Terrorism har ingen religion…


…däremot utnyttjar de religion ibland. Jag tror på Gud, men har varit i religiösa sammanhang där man utnyttjar Gud till fel syften. Om Gud är kärlek och folk sprider hat med koranen, bibeln och andra skrifter så kan de ju inte tro på Gud. Jag tycker det är fel att muslimer får bära skammen av något som drabbar dem med, därför känns det både sorgligt och bra att visa den här videon.

Bloggvännerna har ordet

38 svar till “Terrorism har ingen religion…”


  1. Lorraine skriver:

    Verkligen.
    Jag håller med om allt.
    Som muslim är jag så trött på att kollektivt skuldbeläggas för andras vidriga handlingar.

    Vilken hjärtskärande film.

  2. D. DeMarkey skriver:

    usch vad vidrigt, får rysningar och nästan tårar när jag ser hur desperat hon försöker riva sig i ansiktet. Hemskt, vidrig verklighet för många mödrar, skär i hjärtat.
    Ja muslimerna får verkligen ta mycket mycket skit i världen. Det är synd att man smutskastar religioner. Jag är också troende, tror på Gud, en kraft, ödet, karma, allt vad man vill kalla det (för mig är allt Gud fast i andra namn och benämningar). Men jag tror inte på någon religion.

    Hemskt verklighet många lever i.

    • Per Bäckman skriver:

      Är student, mår dåligt när jag läser era inlägg. Inte bara det att ni verkar vara dåligt pålästa om vad religion handlar om. Hur fan vågar Lorraine säga att hon är oskyldig. DU STÖTTAR EN RELIGION SOM MÖRDAR OSKYLDIGA MÄNNISKOR I RELIGIONENS NAMN, och du lyckades dra dig själv över en kam denna gång. Men så länge du förespråkar Islam så Du stöttar en religion som förespråkar horribla saker, i mina ögon har du blod på dina händer. Ni som trodde att kristna är bättre, glöm det.. ni e patetiska med detta ställningskrig.. ni fattar väl att det är guds ord som står i dessa skrifter, allt kommer Egyptens gamla trossystem som härstammar från religioner som fanns långt innan Egypten till och med. Avskaffa detta vansinniga hyckleri.. hade ni inte varit i konflikt hela tiden så skulle mänskligheten ha nått otroligt mycket längre än idag. Religion har spillt mer blod än någon annan aktivitet, självklart måste ni bära skulden, shit va ni måste ha tråkigt.. min gud är bäst, för han stör mig aldrig med massa skumma uppgifter och korståg.

  3. Hmm skriver:

    Jag kan inte se länken pga att den kräver flashplayer 🙁

    I övrigt så håller jag inte med. Av de tre bokrelingarna så finns det bland dem alla gott om referenser i deras heliga texter till att rättfärdiga krig i religionens namn.

    Jag avskyr alla religioner som alla går ut på att skilja oss från dem. Ingen av dem är den andra bättre i det avseendet. Tillhör du den rätta religionen så är du lite bättre (eller ibland t o m mycket bättre) än alla andra och kommer också att belönas efter det i nästa liv.

    Jag kan dessutom som liberal feminist inte skriva under på någon av de stora religionerna idag ink Buddism. De värderar alla kvinnor som mindre värda än män i ett avseende eller annat.

    Jag avskyr alla läror till religion med passion och anser att det dåliga väger över långt över det som är bra med dem vare sig det är folk som utnyttjar sin makt i dess namn falsk eller om man faktiskt läser vad det står i de heliga texterna.

    Vad jag personligen inte har några problem med däremot är om man är andlig, men då mer rent allmänt. Det är när man erkänner sig till ett trossamfund som jag får aversioner.

    • Hmm skriver:

      Förtydligande: ”Om Gud är kärlek…”

      Det jag inte håller med om är alltså att Gud bara är kärlek enligt allas heliga texter. Gud är lika mycket hat och vrede, skiljande på oss och dem och ser inte allas alls lika värde. Alla är inte lika värdefulla och alla förtjänar inte Guds kärlek. Helt enligt allas heliga texter.

