Måldag härliga måldagssekt


Det är måndag och jag har ännu inte fått min första kopp kaffe. Längtar! Förra veckans mål gick åt skogen. Eller i alla fall ett stående mål: vinterresan.

Göra Davids rörelseschema varje dag för min rygg. NEJ

Träna fem gånger eftersom jag ska käka brunch två gånger denna vecka. NEJ tränade bara en gång

 Hälsa på farfar YES

Boka Miami/Brasilien NEJ

Gå ner en till centimeter i midja. YES

Kunna göra två chins (filmbevis) NEJ

Det som är mest irriterande är målet om att boka vinterresan, det målet har varit beroende av vårt resesällskap Cristian och Jossan. Vi kommer inte framåt, det är för mycket diskussioner fram och tillbaka. Så efter mycket om och men  har vi beslutat oss för att inte resa ihop den här gången. Himla tråkigt och skönt för nu kommet Gustav och jag kunna boka vår resa denna vecka. Vi har också lärt oss att vi alltid ska boka själva och sen om någon kompis vill haka på så får det bara bli en bonus.

Veckans mål

Boka vinterresan

Träna fyra gånger

Less is more denna vecka, hade för höga ambitioner förra veckan.

Vad har ni för mål?

Bloggvännerna har ordet

24 svar till “Måldag härliga måldagssekt”


  1. Emma skriver:

    Förra veckan:
    – träna tre gånger – nej
    – göra budget för december – ja!
    – sluta med socker i kaffet – nej!
    inte fika/äta godis förrän helgen – ja!

    Denna vecka:
    – träna tre gånger
    – lägga ut kameran på annons
    – kvalitetstid med sambon

  2. Petra skriver:

    Förra veckan:
    1, vara på jobbet innan kl 8.30 varje dag-JA
    2, träna minst tre gånger-NEJ, blev bara två
    3, få fint i lägenheten-NEJ, men på på god väg!
    4, inte kolla på Exets facebooksida en enda gång-JA (out of sight out of mind!!!)

    Den här veckan:
    1, vara på jobbet innan kl 8.30 tisdag-fredag
    2, träna minst tre gånger
    3, få fint i lägenheten
    4, inte dricka någon cola light
    5, inte äta lunch/middag ute förutom om det är bokat med vänner
    6, inte ta hissen (fr.o.m. Måndag lunch)

    Jag har börjat numrera mina mål, så fyller jag i varje kväll de jag har genomfört/påbörjat varje kväll, det har blivit en bra vana för att ge sig själv lite positiv feedback 🙂

    Lycka till den här veckan allihopa!

  3. Julia skriver:

    Förra veckan:
    – träna 4 ggr – JA!
    – lära mig nytt recept – nej
    – baka bullar – nej
    – göra klart läxorna – halvt ja, har mån+tisdag på mig också.
    – upptäcka ngt nytt i London – JA! (svenska kyrkans julmarknad + London Eye)
    – inge Cola – JA!!! (för första gången på säkert 4 år har jag gått en hel vecka utan Cola :D)

    Denna vecka:
    – skicka ett viktigt mejl
    – göra en pepparkaksdeg
    – träna 3 ggr
    – göra klart läxorna
    – inge Cola!

  4. Linnea Molander skriver:

    Skönt och vettigt med less is more-mål. Att träna 4 gånger i en höstmörk vardag full av jobb, resor och bebis är definitivt väldigt bra jobbat. Kanske kan du lägga till ”svara på Linneas frågor som inte kom med i videosvaren”? Om du har lust och ork. 😉

    Här är mina veckomål:
    – Sova 22.30-07.00 på vardagar
    – Träna 5 gånger
    – Läsa en bok
    – Skapa rutiner för mina arbetsdagar

  5. S skriver:

    Förra veckan ordnade sig så många saker som hängt över mig lääääääng. Så jag tror mitt mål denna veckan ska vara att ”njuta av livet och föräldraledigheten och bara ta dagen som den kommer”. Har haft så mkt press på mig senare tiden att jag nästan glömt att leva. Nu ska jag bara ”vara” och njuta av min fina bebis och fina sambo

  6. Marie-Louise skriver:

    Fixade tre av fem förra veckan, så det får man väl se som ok.

