Rest in peace squat challenge


20130627-175010.jpg

Jag har varit hos kiropraktor, naprapat och PT. Alla är överens om att något är knas med ryggen. Min dans på bröllopet gjorde sitt och nu får jag inte göra squats eller någon annan träning heller för den delen. Sjukt deppigt, det förstår alla träningsmänniskor. Så kämpa vidare ni fitnesszillas, squatprinsessan kliver av skeppet. Någon annan får gärna ta stafettpinnen. Det är egentligen busenkelt. Lägg bara på 5 sek planka till varje squatchallenge och öka armhävningarna successivt med 10 stycken. Det är bara nio dagar kvar, sen är ni i mål! Två av de dagarna är vilodagar så det är egentligen bara sju dagar kvar. Jag hejar på er!

20130627-175820.jpg

Var stränga med squatsen, se till att ni inte slarvar med tekniken. Får ni omt i rygg eller knän så sluta omedelbart och låt en professionell kolla så att ni gör dem rätt. Ni ska inte få ont, ni ska bli starkare. Kram på er!

Bloggvännerna har ordet

7 svar till “Rest in peace squat challenge”


  1. shazi skriver:

    Hej! Som nybliven mamma följer jag Olga Rönnbergs blogg och träning för nyblivna mammor. I ett inlägg berörde hon just alla dessa olika typer av challenges och hur slitsamt det är för kroppen och att man egentligen ska låta dem vara. De innebär mer skada än nytta och är stor belastning för kroppen. Nu är det säkert så att alla PT och träningsexperter är av olika åsikt, men ville bara nämna det.

    Har följt din blogg men aldrig kommenterat…aldrig kommenterat ngn blogg faktiskt:p är nog av den introverta typen:) hehe. Du har en fantastisk blogg som är intressant, personlig, tankeväckande och rolig. Du verkar själv väldigt ödmjuk och jordnära, det är nog därför stämningen här är bättre och annorlunda jämfört med andra bloggar:)

    • Jättebra feedback och bra info. Nej challenges är absolut inte för alla. David gav mig tillåtelse att göra det under strikta förhållanden. Gör man övningarna fel så sliter det på kroppen, men så är det med vilken övning som helst. Nu får jag verkligen inte göra squats nåt mer.

      Vad roligt att det är första gången du kommenterar på en blogg och att du är introvert också. En stor ära för mig! Tack för att du är här och för att du säger din mening, det betyder mycket. speciellt eftersom introverta brukar tänka innan de talar, tillskillnad från oss extroverta som talar för att tänka. 🙂 Kram!

  2. Elin skriver:

    Oj, ser detta som ett tecken på att jag också borde kasta in handduken, hade också ont efter bröllopsdans, fick barn för ett år sen, var hos kiropraktor förra veckan…ja, så får det bli.

  3. Marie skriver:

    Testa att gå till en osteopat! De tittar på helheten och ser samband mellan skevhet i ex fotleden och bäckenet och ryggen! Jag har varit hos alla möjliga med min rygg, ischias, minisk & axel men först nu ser jag hur allt hänger ihop och kan jobba med den verkliga orsaken till problemet! Testa det två gånger för att se skillnaden:-)

  4. Em skriver:

    Hej Elaine,

    Läser din blogg ofta men brukar aldrig kommentera. Men kände att det var läge nu 🙂 Är själv förstagångsmamma och har en skrutt på två år. Jag och min man hade sån dagisångest, huga!!! Vi lyssnade på magkänslan och har pusslat så vår skrutt har kunnat varit hemma i två år, i höst börjar han dagis. Kan bara säga att det är de bästa vi gjort. Först nu börjar vi se att han är mogen att vara ifrån oss och har ett annat behov av att leka och vara med andra barn och det känns helt ok i magen att börja skola in. Man får aldrig tillbaka de här åren och nu är ni viktigast för Matheo. Det går så fort med de små så njuuut så länge ni kan, det är mitt råd 🙂 Tack för en underbart härlig och inspirerande blogg 🙂

  5. EllinorO skriver:

    Be dem göra en MR på en gång. Så de ser vad som är fel i din rygg och du inte slutar som jag ( tre ryggoperationer senare)
    Det du kan göra om du fortfarande vill träna är enklare magövningar såsom spänna naveln inåt.
    Jag tränar min rygg även om jag är ryggsjuk. Lycka till och hör av dig om du behöver tips om träning av en annan som har problem med ryggen

  6. Anna skriver:

    Hej!
    Elaine, jag vet att det inte går att följa alla tips här på bloggen. Men jag vill ändå tipsa om att gå till en helt vanlig sjukgymnast. Det låter inte lika häftigt som osteopat, kiropraktor eller naprapat. De använder sig inte av samma quick-fix utan innebär ofta att man får bita i det sura äpplet och se förbättringar som sker över tid, men som håller i sig och faktiskt fungerar. Det är sjukgymnaster av denna grupp yrken som har en bra och VETENSKAPLIG bakgrund. Tror kanske inte att du behöver sluta helt med din challenge, kanske bara förändra den på något sätt. Fråga sjukgymnasten.

Lämna en kommentar