Slapparsöndag och servicekänsla på Indian garden


20130929-195355.jpg
Jag har ätit Indian garden mat. Sjukt gott, men tyvärr märklig service här på kajen. Någon mer som erfarit det? Vi har fått fel mat vid fler tillfällen. De glömde ge oss Matheos mat förra gången vi hämtade mat där. Jag nämnde det nu och servitören bara stirrade på mig och sen sa han, som om det vore självklart:

Han: Vaddå. Du kollade inte vad som fanns i påsen innan du gick?

Jag: Nej.

Han är tyst och stirrar oförstående.

Jag: För att jag litar på att ni lägger ner det jag har beställt.

Han ser lika oförstående ut och säger: Jag kan hämta chefen om du vill.

Jag: det behöver du inte, jag ville bara berätta att ni glömde lägga i maten vi hade betalt för förra gången och jag hoppas bara den är med denna gång.

Han: Åååkej.

Bjöd han på barnmaten denna gång? Icke. Förra gången var det lika märkligt då hade vi bokat bord från 19.00 och hovmästaren säger att vi bara får stanna i 1.5 timme.

Jag: Borde ni inte förvarna om det när man bokar? (Betalar man 200-300 per rätt så hoppas man gärna på att få njuta en stund)

Han: Alla vet att man bara får sitta hos oss 1.5 timme, vi behöver inte berätta det.

Jag: Jag är ny kund, jag visste inte det.

Han ger mig ååååkej-blicken.

Jättekul att ni kommit till kajen Indian Garden och jag älskar verkligen er mat. Men ni kanske kan tänka på er service en smula? Halvbra mat kan kompenseras av bra service, men dålig service kan inte kompensera något alls.

20130929-210711.jpg
/Elaine, har inget emot missar i service, men däremot missar i attityden när man framför feedback sakligt.

Bloggvännerna har ordet

20 svar till “Slapparsöndag och servicekänsla på Indian garden”


  1. C skriver:

    Indian Garden har dessutom lagt i fel mat vid avhämtning och då frågar man ändå om allt blivit rätt men det vart fel såklart. Som tur var de maträtterna också goda men ändå.

    De är lite dyra och lite röriga men bra mat.

  2. Therése skriver:

    Måste dessvärre hålla med om den icke existerande servicen på Indian garden.
    Vi var sex tjejer som först fick ett bord men då vi satt oss ner och det kom ett sällskap på åtta fick vi snällt maka på oss. Vilket man kan göra, men då förväntar man sig ändå ett tack.
    Maten var god, men personalen steressad och när fel mat kommer in och vi påpekar detta frågar servitören ”är ni säkra på att ni har beställt Y och inte X? Ehhh svar JA (avskyr såna kommentarer, hur många beställer in något för att sen hitta på att man beställt ngt annat?).
    Sen kommer kommentaren efter suckarna som gör att jag inte går dit igen: ”ok, vi fixar, den här gången”.
    Säkerligen menades inget illa, men jag betalar för mat och service inte bara det ena.

  3. Mia skriver:

    Tycker det är fler restauranger nere på kajen som har en konstig serviceattityd. Bankomat kan vara rätt spännande, typ en fredagkväll kl 20, tom restaurang och går igenom bokningslistan, ser sig om i lokalen med blicken ”hmm var ska vi klämma in er då”. Har även råkat ut för att personalen ”diskret” snackar skit om gäster.
    Cafét wicked ligger sååå fint men varje gång vi varit sär har det oxå varit kaos, tre gäster och får ändå köa och vänta på mat typ en halvtimme (styck)

  4. Hmm skriver:

    Måste nog säga att maten måste vara mer än gudomlig för att jag ens skulle fundera på att gå tillbaks till ett dylikt ställe. Om ens då….

  5. Dendu skriver:

    Vi var där igår och jag håller fullständigt med dig! Maten var sjukt god men servicen undermålig. Har aldrig stött på så tafatt personal, någonstans.

  6. Maria skriver:

    Ett tips är att höra av sig direkt när man upptäcker en miss; ex utebliven mat man beställt. Då får i detta fallet restaurangen feedbacken i realtid och kan härleda promlemet rätt direkt. Det ger också restaurangen en chans att kompensera korrekt genom att notera den felaktiga beställningen och notera tid och datum. De ska självklart kompensera ändå eftersom de bör utgå från att alls är ärliga.
    Men få jag själv under min studietid arbetade på en snabbmatsrestaurang så vet jag att stress + mänskliga faktorn ibland gjorde att en och annan pommes hamnade fel!
    Hoppas maten smakade och som alltid- tack för en kanonbra blogg!!

  7. olivia - drömmer om england skriver:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article17542593.ab#PhotoSwipe1380481922839

    Tänkte på dig när jag såg den 🙂

  8. Amanda skriver:

    Vi beställde thai från bilen med lite dålig täckning idag. Det resulterade i grönsaker i röd curry istället för räkor i gul. Istället för scampirullar blev det kokossoppa med kyckling. Min man blev lite irriterad men maten var god så det spelare ingen roll 😛

  9. esterii skriver:

    Inga restauranger runt knutarna.. gäsp.. alltid laga själv:)

  10. Sofi skriver:

    Two strikes and then your out säger jag bara. Jag har börjat inse att de finns så många bra ställen så jag säger nej tack till de som inte a, lagar god mat och b, ger bra service. Det är inte någon rocket science de håller på med!