    Nya denna vecka;
    Slå in paket till mannens julkalender
    Byta däck
    Fixa detaljer till Londonresan
    Julpynta och baka

  7. Vivi skriver:

    Förra veckans mål:

    * -1 kg på vågen NEJ
    * 3 powerwalks i skogen JA
    * Simma 3 gånger NEJ
    * Förstora bilderna. NEJ (men jag sitter med det nu!)
    * Göra en lista på allt jag vill ha till lillens namnkalas JA
    * Bestämma när jag och sambon skall ha en dejt NEJ

    Denna veckans mål:
    -1 kg på vågen
    – 3 powerwalks i skogen
    – Simma 2 ggr
    – Förstora bilderna
    – Skriva en inköpslista till namnkalaset
    – Planera in ett ikeabesök (dejt är nog bara att glömma, får laga nåt gott nån kväll)
    – Skriva ner en lista/plan över hur jag ska förbättra min kost och överlista mitt sötsug (nästa steg/mål blir ju att följa det)

    Nån som har tips på hur man minskar sitt sockersug? Vill inte köra någon GI/LCHF eftersom jag ammar,,,..

    Heja alla måldagare!!

    • Fia skriver:

      GI kan du nog köra även fast du ammar. Det blir ju inga ketoner i mjölken så länge du har ett visst intag av kolhydrater. Skippa det vita mjölet, pasta osv och kör med fullkorn ist.
      Tips när sockersuget slår in – pocorn!!! Jag har en popcorn-maskin från obh nordica och den används i massor 😉

    • Emma skriver:

      Sluta med socker bara! De första dagarna kommer vara tuffa men ge dig fan på det så är sötsuget borta efter 2 veckor! Ät mörk choklad istället, högst två ggr i veckan! Massa frukt & grönt! Doppa morötter kanske? 🙂 lycka till!

      • Vivi skriver:

        Tack för peppet! Älskar den här bloggen. Känns så värdefullt att få pepp utifrån när man ett bra tag bara fått det ”inifrån”. Fick massa styrka plötsligt ju!
        Kram till dig och till Fia som också svarade på min kommentar

  8. Åsa skriver:

    Förra veckans mål:
    – Storstäda ordentligt hemma och röja bland papper och sådant som kan slängas, sen försöka hålla efter. – Ja.
    – Sök minst tre jobb – Nej, för jag behövde inte för jag fick ett jobb.
    – Kom i fas med några skoluppgfiter, vilket innebär att jag ska skriva två litteraturreflektioner samt en analysuppgift – Njae, kommit ikapp lite men inte helt.
    – Ta minst tre ordentliga promenader och sköta min rehabträning för knät – Nej

    Denna veckas mål
    – Ta tre ordentliga promenader
    – Skaffa gymkort
    – Komma helt i fas med skoluppgifter
    – Inte glömma bort att njuta av att jag fått jobb efter en tids tråkig arbetslöshet

  9. C skriver:

    Förra veckan var åt skogen med allt här också, fy. Fast jag tränade tre gånger, yeah! Ny vecka och nya mål. Let’s go forward! 😀

  10. Så här såg mina mål ut för förra vecka:
    – Träffa psykologen – Ja!
    – Gå ut och gå varje dag – Ja!
    – Gå till öppna förskolan med William på onsdag – Nej, istället fick pappa gå
    med William till förskolan, medan jag tog mig egen tid och satte mig och skrev inne på ett fik.
    – Börja ta fram julsaker – Nej, dessvärre inte!

    Den här veckans mål:
    – Gå ut och gå varje dag
    – Ta fram julsaker
    – Träffa boendestödjaren på onsdag
    (blir ingen förskola för William då han är sjuk)
    – Samla kraft och ork för möte med min mamma,
    hennes kurator, min psykolog och min bror på torsdag
    – Städa

  11. Jojo skriver:

    Förra veckan:
    – nå mitt första viktdelmål: Klarade det!!
    – träna 3 ggr på gymmet: Nej (2ggr)
    – Gå ut och ta 3 powerwalks: Ja
    – Lägga mig tidigare och därigenom bli en gladare mamma: Ja
    – Börja förbereda för nya jobbet

    Denna vecka:
    – gå ned 1 kg
    – powerwalks varje dag
    – gymmet 1 gång (reser bort så har inte tillgång till gym)
    – fylla i Shape up varje dag och hålla mig till mina kcal

    Nu kör vi!

