Svt debatt, miss skinny och nåt rivigt


Svt debatt ringde och frågade om jag ville ge min syn på hur långt man kan dra PR. Som hela den här Miss Skinny kampanjen som bara var en bluff för att skapa en diskussion kring size zero hetsen. Är det bra eller inte? Jag har massor att säga om det. Vad jag som retorikkonsult säger får ni veta på torsdag Svt debatt om allt går som planerat. Vad tycker ni om kampanjen?

20130930-153821.jpg

Hur som så kände jag för att ha på mig något lite ”rivigare” till debatten på torsdag så jag tog mig till Nicma living för att se deras höstkollektioner. Jag började leta efter en blus men ögonen fastnar ju lätt på annat i den här butiken. Ni vet ju hur jag är med doftljus och annat inför hösten.

20130930-154125.jpg 20130930-154133.jpg

Men jag var disciplinerad och det jag köpte ser ni på torsdag.

20130930-154219.jpg

/Elaine, fixar middag medan hennes grabbar leker kull.

Bloggvännerna har ordet

14 svar till “Svt debatt, miss skinny och nåt rivigt”


  1. Jacqueline skriver:

    Hej Elaine! Älskar din blogg, du är helt fantastisk, klart en stor inspirationskälla!
    Läste att du älskar doftljus, har du hört om Partylite? Jag är konsult för dem, spana in deras hemsida Partylite.se eller hör av dig om du vill veta mer 🙂

    All lycka och välgång till dig!

  2. Så här skrev jag tidigare om Miss Skinny: den här föreningen har alltså jobbat mot ätstörningar i trettio år. Men då förstår jag inte varför de använder sig av triggande bilder för att föra fram sitt budskap. Eller jo jag fattar, det handlar ju om att provocera och kicka igång debatten samt få så många som möjligt med på tåget och så långt är jag med. Skitbra liksom.

    Men.

    Jag har aldrig haft en ätstörning men jag blir enormt triggad av bilder på väldigt smala människor, jag minns min egen smala kropp och hur den kändes och den bekräftelse jag fick då och hur jävla jobbigt det känns emellanåt att inte vara den jag var och hur jävla snyggt jag fortfarande tycker det är att vara sjukligt smal. Jag triggas av en stark impuls att sluta äta, börja banta, börja träna, späka mig, straffa mig, straffa min kropp, lat och fet och tänk om jag bara hade lår som inte gnuggades mot varandra när jag gick och…. ja ni hajjar. Alla dessa tankar som är så jävla svåra att stå emot och de bara väller in över mig. På grund av en bild.

    Så jag undrar lite hur de tänkte.

    Jag blir nämligen riktigt provocerad av deras brist på insikt och att deras kupp framfördes på bekostnad av alla de som de säger sig vilja hjälpa. Vilket jävla hån.

    Dessutom, om jag ska kritisera själva PR-kuppen så tycker folk generellt inte om att bli lurade sådär. Engagera sig, känna en massa, bry sig för att sen få veta att nääää det var inte på riktigt. Vad vågar man bry sig om till slut? Ingen vill känna sig dum.

  3. Andrea den heliga skriver:

    Kampanjen är provocerande och effektiv, men ”kostar” alldeles för mycket i form av unga tjejers känslor och mående.

    Även om budskapet är att det är fel att size zero är idealet påpekar man just att det idag ser ut så, vilket är en smärtsam påminnelse för många. För en ätstörd blir detta en bekräftelse på att det faktiskt är värt att banta ner sig till size zero, men även friska tjejer kan påverkas negativt.

    Jag kommer ihåg när jag som tonåring tittade på Ugly Betty och Wilhelmina sa att hon inte ville ha några äckliga människor med leverfläckar i ansiktet på sin redaktion. Jag förstod ju då att poängen med repliken var att tittaren ska tycka att hon är en ytlig bitch, men samtidigt planterades idén om att leverfläckar i ansiktet är någonting äckligt och fult och direkt efter programmet googlade jag laserkliniker. Jag tror att Miss Skinny-kampanjen kan ha precis samma effekt på unga tjejer som ser den, även om de nu känner till baktanken.

    Så – bra PR (kanske, är ingen expert), men moraliskt tveksamt.

  4. Lorraine skriver:

    På ett sätt har det verkligen lyckats med tanke på att kampanjen och size zero skall diskuteras på debatt.
    Tycker dock att de verkar ha offrat just de kvinnor och tjejer de påstår sig vilja hjälpa genom att marknadsföra sig på det här sättet.

    The ends does not justify the means.

  5. Ida-Fida skriver:

    Jag tror att de kan ha skapat kroppsnojor hos rätt många människor under de få dagar annonsen låg ute, trots att en förklaring kom. De gjorde det så förbannat tydligt att det är sådär många tycker även om de flesta av oss tycker så mer eller mindre omedvetet. De bekräftade farhågorna hos många med skev kroppssyn. Är inte alls förtjust i den kampanjen med andra ord. 😉

  6. Jag vet inte varför, men jag känner mig inte berörd av varken Miss Skinny som möjligt riktigt koncept eller pr-kampanjen. Båda känns lite tröttsamma. Usch, känner mig blasé… Och lite vrång, vem är jag att döma denna organisation som jobbar mot ätstörningar i 30 år? Tror dock den bidragit mer till size zero-hets och -tänk än vad den startat debatt.

  7. Annispannis skriver:

    Jag förstod aldrig (och gör fortfarande inte) vad det var för något. Fick aldrig grepp om det…

  8. Alexandra skriver:

    Jag tycker att det börjar bli så trist och förutsägbart med alla dessa pr-kampanjer som ska ”lura” folk. Det känns så desperat och ängsligt på nåt sätt. Jag skulle aldrig vilja ”skita” ner vårt varumärke med en fulkampanj utan snarare försöka jobba långsiktigt för det vi vill stå för. Så tummen ner för min del. Ska bli kul att se vad du pratar om på SVT. Lycka till 🙂 Kram

  9. Stina skriver:

    Lite nyfiken. Får man betalt för att närvaro i dessa tv-program och nyheter? Vissa personer deltar ju ganska ofta och det tar väl lite tid i anspråk. Lycka till på torsdag.

  10. Amy skriver:

    Hej Elaine! Jag är i Shanghai på torsdag så kommer missa ditt inslag i Svt debatt 🙁 Har du möjlighet att länka klippet i någon av dina kommande blogposts så att jag lätt kan hitta till klippet? Och därmed INTE missa det! 🙂 Stort tack på förhand!
    //A ps. du säger som det är och som du tycker, det älskar jag! ds.

  11. Fru K Porschemamman skriver:

    Jag såg deras fejkannons på Facebook och anmälde den direkt. Uppmanade mina vänner att göra detsamma. Med över 25 års komplicerad relation till mat i bagaget blir jag ledsen och äcklad över hur en förening som ska arbeta för ätstördas bästa kan riskera att ens en enda person blir sjuk på grund av en PR-kampanj. Förstår att det är precis som Lady D har skrivit, de vill provocera fram en debatt. Men det går att göra på andra sätt. Vidrigt.

  12. Pillan skriver:

    Jag hoppas att diskussionen lyfts från PR till ämnet i sig. Vem av oss kan säga att vi inte lever i ett ätstört samhälle? Vem av oss här vill inte, om inte för vår egen så för våra barns skull, att skönhet ska handla om välmående istället för späkta kroppar? Frågan är varför ingen har lyckats göra sin röst hörd i frågan innan? Behövs provokation för att vi ska öppna ögonen?
    Många frågor, ser fram emot programmet på torsdag för att kanske få svar på några av dem.

Lämna en kommentar