    • Vannis skriver:

      Du avskyr, som du säger, alla religioner pga att du anser att de alla har en dålig syn på kvinnans roll, t.o.m. buddhismen? Vi kan nog enas om att alla religioner har ett mer eller mindre våldsamt förflutet, våldsamheter och hat förekommer i stort sett alla heliga skrifter, men många har klarat av en reformation och de flesta troende med den, och alltså klarat av att anpassa sig i ett civiliserat, demokratiskt samhälle.
      Men vilka är det som ”missförstår” sin religion mest då (i modern tid), av alla religiösa grupper..? Vilka är det som dödar och torterar i sin religions och guds namn? Det borde vi tala om mer. Jag har aldrig hört om en terroristgrupp som dödar i Buddhas eller Jesus namn, avrättar ”oliktänkande” (otrogna som de säger), planerar att ta över världen. Jag har heller aldrig hört, i modern tid, att ex. en grupp kristna kräver att alla människor ska vara just kristna, annars…
      Däri ligger den enorma skillnaden mellan olika religioner.

      • Hmm skriver:

        Vannis: Nej jag har inget behov av att peka ut en religion över en annan. De är alla lika förkastliga när man synar dem i sömmarna. Isalm är varken bättre eller sämre än tex Kristendomen. Man kan aldrig reformera sig ifrån synen på arvsynden och att kvinnan är den som har släppt i det onda i människan. Att hålla på med cherry picking för att få allt att gå ihop med dagens mått och värderignar är hyckleri och ett valfiske/ medlemsfiske i via lögner. Om man ärligt kallat det för en livsfilosofi, fine, men inte en religion ursprungen i en ursprunglig sådan som är flera tusen år gammal.

        • Hmm skriver:

          Och jag upprepar, det finns ingen religion som på allvar anser att alla människor är lika mycket värda. Du som är medlem i rätt klubb är alltid lite bättre än alla andra hur modern denne religion än anser sig vara.

        • Vannis skriver:

          Arvsynden tycker jag du kan bortse ifrån, men du kanske inte vill..? Jag vet de allra flesta inte går omkring och tänker på det till vardags. Varför tänka och leva som på 1000-talet? Det är när du använder dig av arvsyndstänket som du blir ett offer, när du har det som alibi. Jag anser inte att man kan jämföra kristendomen med ex. islam. Jo, kristendomen har klarat av en reformation, ingen följer Bibeln slaviskt eller använder den som ursäkt för att mörda längre. Kristna använder Bibeln att söka tröst i, man kan hitta verser och stycken som man kan applicera på sitt liv i dag, andra rader kan man strunta i. Det enda som krävs är lite självständigt tänk, lite distans samt en smula fantasi.

          • Hmm skriver:

            Vannis: Varför ska jag bortse från arvssynden menar du? Hela fundament som kristendomen står på. Du kallar det för reformation, jag kallar det för cherry picking.

            Jag tycker delar i alla religioner är bra och kan leva efter de reglerna, som i tex då återigen kristendomen, de 10 budorden. Jag kan skriva under på dem alla ink att man inte ska missbruka Guds namn, då jag kan tycka att det är brist på respekt för dem som enligt mig inte vet bättre. Det finns bar partier i alla religioner så klart. Me de är alla elittisika och uteslutande och sysslar med rangordning. Och att bara för att det passar en låta bli att se alla delar som följer och bara ser de bra med just din religion för att döva ditt eget samvete gör inte din religion till bättre än andras utan bara dig till en hycklare.

            Jag kladara ingen för att söka tröst där de kan. Jag klandrar ingen för att vara andlig, jag klandrar dem som inte erkänner helheten av det som det samfund de sig bekänna sig till.

            Om man vill tro på Gud och samtidigt erkänna alla människors lika värde så får man låta bli att tillhöra någon av de stora religionerna av idag. De två sakerna går inte ihop lika lite som tanken på att Gud är allsmäktgt och allgod på samma gång. För hade han varit det så hade ingen ondska funnits och alla levt i paradiset som jämlikar.

          • Hmm skriver:

            Förutom övriga fel, allsmäktig skulle det stå…

          • Hmm skriver:

            Ps Vannis: Du som då är för din sk reformation och står för den i alla väder, du borde störtdigga den nya ärkebiskopen Antje i svenska kyrkan som reformerar sig närmre Islam. 😉

          • Vannis skriver:

            Hmm (vet inte var min kommentar hamnar nu, då det inte gick att svara dig direkt):
            ”… bara ser de bra med just din religion för att döva ditt eget samvete gör inte din religion till bättre än andras utan bara dig till en hycklare.”