  12. Christina skriver:

    Förra veckan tog jag körkort, pluggade till ett prov som jag nu har gjort, lämnade in en skriftlig inlämning på över fyra a4-sidor och hade mitt svenskatal som jag fick högsta betyg på. Sjukt nöjd! Denna veckan släpper jag körkortet och fokuserar på skolan samt försöker lyckas med jobbintervjun jag har imorgon. Inget chips eller godis tillåtet. 🙂

  13. Annie skriver:

    Förra veckans mål:
    – Boka genomgång av träningsmaskinerna på gymmet – JA, och jag gick dit!
    – Träna två gånger – NEJ. Blev inte mer pga att jag blev sjuk 🙁
    – Spana in turistattraktioner i Göteborg för att visa upp för mina tyska vänner när vi åker till staden i helgen JA – Det blev Liseberg, Avenyn, Slottskogen och Nordstan på det! 🙂
    – Planera julklappar till mina systrar. – Nja
    – Låta bli att äta godis! – NEJ
    – Söka tre jobb – Nej, men två!

    Nästa veckas mål :
    – Låt bli godiset till helgen
    – Göra bra ifrån mig på anställningsintervjun
    – Träna två gånger
    – Planera för julklapparna

  14. Alexandra skriver:

    Hej Elaine och alla i måldagssekten 🙂

    Förra veckans mål:
    – Träna minst 3 ggr YES
    – Inte jobba över YES
    – Fixa mina kvitton YES
    – Läsa minst 30 min/dag Nja

    Denna veckans mål:
    – Träna minst 2 ggr
    – Julpynta
    – Inte jobba över
    – Vara fokuserad på det jag gör
    – Se till att vila och ta det lugnt när jag är hemma
    – Fixa klädsel till vännernas bröllop

  15. Norpan skriver:

    Det var ett tag sen jag var med, har hänt tråkigheter..men nu är jag på igen 🙂

    1) Träna 4 gånger 🙂
    2) NJUTA av massage och ansiktsbehandling!
    3) Trimma, klippa klor och bada min hund..hon ser ut som en tumlad raggsock 😀
    4) Göra en övning i min ljudbok.

    PS. Har ni oxå massa uppskrivet i era kalendrar som inte är med på mållistan? Hm, kom på att jag har det..och lappar i kalendern med ytterligare grejor. Aja..

    Kram o lycka till!

  16. Veronika Ekstrand skriver:

    Har inte varit med på någon vecka men här kommermina mål för denna veckan.
    – träna en gång denna veckan
    – promenad med hunden minst en gång om dagen (han går fler ggr än så med husse också)
    – jobba på kontoret under torsdagen
    – pynta till advent
    -planera julklappar

  17. Ida-Fida skriver:

    För mig gick veckan riktigt bra. 🙂

    Förra veckans mål:
    -Göra klart de där sakerna som har stått på min to do-list i flera veckor JA!
    -Gå på mamma-gympa för första gången JA!
    -Gå ner 0,5-1 kg JA!

    Denna veckas mål:
    -Gå ner 0,5-1 kg
    -Plocka ur diskmaskinen direkt på morgonen varje dag och plocka i lägenheten minst 30 min effektiv tid dagligen
    -Träna 2 mamma/baby-pass
    -Ät frukt varje dag

  18. Eva-Lotta skriver:

    Förra veckan
    träna 5 ggr – ja
    äta bra enl pt – nästan godkänt, slarvade lite med mellanmålen
    göra ngn sak med barnen varje dag – 5 dgr
    -1 cm midjan – njet

    Denna vecka
    Äta bra mellanmål varje dagx2
    Äta bra hela veckan för att kunna njuta av bröllopsmiddag på lördag utan att behöva tänka på vad jag äter (kommer jag förstås att göra ändå men med måtta)
    Träna 5 ggr
    -1 cm i midjan
    Skriva tal och fixa klart sånghäftet till bröllopet – bara roligt!

  19. Linda skriver:

    Är lite sen så det blir egentligen måldag en tisdag, men vad gör det 🙂

    Förra veckan:

    *Träna en gång på gym. YES
    *Åka till London med sambon.(Räknar med många promenader där) YES!
    *Fixa naglarna. YES
    *Växla pengar. YES
    *Lämna lägenheter snygg och prydlig när vi åker på weekend. YES
    *Ge beröm till minst 5 personer. YES, med råge. Blev nog 5 personer redan på måndagen.

    Nya mål:
    *Träna en gång på gymmet.
    *Hitta vinterskor!
    *Komma på bra mat för helgen.
    *Umgås med fina vänner som kommer på besök.
    *Vara glad och trevlig mot min sambo när jag är trött efter jobbet.

Lämna en kommentar