Feedback – en självklarhet?


Gooood morgon! Snacka om att vakna på rätt sida! Jag är så glad att Gustav är frisk igen, lite skakig efter en veckas näringsbrist. Men det ska han nog kunna ta igen. Idag ska han till Västerås för ett helt dygn med sitt grabbgäng.

(null)

Jag ÄLSKAR mitt jobb och jag ska inte gå så långt så att jag säger att jag älskar mina nya kollegor, men jag älskar jobbet de gör. Vilka topprekryteringar vi har gjort. Igår fick jag se Karl och Serena in action och jag kände bara Yes!

(null)

Igår ägnade vi hela eftermiddagen åt att retorikträna varandra. Vi har diverse presentationer och föreläsningar och då är det ju viktigt att det blir riktigt bra. Så varje person fick feedback från tre retorikkonsulter och två ”vanliga” personer. Det är verkligen lyxigt att få retorisk feedback på jobbet. Jag önskar att alla företag hade den kulturen att folk samlades och hjälpte varje medarbetare att få en grym presentation.

(null)(null)(null)

Så jobbar vi och jag längtar tills vi kan ge andra arbetsplatser samma självklara feedbackkultur, speciellt när så många presentationer som görs är så dåliga. Jag tycker feedback överhuvudtaget ska vara en del av alla relationer just för att den får oss att växa. Gustav och jag ge varandra feedback som föräldrar, mina närmsta vänner och jag ger varandra feedback och nu även mina kollegor. Snacka om att ha potential att växa. Är ni bra på att ta eller kanske ge feedback?

Tyvärr finns det inga omröstningar tillgängliga för tillfället.

 

Nu ska jag iväg till gymmet! Jag passar på innan Gustav drar till Västerås.

Bloggvännerna har ordet

10 svar till “Feedback – en självklarhet?”


  1. Det där med feedback är intressant, jag kryssade i att jag är bra på att både ge och ta emot. Att ge feedback har jag alltid varit bra på men att kunna ta emot på ett konstruktivt sätt är något jag har lärt mig med åren och där finns fortfarande utrymme för förbättringar.

    Jag är ännu lite för känslig för hur feedbacken ges, om den presenteras som en hjälp och en utvecklingsmöjlighet så är det inga problem, men om feedbacken presenteras som kritik så kan jag fortfarande reagera med att bli defensiv. Men jag jobbar på det! 😉

    Charlotta

  2. Helena skriver:

    Fick lära mig ett fantastiskt ord på en föreläsning om ledarskap. Istället för feedback som syftar till dåtiden ger man feedforward! Mycket mer positiv laddning tycker jag 🙂 tack för en underbar blogg!

    • Jenny skriver:

      Håller med dig Helena! Feedback är för mig ett gammalt uttryck, vi har de senaste 4-5(?)åren använt oss av feedforward begreppet när vi återkopplar till varandra – gillar det starkt! Hade aldrig velat jobba på en arbetsplats där detta inte var en självklarhet, jag vill ju utvecklas i min professionella roll (och det spiller säkert över till min mer privata sida)!

  3. Jenny skriver:

    Håller med dig Helena! Feedback är ett gammalt uttryck, vi har de senaste 4-5(?) åren använt oss av feedforward begreppet när vi återkopplar till varandra – gillar det starkt! Hade aldrig velat jobba på en arbtesplats där detta inte var självklart, jag vill ju utveckas i min professionella roll (och det spiller säkert över även till min mer privata sida)!

  4. Missan skriver:

    På mitt jobb har vi en ”regel” om att vi ska göra varandra bra. I det ligger att kritik endast får ges om det sker med omtänksamhet och en önskan om att något ska bli bättre. Det händer självklart att folk ger återkoppling som inte har särskilt ädla motiv, men då är de flesta av cheferna observanta och kan ta tag i det.

    Överlag tar folk kritik bättre om den levereras med en positiv tvist. Exempelvis ”Jag skulle uppskatta om du talade tydligare” istället för ”Jag tycker att du pratar lite otydligt”. Funkar även på barn =)

  5. Hmm skriver:

    Jag röstade för att jag är bra på att ge feedback.

    Anledningen till att jag inte skrev att jag är bra på att både ge och ta är att många tror att de är bra på att ge feedback men suger i själva verkat på det. De hänger upp sig på saker som inte finns några större möjligheter att göra annorlunda tex att man ska låta bli att påpeka sanningen hur inlindad man än har gjort det så vill de inte höra den + när de själva vill föra fram sin kritik så har de inte tänkt igenom hur den sak leverras och därmed hur den mottas, typ bara rapar fram den.

    Den typen av feedback där folk bara vill avreagerar sig är jag inte bra på att ta. Jag är t o m riktigt dålig på det. 😉

  6. Hmm skriver:

    Jag ser i kommentarsfältent att ordet kritik missuppfattas.

    Ni blandar ihop negativ kritik med konstruktiv kritik. Kritik i sig är en bra sak. Det är när den är okonstruktiv som den är dålig. En del i att vara konstruktiv kan dessutom var att ge positiv kritik. 🙂

  7. Hmm skriver:

    Vad jag vill att folk ska fråga sig själva när de säger att de är bra på att ge feedback är om de är för att de är snabba på att ge den eller om det är för att de verkligen har tänkt igenom hur feedbacken ska kunna användas.

    Jag tror tyvärr att de är många som är snabba på att ge den som tror att de är detsamma som att vara bra på att ge feedback, 😉

  8. Lisa skriver:

    På mitt jobb är det väldigt populärt med feedback och feedbacksamtal. Problemet med att ha bokade tider för det är att det till slut blir så krystat. Man vill komma på ngt smart och konstruktivt för att visa att man tar det på allvar, och det säger ju sig självt att det kan bli för mkt av det goda också. Personligen har jag i perioder känt mig oerhört iakttagen och vid minsta misstag känt att ”ahh, nu kommer jag få feedback på detta”. Ganska energikrävande…

Lämna en kommentar