            Jag har inte dåligt samvete för vad de gjorde/skrev/sa förr! Jag har inte möjlighet att påverka det nu, men jag kan välja att själv inte influeras av det och vara våldsam, trycka ner etc. Nuförtiden kan vi kommunicera och hantera saker på ett helt annat sätt, det har gått framåt med andra ord.
            Jag anser att om man kan läsa en helig skrift, tillskriver sig en tro utan att kränka, mörda och såra andra, utan att leva i det förgångna… då ÄR man bättre! Har man lyckats hålla distansen till det gammalmodiga som finns i skrifterna – då bidrar man själv/samhället/folkgrupper/i förlängningen; länder, till en reformering av religionen. Så långt allt gott! Det handlar till mångt och mycket om hur man tolkar skrifterna, välja att se det fina och plocka ut godbitarna, det anser inte jag vara hyckleri. Det våldsamma och onda, det finns där och det kan vi inte göra något åt i dag, jag ser det som en bit historia. Lite ”light” så där, men varför haka upp sig på gammalt groll? Titta runt omkring dig, det är långt ifrån alla i dag som ser sig som kristna, vi HAR tagit distans, en del väldigt mycket till och med.
            Ibland tycker jag det har gått för långt i Sverige, då vi blivit nästan helt ”av-religioniserade”. Därför blir vi dumsnälla och för toleranta mot religioner utifrån, som inte klarat denna reformation på samma sätt. Vi kan se på hur det ser ut ute i världen, i vilka länder krigar man, kontra i vilka länder har man fred och demokrati, jämställdhet osv?

            Och nej, Antje är inte min favorit, det är att ta det för långt åt dumsnäll-tolerant-hållet! Svenska Kyrkan har tagit en del konstiga beslut på sista tiden.

          • Nina skriver:

            Tror inte du kan tala för alla kristna här på jorden. Finns säkert många där ute i världen som följer bibeln slaviskt och mördar i dens namn. Så som det säkert finns muslimer som säker tröst i koranen. Det IS eller andra terrorister gör, står inte för en god muslim, eller islam överhuvudtaget. Man kan oxå se det hela från en annan synvinkel, att USAs regering är terroristerna i många fall. Mycket ondska i världen har startat genom folks girighet av att äga mer olja, pengar, rikedom m.m. Och då är nog kristna den största boven i dramat.

          • Hmm skriver:

            Hej igen Vannis!

            Jag ser att du bortsåg från arvssynden. Det kan du inte om du som jag gissar är kristen. Visste du att det inte är så många år sedan som den nämndes vi alla dop? Orden togs bort då folk tyckte att et var för hemskt att höra att ett oskyldigt barn är full med synd. Och jag kan förstå dem för det är ju en hemsk syn att om ett barn dör innan det är döpt så hamnar det i limbo pga sina föräldrar. Och eftersom att Svenska kyrkan är helt beroende på era skatteintäkter så tog de bort orden för att tillmötesgå alla som inte egentligen tror på en Kristen Gud men som vill upprätthålla traditionen för att de tycker den är fin. Men bara för att de inte säger orden rent ut ås betyder det inte att det fortfarande är fundamentet i tron, för utan våra synder så fanns det ingen anledning för Kristus att dö på korset och det är ju hela poängen med kristendomen. Jesus död för människan skulle kunna få komma till himmeln.

            Jag tar mig friheten nu att spekulera i varför du anser att svenskar ska fortsätta att vara religiösa. Det är för att du tänker att om de fortsätta att vara kristna så kommer de att hålla Islam stången för att få fotfäste i Sverige? Du oroar dig för att Islam ska få större inflytande i den svenska politiken och vardagen. Den oron delar vi. Ingen kunde vara gladare än jag när kyska och stat delades i Sverige. Religion och politik ska inte gå hand i hand. Religion är an privatsak som inte sk påverka någon annans vardag. Skillnaden mellan dig och mig är att du anser att din religion är bättre än Islam. Det gör inte jag. Du anser också att din religion ska få påverka min vardag, det anser inte jag att det ska.

