Det här med att vara snäll mot sig själv


Hej finingar! Morgonen började med lämning på dagis och ett skönt pass på gymmet där jag slog rekord. Jag blev så himla glad och stolt över mig själv med tanke på gårdagens chinfiasko. Efter en veckas småätandes på gelehjärtan varje dag och mjölk som huvudsaklig dryck så tog kroppen stryk och blev svagare. Socker är ju inte bra grejer. När jag skrev om att jag skulle skärpa mig, bort med gelehjärtan och vatten som huvuddryck, på insta så var folk gulliga och oroliga:

”Var snäll mot dig själv”

”Pressa inte kroppen”

”Kom ihåg att du är gravid”.

Det är exakt det jag har för avsikt att vara, snäll mot mig själv just för att jag har bara en kropp och pressa kroppen när jag är gravid känns bara dumdristigt. Men jag vet vad jag kan och jag vet vad som gör att jag inte kan det – skräpmat, dålig sömn och dålig träning. Sen verkar många av oss lägga i olika laddningar i just meningen ”vara snäll mot sig själv”. Jag tycker precis som många andra att en skål med godis är gott som tusan, men det är inte snällt mot min kropp. Dessa dagar då jag har ätit gelehjärtan så har jag haft ont i huvudet varje dag. Socker gör det mot mig – tillfällig njutning som ger långvarig huvudvärk – inte snällt. När jag har uppehåll i träning i mer än tre dagar kommer ryggvärk, foglossning och andra åkommor krypandes. Så de gånger jag har gett mig själv ursäkten att inte träna för att jag har haft ont så har det egentligen varit för att jag inte har tränat som jag har fått ont. Jag tror att det är få gravida som tänker så eftersom välmenande barnmorskor, vänner och samhället överlag helst ser att vi gravida ligger och ojar oss i soffan med en skål godis. Det kan man greppa. Men få kan greppa att jag greppar en kettelbell på 20 kilo och svingar den, medan de som inte är gravida står med en mindre. ”Din är ju mycket större än min och jag är inte ens gravid” sa en kvinna på gymmet och tittade på mig med stora ögon. Jag tycker dock inte att hon ska jämföra sig med mig eller jag med henne eller andra gravida. Min kropp klarar det, alla gravida gör inte det.

Men en sak vi kan göra gemensam sak av är att äta bra mat, sova bra och träna utifrån våra individuella förutsättningar.

Varför? För att det är att vara snäll mot sig själv.

 

 

Bloggvännerna har ordet

24 svar till “Det här med att vara snäll mot sig själv”


  1. Jessika skriver:

    amen! jag är v 25 nu och blir bara starkare. det gäller att välja bort det som inte gör en gott, tex börjar spinning inte kännas så skönt medan hela gymmet istället känns som en stor godis-skål att bara välja och vraka från. att göra kroppen svag och sockerberoende känns däremot som det elakaste jag kan göra mot både mig och barnet.

  2. Josefine skriver:

    Hej svejs!

    du vet säkert redan om det men i godis finns det oftast väldigt mycket gluten. Glukossirap,druvsocker,maltodextrin osv som oftast kommer ifrån vete. Även Coca-Cola och väldigt många andra söta drickor.

    så det kan ju vara en glutenkänning din kropp fått.

    Fortsätt kämpa på med träningen. Du å Maggan är Inspirerande! 🙂

    • elaineeksvard skriver:

      Inte konstigt att jag mådde perkile! Tack för info och pepp! Heja oss!

    • Anne skriver:

      Fast det där är felaktig information. Även om glukossirap t.ex är baserat på vete är det så minimala spårmängder kvar att det räknas som glutenfritt. Så det är säkert för både personer med celiaki och vete-allergi att äta enligt Livsmedelsverket.

    • Josefine skriver:

      Där har du fel Anne!

      Minsta Lilla spår ger min son andningsbesvär och allt där till. Så även luftburet.

      Att ha din inställning är inte okey för oss som blir allvarligt sjuka utav spår och utav produkter som är gjorda på vete.

      Lite hänsyn och ödmjukhet imot oss utsatta vore istället På sin plats. För det är människor med din inställning som gör att vi blir misstrodda.