    / Från någon som själv stått på ”ge-service-sidan” och gjort fel (men vet hur man kompenserar)

  11. sofia skriver:

    Kära Elaine.
    Har inte läst din blogg på ett tag på grund av en utlandsvistelse, men har nu åter hamnat här igen och känner mig så glad, vet att det är konstigt men på något sätt känns din blogg som en bra tröst här i livet, och lite som ”hemma”.

    Har precis flyttat tillbaka til Sverige efter 6 månader utomlands, tillsammans med den bästa mannen jag någonsin har mött. Vi träffades båda utomlands min 3 dag borta och istället för att gå skilda vägar valde vi att spendera resten av tiden tillsammans. Jag har nu fått åka hem till mig och han ska snart tillbaka till sig och chansen att vi ses igen är så liten att det är sorgligt. Tre dagar utan honom och jag saknar honom så det gör ont i hjärtat. Jag vet inte riktigt varför jag skriver detta till dig, men på något sätt känns det som att du finns där, och att du tokigt nog förstår. Önskar livet skulle vara mindre komplicerat och att jag inte skulle älska någon 10 tidszoner bort utan att jag nu när jag går och lägger mig kunde få kura ner i hans famn.

    Ville mest säga tack för dig och din blogg och för att du ger mig en känsla av hemma.

    • Blabla skriver:

      Jag träffade min man i kanada för 5 år sen. Visst det var svårt med distansen. Eftersom jag ville plugga och ta min examen innan jag flyttade så hade vi ett distansförhållande i nästan 4 år innan vi kunde ha ett normalt förhållande. Idag är vi gifta och jag är så glad att vi kunde lita på varandra och hålla ihop trots våran situation. Det har bidragit till mer gott än ont i förhållandet. Satsa och ge det ett försök.

    • Nathalie skriver:

      Ååh, Sofia – om det är den bästa mannen du någonsin mött så ska det inte vara så att ni inte kommer ses igen! Om du tillbringat 6 månader utomlands så antar jag att du inte är bunden vid någonting i Sverige sådär direkt (menar jobb och skola) och om det känns rätt så borde ni kanske försöka få det att fungera ändå? Ge inte upp! Annars kommer du förmodligen tillbringa resten av livet på att tänka ”what if…”, även om att kommer vara finfint. Give it a try!!

      När det gäller restaurangservice så är det a och o, faktiskt. Jag växte halvt upp i min morbrors restaurang och hans melodi lät: bra kvalité på maten och bra kvalité på servicen, att kunden alltid har rätt. Hur svårt kan det vara? Inte ett dugg. Är du trevlig mot kunden så kommer kunden tillbaks. It aint that hard..

  12. Dålig service förlåter ingenting. Jag bojkottar såna ställen. Finns en hel del butiker som är på min ”svarta lista” pga dålig service.

  13. Maline skriver:

    Helt enig med dig gällande dåliga service. Det kan verkligen förstöra allt. Restaurangbranschen är ju dessutom byggd på två grundstenar – bra mat, bra service. Fetmiss av dem!

  14. Sanja skriver:

    Är det bara jag som vill gå in som utomstående för att ge dem en lektion i service och dess fördelar med att ge en utmärkt service?

    Inte för att läxa upp utan för att utbilda. Tycker nästan synd om personalen då de uppenbarligen inte fått den grundutbildning de borde ha fått.

  15. annan haj skriver:

    Så synd, vi tänkte prova Indian Garden.
    Wicked har wicked god mat! Även det är en del kaos där. Servisen är inte den mest pålitliga.

  16. Tuss skriver:

    Servicen är en stor del av hela restaurangupplevelsen, är inte servicen bra spelar det sällan roll hur god maten är, för man har ändå inte så stor lust att komma tillbaka.

  17. Hanna skriver:

    Jag köpte 4 rätter på Texas Longhorn/Upplandsgatan och när jag kom hem upptäckte jag att de glömt en rätt. Ringde och de bad om ursäkt och bad mig hämta den rätten. Kom in och då sa dom att det var svårt att kompensera tillbaka med pengar men de skrev upp mitt namn och servitrisens namn. Det namnet glömde jag direkt tyvärr.

    Gick in igen efter 2 månader eller mer. Det var en man där. Jag sa som det var. Han såg skeptisk ut när jag sa att de glömt en hel rätt. Jag förklarade med att det var mycket mat. Han hittade lappen och bjöd sen på hela min beställning. Jag blev helt paff. Snacka om att göra en kund nöjd. Tvekar inte en sekund att handla där igen.

  18. Indian Garden skriver:

    Hej Elaine.
    Vi på Indian Garden är hemskt ledsna att ni fick uppleva ett sådant dåligt bemötande och usel service. Denna nyöppnade restaurang håller på att anordna ett proffsigt team som absolut inte får diskutera kritik med gästerna och ska ha en rätt attityd, vilket vi lovar att bli av inom kort, för detta får absolut inte ske igen. Vi uppskattar och tar hänsyn till våra gästers samtycke och åsikter och tar till oss kritik för att vi ska bli allt bättre!
    Med vänlig hälsning, Indian Garden / Liljeholmen

Lämna en kommentar