            Jag tycker distansen som du nämner som svensken har tagit är mycket bra, men jag håller med om att en inte borde göra det och lämna ett hålrum efter sig som fylls med något annat. Däremot så tycker jag att de Antje gjort är ett steg i rätt väg, för när allt kommer till kritan så är alla de tre bokreligionerna sprungen ur samma tro och bok. Vägen mor samförstånd och en bättre väg är om de alla slutade att gå skilda vägar och slog sig ihop, Judendomen, Kristendomen och Islam. Då kanske många av våra krig skulle sluta eller iaf sluta att ha svepskäl att gömma sig bakom. En rasism som gömmer sig bakom sin tro. Vi är lite bättre än er.

            Efter det så har vi bara de andra religionerna som ska erkänna varandra att deras väg är lika bra som någon annan i i himlen.

            Personligen så anser jag att de som mest förtjänar att komma till himlen är alla dem som inte har någon tro och ändå gör gott för sina medmänniskor. Inte för att någon säger till dem att det ska vara på ett visst sätt och de ska bli belönade att komma till någon himmel utan för ren kärlek till sin medmänniska. Det är kärlek för mig. Inte för någon diffus henfigur sittandes på ett moln dinglandes med sina ben och som låter alla orättvisor och lidande fortgå på vår planet.

          • Maria skriver:

            Nina

            Du har inte läst bibeln. Självklart måste ni ateister smutskasta bibeln.
            Att ta en annan människas liv är en stor synd enligt kristendomen. Hade du läst bibeln så hade du förstått det. Ingen kristen kan mörda i bibelns namn. Bibeln förespråkar inte mord som koranen gör. Bibeln är emot mord (nya testamentet) som kristna följer. Det finns dem som följer bibeln slaviskt. Kristendomen förespråkar att man ska vara god mot alla andra medmänniskor, även dem som inte är kristna….

          • Vannis skriver:

            Nina: Jag har aldrig sagt att jag talar för alla kristna. Jag hoppas du har läst Marias svar, det var mitt i prick. Inte för att jag tycker det har med saken att göra, men att vara pengagirig är inte likställt med att mörda och när du säger att kristna är den största boven i dramat så… ja, vad ska man säga..? Här har vi dumsnällheten jag talade om tidigare.
            Hmm: Jag ställer fortfarande inte upp på att känna skuld. Jag märker att du hakat upp dig på det och jag antar att du är ateist. Du lägger ner mycket möda på något du struntar i. Som jag skrev: jag är ”light”-kristen. Jag har försökt förklara MITT sätt, men du vill gärna berätta hur jag är, du har en förutfattad mening om mig. Firar jul, påsk, och jag känner mig betydligt mer hemma, accepterad och jämställd i en kyrka än i en moské till exempel. Jag står fast vid, som även Maria nämner, att ingen dödar i kristendomens namn och det räcker långt för mig. Då är det en fridfullare religion. Så länge du inte dödar, krigar och hotar så anser jag att vi är lika goda. Krångligare än så behöver det inte vara!

          • Maria skriver:

            Hmm

            Nu är du helt ute och cyklar. Du har verkligen ingen koll på vad kristendomen/judendomen/islam står för… Dessa tre religioner kan ALDRIG slås ihop. Om du hade haft koll på vad dessa religioner står för, då hade du inte uttalat dig på detta sätt. Jesus är messias, Guds avbild och vår profet enligt oss kristna. Muslimer tror att muhammed är deras profet. Judarna väntar fortfarande på messias… Så dessa tre religioner har helt olika utgångspunkter… Du skriver att religiösa tror sig vara bättre ändra. Jag kan endast tala för kristna och den kristna läran. Det är en synd att döma andra enligt kristendomen. Ingen människa har rätt att döma någon annan eller se sig bättre än andra enligt kristendomen. Så din teori att kristna ser sig bättre än andra stämmer inte. Du är tydligen ateist. Förstår inte varför du har så starka åsikter om andras religion. Min tro angår inte dig. Låt inte andras tro beröra dig. För ingens tro angår dig.