      Ha en fin dag! 🙂

    • Anne skriver:

      Vet inte om ditt svar till mig direkt osar ödmjukhet, men ok. Jag köper absolut att man ska undvika glukossirap baserat på vete om man har en så svår allergi att man får symtom av att vara i ett rum där det finns vete. Men det gäller ju inte den stora merparten med celiaki och vete-allergiker, därför är de onödigt att behöva begränsa sitt intag av livsmedel ytterligare i en redan begränsad tillvaro. Jag har inte själv hittat på att det är ok, utan det är rekommendationer från SLV.
      http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Allergi/Gluten-i-glukossirap/

  3. Lisa skriver:

    Bra skrivet! Tyvärr är jag fast i nåt marabou jordgubbs-maraton, men jag vet i alla fall att det är fel! Och min kropp vet det. Och välmenande kompisar som säger att man borde passa på när man är gravid rättar jag vänligt men bestämt.

  4. Ingrid skriver:

    Alla känningar man får i kroppen som gravid upp till 48 timmar efter träning som man utfört kan direkt härledas till just träningen. Därav rimmar det inte bra i mina ögon med den smärtan du säger att du har när du vilar. Håller helt med om att träning bör man inte avstå på grund av graviditet men tycker det låter som att lite mer lyhördhet inte skulle vara fel. Tränade också största delen av min graviditet och hade inga problem men tog det väldigt varsamt. stort lycka till med lillan!

  5. lillajag skriver:

    Men åh vad du är vacker och stark! Heja dig!

  6. Amanda skriver:

    Hej! jag är halvvägs genom min graviditet och träningen funkar bra förutom ett litet problem. Magen är i vägen konstant! Det krävs världens ansträngning att bara böja mig framåt. Känner du av det något och i så fall, hur gör du för att det inte ska vara ett problem?

  7. Emma skriver:

    Så himla rätt av dig Elaine! Tänkte på samma sak när jag såg alla kommentarer du fick, de vet väl inte hur din kropp funkar? Och varför är det snällt mot sig själv att trycka i sig massa skit? Om jag blir gravid någon gång tänker jag definitivt lyfta 20 kg kettlebells så länge det går, och vara noga med det jag äter.

  8. Anna skriver:

    Hej! Jag har en fråga – tycker du verkligen att det är ok att använda förskolan när du tränar? Jag anser att den är till för barn när båda föräldrarna är på jobbet.
    Ni är ju inte ensamma om att utnyttja förskolan som skattefinansierad barnpassning men så har vi också alldeles för stora barngrupper, personal som drabbas av sjukskrivning pga stress i mkt högre utsträckning än andra grupper etc. Gå med i förskoleupproret på FB för att ta del av den skrämmande verkligheten om hur barn växer upp idag.
    Detta faller under samma kategori som att barn till föräldralediga har ”rätt” till förskola. Galenskap ur alla aspekter, speciellt ur ett anknytningsperspektiv men även samhällsekonomiskt. Ska skattepengar gå till dagens föräldrar som är för lata? ej kapabla? att ta hand om sina egna barn? Är det verkligen inte bättre att pengarna går till mindre barngrupper till de barn som har båda föräldrar på jobbet? Eller, om man är nöjd m dagens gruppstorlekar och pedagogernas löner, då finns det andra hål i samhället att fylla – cancerforskning, äldrevård, infrastruktur…
    Kommer Matteo gå kvar på förskolan (30 tim har ni ”rätt” till, nästan en vuxens heltid för en liten tre-åring…) när du/din man är hemma med hans lilla syskon?
    Vore intressant att höra hur du tänker kring detta eftersom hur kända personer agerar faktiskt får påverkan och skapar normer. Både ur anknytnings- och ”vad ska våra skatter gå till”-perspektiv.
    Hälsningar Anna

    • Elaine Eksvärd skriver:

      Jag har fått den här frågan så många gånger och svarat lika många gånger. Jag ”använder” inte förskolan för att kunna träna. Senaste tid för lämning är 09.00 och som egen företagare kan jag disponera träningen som jag vill eftersom jag inte har ett kontorsjobb. Så väljer jag att jobba från 09-11.00 så går inte jag och häntar Matheo 11.00 för att jag har möjlighet att träna 45 minuter, det skulle förstöra förskolams rutiner och heller inte göra Matheo lyckligare. Ser för övrigt att många päron väljer att träna i samband vid lunch, inte ”använder” de förskolan. Massor av människor har flextider på jobbet men inte flextider på förskola eftersom de har sina fasta tider. Du kan inte bara komma och hämta och lämna ditt barn för att du är flexibel, du måste ta hänsyn till deras tider också. Jag som egenföretagare har också lyxen att kunna hämta Matheo tidigare vissa dagar, så tidigt som 13.00 men eftersom de har vila då så kan jag chilla lite.

