typ vad man gör i rodd övningarna.

  17. Fia skriver:

    Tycker du ska försöka släppa vikten och fokusera på hur du känner dig. Man får träna efter förmåga när man är gravid och försöka förstå att man ändrar sig i kroppen. Du äter ju dessutom jättenyttigt så jag tror du helt enkelt får leva med detta. Jag gick upp typ 25kg båda gångerna. Andra gången åt jag bättre och rörde mig mer. Åt dock helt ok båda gångerna. Men jag hängde faktiskt inte läpp för det för jag insåg att jag kunde inte påverka det.

    Nu när yngsta är 1 år får jag ist, för första gången i mitt liv, ha koll på att jag inte väger för lite! Det är nåt helt nytt och inte heller helt lätt. Nu tränar jag för att se större ut. Det går så där 😉

Lämna en kommentar