          • Hmm skriver:

            Maria: 1 Jag är inte ateist jag är agnostiker.
            2. Visst är Kristna bättre än andra enligt er. Det är bara ni som kommer till himlen 😉
            3. Nej jag har inte att göra med din tro och du ska inte låta din påverka min vardag. Det är bara det jag säger och inget annat. Att jag sedan har starka åsikter är just för att det är ånga som vill påverka mig och min vardag. Se dig bara om runt i världen hur religionen influerar och strävar för att få andra att följa just dem och lägga sig i allas vår vardag.
            4. Jag har bättre kolla på religionerna än du har 🙂

          • Hmm skriver:

            Vannis: Du har helt missuppfatta mig. Jag struntar inte i religion. Jag började hela detta inlägg med att jag avskyr all religion med passion. Det är om något motsatsen till att strunta i något. Och jag har också skrivit att jag är orolig om att det kommer att påverka mitt liv igen från att vi tidigare separerade kyrka från stat.

            Jag menade inte att ha förutfattade meningar och jag skrev uttryckligt att jag tog mig friheten att spekulera. En spekulation är bara just det och inget annat. Det är att från början erkänna att jag kan ha fel eller hur?

            Men du skriver utryckligen att du sysslar med cherry picking (även om du inte vill inse att det är det du gör) och du skriver rent ut det som jag har mest emot trossamfunden. Det är att ni Kristna är bättre än muslimer. Allt enligt dig. Så icke kärlek enligt mig.

          • Maria skriver:

            Hmm

            På vilket sätt anser vi kristna oss vara bättre än andra? Kan du förtydliga vad du menar med bättre?
            Det finns många människor som är goda och som gör goda gärningar i världen, men som inte är kristna. Så bara för att jag man är kristen så ser jag inte ner på icke-kristna och anser att dem är dåliga människor.

            Vi kristna anser att vi kommer till Gud/Jesus eviga liv efter detta liv. Men för att hamna där så krävs det att man är kristen och tror att Jesus är Guds avbild och Messias.
            Vart muslimer, judar och buddister hamnar har jag ingen aning om. Men tycker du själv inte att det är konstigt att en muslim/jude/buddist hamnar i det eviga livet Jesus lovat oss kristna, när dem inte ens tror att Jesus är messias? Varför ska Jesus släppa in dem i sitt eviga liv när dem valt att förneka honom i detta liv?

          • Maria skriver:

            Hmm

            Om du inte vill att kristendomen ska påverka din vardag, då får du flytta från Sverige då. Många av Sveriges lagar grundas på kristna läran. Många röda dagar är kristna helgdagar.
            Du anser väl att det är år 2014 eller lever du efter dinosauriernas tidslinje?
            Du lever efter den kristna tidsangivelsen, 2014 år efter kristus. Så du kan aldrig leva helt utan påverkan av den kristna läran. Som kristen har jag ingen ambition att påverka dig att bli kristen. Du får tro på vad du vill. Ditt liv, dina val.

          • Hmm skriver:

            Maria: ”På vilket sätt anser vi kristna oss vara bättre än andra? Kan du förtydliga vad du menar med bättre?”

            Du svara dig själv….

            ”Varför ska Jesus släppa in dem i sitt eviga liv när dem valt att förneka honom i detta liv?”

            Om alla hade varit lika bra enligt er så hade alla som levde ett gott liv kommit till himlen oavsett tro.

            ”Om du inte vill att kristendomen ska påverka din vardag, då får du flytta från Sverige då. Många av Sveriges lagar grundas på kristna läran. Många röda dagar är kristna helgdagar.”

            Nej i Sverige så har vi separerat religion från politik. Och jag behöver inte bli påverkad allas av de röda dagarna om jag inte vill då affärer mm har öppet idag vilket de inte behövde förr. Våra lagar som vi har i Sverige som du säger är baserade på Kristendomen, vilket stämmer historiskt, stämmer inte idag alls på samma sätt längre. Tex så är det inte olagligt att vara otrogen, vilket det var förr, dvs äktenskaps brott, barnaga etc etc. Det som vi har behållit är normal moral och etik som du dessutom finner i gemensamt med de flesta religioner men även filosofier, dvs allmängiltigt. Vidare så har vi utökat vårt lagsystem som att det innefattar annat så som ekomin ägande etc, allt som var reglerat i kristendomen på ett helt annat vis förr.

            Så den värsta påvekan som jag har idag av kristendomen är att jag utsätts för kyrkklockor, men även dem ringer mer och mer sällan. Det var inte länge sedan som man hörde själaringning flera gånger i veckan, och jag tror inte det kommer att ta lång tid innan ni måste ringa inne i kyrka och inte ut på gator och torg. Men då vill jag att även böneutropen ska tystas i Sverige från muslimerna. Ingen av er har rätt att inkräkta i mitt liv. Religionsfrihet inbär inte bara att du har rätt att utöva din religion, den innebär att jag har rätt att vara fri från er alla.

