Studiebesök på Sats 06.30


(null)

Godmorgon mina pioner! Mår ni bra? Jag vaknade 06.10 och kunde inte somna om. Jag såg att Sats Marievik öppnade klockan 06.30. Ska jag eller ska jag inte? Matheo och Gustav snarkade loss och jag tassade mig ut. ”Jag är och tränar och är tillbaka 07.20” skrev jag till Gustav. Overkligt sms för en som älskar att sova länge. Men det kändes skönt att komma till gymmet. Något jag noterade att de som tränar tidigt är gladare än de som tränar sent. Känns som de sena tränarna släpar sig dit medan de morgonpigga studsar omkring med ett gött leende. Jag kände mig också rätt glad.

(null)

Jag körde pass fyra som brukar gå rätt segt för mig, men idag satte jag rekord. 7 varv och 12 svingar. Jag vet att jag har nio i mig, men jag avskyr burpees. Måste sluta tänka och bara köra.

Pass 4 amrap 30 min

12 fulla svingar 16kg
6 knäböj hålla kB ovanför naveln, utsida hälar paus i botten
8 burpees utan armhävning
30 sekunder planka, böjda knän, låg höft spänd rumpa.

(null)

Kroppen känns toppen. Men jag har såklart samhällsrösten som säger ”ta det lugnt, ligg i soffan, vila så mycket du kan”. Men den rösten överröstas av min kropp som säger ”träna mig, ge mig bra bränsle, sov gott”. Jag hade en sockerfri dag igår och märker återigen hur mycket mer jag får ut av de timmar jag sover. Så himla gött!

Nu väntar Karlstad där det ska föreläsas.

Bloggvännerna har ordet

13 svar till “Studiebesök på Sats 06.30”


  1. Sofia skriver:

    Heja dig! Klart du ska träna. Skillnaden är väl när man tränar och inte egentligen mår bra av det. Jag både sover bättre och blir piggare av att träna men visst fårjag kommentarer som ska du inte ta det lite lugnt, det får inte bli fanatiskt, du gör ju inte
    annat än tränar osv osv men jag har slutat gå in i diskussion. Varför ska jag behöva försvara mig? De som känner mig ser ju att jag mår så mycket bättre. Tack för en bra & inspirerande blogg.

    • Anna skriver:

      Tycker inte du ska försvara dig! Skillnaden är ju om man tränar för att man måste eller för att man vill. Om du tränar för att du vill så vet du ju det själv och behöver inte förklara ett dugg!

  2. Marielle skriver:

    Alltså du åker till min stad när jag åker till Stockholm.

  3. E skriver:

    Egentligen är de ju spännande att när någon ska genomföra en stor fysisk utmaning t ex fotvandra på semestern eller springa ett lopp så förväntas man förbereda sig genom att träna sin kropp. Att föda barn är en av de mest fysiskt påfrestande sakerna man kan göra och då förväntas man vila på soffan i nio månader.

  4. J skriver:

    Äsch då, att lyssna till mängden är väl ändå en dålig strategi? 😉 Dessutom så är det ju knappast speciellt nyttigt att ligga i soffan mest hela tiden, gravid eller ej. Själv var jag lite nyfiken kring hur det funkar med kettleballs och magmuskeldelningen? Finns det speciella strategier för att inte påfresta så det är lugnt att köra eller hur fungerar det? Kommer ihåg att du pratade om att du hade på g till bråck efter M men det kanske träningen hjälpte bort med så det är bara tuta och köra? 😀 Ha en fin dag!!

  5. Sofia skriver:

    Härligt att kunna träna ordentligt som gravid! Glöm bara inte att lyssna på kroppen om du får mkt sammandragningar så inte bebisen kommer för tidigt. Vet ni förresten att det är en tjej?

    • J skriver:

      Du tycker/tänker säkert helt olikt än vad jag gör när du skriver sådär men jag ställer mig ändå frågan om du ens har varit gravid när du lämnar en sån kommentar som du gör? För ”Glöm bara inte..” är en av de värsta kommentarerna man kan få som gravid, det uttrycker på något sätt att man skulle tappat huvudet mellan benen och förlorat omdömet totalt bara för att man fått en bula på magen. Jag fick en hel del såna kommentarer under min förra graviditet och ser rött när människor talar så nedlåtande till andra i en förklädd ”omhändertagande” ton. För bara för att man skulle vara i ett ”extraordinärt” fysiskt tillstånd som sker knappt ett par ggr/liv så innebär det ju inte att man inte använder sitt förstånd. Som gravid går man ju på minsta signal och lär sig än mer att lyssna på sin kropp så det där rådet kommer väldigt mycket ur förutfattade meningar kring hur olika individer fungerar. Att ett barn kan komma tidigt pga diverse olika faktorer är idag s ka allmänbildning som de flesta har kunskaper om och då låter det faktiskt något fel när du lindar in det och förmanar så som du gör. Elaine bryr sig säkert inte ett skvatt, själv blir jag bara irriterad men det finns säkert de kvinnor som lyssnar till minsta lilla åsikt och som faktiskt kanske behövt en stunds träning just för att klara av sin förlossning och hinna förbereda sig mentalt innan men som inte gör det av rädsla för såna här ignoranta kommentarer. Då kanske ett universalråd baserat på vissa fakta faktiskt kan stjälpa mer än hjälpa Sofia.

  6. VeronicaK skriver:

    Älskar dina träningsinlägg!! Att få till ett tidigt morgonpass är världens bästa start på dagen. Energi ger energi. Klart du ska träna på om allt känns bra, du är ju inne i glansperioden av graviditeten, underbara veckor 🙂 Kraaam!

  7. Emma skriver:

    Jag tränar tre dagar i veckan innan jobbet. 6,00 – 7,30 och tycker att det är fantastiskt att komma på jobbet och veta att man är ”tränad & klar” för dagen. Tummen upp för morgonträning! 🙂

  8. Emelie med C skriver:

    Det skulle vara intressant med ett inlägg som berör om och i så fall hur du har anpassat träningen efter graviditeten. Några övningar du plockat bort med tanke på magen och magmuskeldelningen eller kör du bara på som vanligt? Vad märker du för skillnader i kroppen jämfört med förut etc?

  9. Saga skriver:

    Vad kul att höra om dina pass, det ska jag ta efter av 🙂

Lämna en kommentar