      Tycker fö att denna fråga börjar bli tröttsam och snart inrättar jag en FAQ knapp med direktlänk till svaret för er som tycker att jag ”utnyttjar” förskolan bara för att jag i mitt jobb kan klämma in träning lite varstans istället för lunch som andra gör. Man kan också säga att ja utnyttjar förskolan då jag i mitt jobb ofta har föreläsning 12-13.00 och väljer att äta lunch 14.00 istället. Var inte så snabb med att döma, mit jobb är inte som ditt och det gör att jag döms till att pussla om det på annat sätt än många ”vanliga”.

      I övrigt så tycker jag att den stora frågan du lyfter är intressant och viktigt! Bara så att du inte känner dig påhoppad eller så! 🙂

    • Anna skriver:

      Kunde visst bara anmäla – inte svara på ditt svar. Så jag svara på mig själv men det är menat som ett svar till dig. Hur som – om vi struntar i att dividera kring när man lägger sin träning och om man tar lunch eller inte, så tycker jag inte att du svarade alls på själva principfrågan jag ställde. Du verkar ju analytisk så jag tänker att du tar medvetna beslut och inte bara följer alla döda fuskar i strömmen.

    • Anna skriver:

      ”Döda fiskar” i strömmen ska det vara 🙂

  9. Carolin skriver:

    Håller helt med dig och säger kör! Jag fick barn i april och tränade crossfit fram till förlossningen (sista passet två dagar innan tjejen föddes). Givetvis lyssnade jag på min kropp och anpassade träningen efter dagsform. Kände precis som dig att de dagar jag hade ont var när jag slarvat med träningen.

    Lustigt det där att man får försvara att man tränar och äter nyttigt som gravid. Ingen skulle väl uppmuntra en förälder att ge sitt barn ben och jerrys varje dag utanför magen men medan man är gravid är det tydligen det man ska göra.

  10. Anna skriver:

    Förstår inte varför du blir så arg. Kommentarerna kanske var felaktiga men de var ju inte elaka utan ville bara väl.

    • Annica skriver:

      Tyckte inte att hon lät arg alls?

    • elaineeksvard skriver:

      Intressant tolkning ändå! Vad var det som lät argt tycker du? Kan du citera något som jag skrev som lät argt i dina ögon. Jag var nämligen inte det minsta arg utan glad för välmenande kommentarer.

  11. Susannah skriver:

    Fast när jag skrev en kommentar på din insta om att vara snäll mot dig själv (kommer inte ihåg exakt formulering) så handlade det absolut inte om att du ska vara snäll och äta godis/skita i att träna. Min tanke handlade om att du verkade vara så arg på dig själv, arga/ledsna emojis mm. Mer ”klanka inte ner på dig själv, var snäll”. Att träna och äta bra är bara positivt!!! Men när man är gravid i snart tredje trimestern kanske inte kroppen orkar exakt samma som innan men förtjänar ändå snälla tankar.

  12. Angelica skriver:

    När det kommer till mat, sömn och träning så har jag valt att utgå efter kroppen precis som du Elaine. Jag frågar mig själv när mår jag och min kropp bra? Hur känns det när jag ätit en tallrik pasta? Jag blir svullen och trött efter 1,5 timma, medans en god fisk med massa grönt och matvete gör att jag håller mig mätt och pigg längre. Så min utgångsfråga är alltid för mig, när mår jag bra? Vad gillar min kropp, osv 🙂

  13. Maria skriver:

    Kan inte hålla med mer! Jag upplever också att min omgivning har svårt att acceptera då jag säger att jag inte äter socker eller vetemjöl för att jag mår dåligt då. Startar jag dagen med bröd så får jag huvudvärk och blir på risigt humör och känner mig sänkt! Upplevde samma som du under mina graviditeter. Det finns kvinnor som hetsar, men så finns det också de som inte gör det, men det känns som att omgivningen anser att det enda sunda är att man precis som du säger ligger i soffan med en skål med godis.

  14. Rodr skriver:

    Känner igen mig så mkt, körde marklyft till v36 med mer vikt än tjejen bredvid, fast det var bara halva min max vikt, min kropp och knopp mådde så bra av träningen och jag tror förlossningen blev lättare också när jag var vältränad. Kör på allt vad du tycker känns bra i kroppen!!

Lämna en kommentar