          • Maria skriver:

            Hmm

            Kristendomen handlar inte enbart om att vara god, utan det handlar även om att erkänna Jesus som messias. Kristendomen handlar om att erkänna Jesus som Guds avbild. Jag som är kristen skulle inte tilldelas en plats i muhammeds eller Buddas himmelrike, just för att jag inte tillber dem.
            Jag som är kristen ägnar inte tankar åt att jag är bättre människa än andra icke-kristna. Vad andra tror på och hur dem är som människor rör mig inte i ryggen. Alla har rätt att tro på vad dem vill och jag accepterar att alla inte delar samma tro och syn som mig.
            En stor del av sveriges grundlagar influeras av kristendomen än idag. Du är än idag omringad av kristendomen i Sverige. All julpynt som pryder våra torg, vägar, köpcentrum är en symbol för kristendomens högtid. Även under påsk som är en stor kristen högtid, så pyntas det i butiker med påakpynt. Lucia är en kristen högtid. Julklappar symboliserar gåvorna Jesus fick av de tre vise männen. Idag är 20 sept 2014 år efter kristus.

          • Maria skriver:

            Hmm

            Så kristendomen påverkar dig en stor del än idag. Kanske inte känslomässigt men visuellt. Du kan ju inte undgå all julpynt under juletid.

            Du kan glömma att kyrkoklockorna kommer sluta ringa i Sverige. Lussefirandet som togs bort under något år har återigen införts i många skolor.

            Religionsfrihet innebär inte heller att man inte får ringa kyrkoklockorna.
            Religionsfrihet handlar om att du får tro på vad du vill.

            Du får helt enkelt flytta till ett öde ö. För här i Sverige så lär du påverkas av kristendomen så länge du lever.

            Jag ska sluta diskutera med dig. Denna diskussion leder inte till något vettigt slut. Så detta blir mitt sista inlägg.

          • Hmm skriver:

            Maria: ”Du får helt enkelt flytta till ett öde ö. För här i Sverige så lär du påverkas av kristendomen så länge du lever.”

            Så kärleksfullt och inkluderande av dig att säga så till mig. Ett posterexempel i kristen ”kärlek” och medkänsla.

            Ps Julgranen kommer inte från kristendomen 😉

          • Hmm skriver:

            Ps 2 Maria: Att jag inte argumenterar emot allt det andra du skrev ink påskpynt etc betyder inte att jag saknade argument utan att jag inser att det hela är lönlöst. Att du inte ser att du bekräftar precis allt som jag har emot er med din egen tex om att vissa är exluderade etc. Att du inte ens ser att det enda du gör är att bekräftar allt det jag hävdade från första början gör att vi står så långt bort från varandra som vi nästan bara kan.

            Men allt detta till trots så önskar jag dig en fin kväll och att du en dag inom en snar framtid öppnar ditt hjärta till att inkludera alla där, tro eller utan tro och oavsett vilken tro. Att Jesus som du ser det slutar att stänga dörren för dem som förnekar honom och att han istället öppnar dörren för alla. Alla människors lika värde på riktigt. Total villkorslös kärlek på riktigt. Ren kärlek.

          • Maria skriver:

            Hmm

            Som avslut!

            En människa som förnekar Jesus som messias, vill inte vara inkluderad av Jesus. Den människan vill inte hamna i det kristna eviga livet. Jesus dörrar är öppna för alla. För alla som vill tro på honom, oavsett bakgrund.

            Du är inte kristen och tror inte på Jesus men tydligen vill du ändå hamna i Jesus rike, den rike som vi kristna eftersträvar att hamna i.
            Jag förstår inte hur du tänker.

            Jag som kristen skulle aldrig vilja hamna i buddas rike. Jag tror enbart på Gud/Jesus och hans rike är den enda jag vill hamna i. Den åsikten tror jag även människor från andra religioner har, att de inte vill hamna i Jesus eviga liv när det inte ens tror på honom.

            Jag har daglig kontakt med människor som inte delar samma tro som mig. Jag tänker inte på vad andra tror på. Alla får tro på vad dem vill. Jag tar inte avstånd från sådana som inte delar samma tro som mig, som du påpeka med ditt tidigare inlägg.

            Du är antagonist men ändå diskuterar du Jesus som att han finns.

          • Maria skriver:

            Hmm

            Det du skriver är motsägelsefullt. En antagonist skulle inte skriva om Jesus himmelrike som du gör.
            Har viktigare saker för mig nu så slutdiskuterat.
            Hejdå

          • Hmm skriver:

            Maria; Agnostiker = Det finns många betydelser av ordet agnosticism. Populärt menar man oftast att man inte är säker på om det finns en gud eller inte.

            Somliga agnostiker kallar sig både agnostiker och ateister. De tror inte att gud finns men de kan inte bevisa att det inte finns några gudar. Andra agnostiker menar att man inte kan vara ateist och agnostiker samtidigt, eftersom de menar att ateism innebär att man kan bevisa att det inte finns någon gud.[källa behövs] Detta är dock felaktigt då ordet ateism endast innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.

            Inom religionssociologin pratar man även om agnostisk teism, det vill säga en gudstro som säger att gud är så stor att denne ligger utanför det mänskliga förståndet, eller att gud lever i en övernaturlig värld som vi inte kan förstå

            Nationalencyklopedins Ordbok (NEO) definierar agnosticism som en ”filosofisk riktning som förnekar att kunskap om tillvarons yttersta grunder är möjlig”.

            Jag behåller för mig själv vilken sort jag är. Hoppas att du finner glädje i dina viktiga saker men att att du har kommit till större insik med vår konversation om saker och ting.

            Allt gott!

  4. Jeanna Holmgren skriver:

    Jag kommer ifrån en religiös familj, är feminist och icke-troende men har en stor respekt för de som tror på en gud, och inser att det aldrig går att fördöma hela religioner. Det handlar om annat.

    • Hmm skriver:

      Jeanna: Jag fördömer inte heller hela religionerna. Bara halva delar av dem alla. Och den halvan är så ond och så icke inkluderande i alla människor över hela världen att jag inte kan bortse från den halvan. Alla de stora religionerna säger att om du inte tror på just deras så kommer du till helvete och du får skylla dig själv att det blir så. Är det kärlek och respekt till alla människor?

  5. ”Om religion skulle visa sig vara orsak till splittring och hat, vore det bättre utan religion.” Varför är det så att man inom vissa religioner ”missförstår” sin tro så totalt? Även om den stora massan är goda människor, räcker det men en liten klick fanatiker för att förgifta för alla andra. Fanatikern tvivlar aldrig. Varför följer de inte sin religion och granskar sig själva i spegeln? Blir så trött.

  6. C skriver:

    Diskussioner bör alltid handla om att människor ska komma närmare varandra, eller iallafall förstå varandra bättre.

    Diskussioner om tro och livsåskådning är ett fantastiskt ämne, det djupaste ämnet som vi kan tala om med en annan människa tror jag. Så det bör hanteras försiktigt så den andre du talar med vågar släppa in dig i sina tankar.

    Jag är troende, på vad behöver jag väl kanske inte säga för det spelar ingen roll just nu för det är en annan diskussion, men jag älskar att diskutera med en som tror HELT annorlunda än vad jag gör, just eftersom den diskussionen som skapas mellan oss är spännande, fin och lärorik.
    Och jag är öppen för att om jag skulle hitta något som jag anser är bättre än den tro jag har just nu, så skulle jag helt enkelt bara ta till mig det istället. Enkelt.

    Att släppa fördomar, vara öppen och nyfiken, det är det som gör livet roligt.

  7. Muslim skriver:

    Islam is perfect. Muslims arent. Dont get confused.

    • Hmm skriver:

      Muslim: Så du menar att haditerna är perfekta? Eller koranen för den delen. Guds ord. Om du säger ja till det så håller jag inte med dig om vad som är perfekt.

    • Anna skriver:

      So you mean that if all muslims would follow islam correctly they would be perfect and in case they aren’t perfect it’s just because they aren’t religious enough? Do you understand that your assumption is in the line with ones of the ISIS?

    • wigwag skriver:

      If Islam tell us that dont do anything against someone else who you dont want any else do against you then I can agree with that Islam is a perfect religion. Open your hart. Look into the ayesies. Feel the hurt. And let the people who knocking on your door get into the warm. That is religion for me.

Lämna en kommentar