Måldag – skriv ner målen!


Nej, jag når inte mina mål varje vecka. Men det är därför att jag siktar högt och är nöjd om jag faktiskt nått några av dem. Jag sätter ibland helt orimliga mål som att jag skulle träna fem gånger förra veckan. Ganska osannolikt, men ändå min önskan. Och önskan ska jag inte ruva på om jag vill nå den. På kursen som jag och Lisa gick på i torsdags så fick vi i uppgift (hehe) att sätta mål tills nästa vecka. Sen fick vi också veta att de som skriver ner sina mål ökar sannolikheten att nå dem enormt. Minns inte procenten, men den var hög. Och inte nog med det. Den lilla del  av befolkningen som skrev ner sina mål hade större förmögenhet än den stora procent som aldrig skrev ned sina mål. Måste dubbelkolla, men jag tänkte att det skulle vara kul för oss i måldagssekten att veta, att vi gör något som tar oss framåt PÅ RIKTIGT! Ni som är med, men inte skriver – skriv ner målen, här på bloggen eller bara för er själva. Huvudsaken är att målen skrivs ned.

Förra veckans mål

Träna fem gånger NEJ, blev tre gånger

Gå ner en centimeter i midja YES 85cm i midja

Göra ett fotoalbum NEJ bröllopsalbumet ska beställas

Få färdigt material för föreläsningen ”knäck generationskoden” NEJ, tar lång tid.

Hälsa på farfar YES två gånger till och med

Göra Davids rörelseschema varje dag för min rygg. NEJ

Läsa och göra saker som får mig att må bra, som att kika på bilder av New York och träffa vänner. JA

Denna veckas mål

Göra Davids rörelseschema varje dag för min rygg.

Träna fem gånger eftersom jag ska käka brunch två gånger denna vecka.

Hälsa på farfar

Boka Miami/Brasilien

Gå ner en till centimeter i midja.

Kunna göra två chins (filmbevis)

Så älskade måldagssekt, vad har ni för veckomål?

Bloggvännerna har ordet

33 svar till “Måldag – skriv ner målen!”


  1. Jag har totalt fräckt snott hela den här grejen från dig, Elaine. Varje måndag skriver jag ner mina mål i min blogg och varje måndag bockar jag av vilka jag uppnått. Den här måndagen har jag bara ett mål: att bli frisk från min förkylning eller influensa eller vad det är jag fått. Jag hoppas verkligen att jag når mitt mål 🙂

  2. jes skriver:

    Mina mål förra veckan var:

    -Träna 3 ggr: JA
    -Äta fisk 2 ggr: JA
    -Äta grönsaker varje dag: JA
    -Inte jobba övertid en enda minut: JA

    För mig som aldrig tränar, äter onyttigt och jämt jobbar så var detta bra gjort 🙂

    Mål den här veckan:
    -Träna 4 ggr
    -Fortsätta äta nyttigt

  3. Julia skriver:

    Jag fann mig själv sittandes här, inne på andra timmen av meningslöst slösurfande. Läste återigen ditt måldagsinlägg och tänkte som vanligt ”äääh, orkar inte”, men fick en kort sekunds inspiration och vände tanken till ”Men vafan, nu kör jag!”. Rev ut ett papper ur ett block, skrev ner några mål, och satte pappret på spegeln. Känner mig nu pirrig & förväntansfull.

    Här är mina mål:

    – Träna 4 ggr
    – Lära mig ett nytt recept
    – Baka bullar
    – Göra klart läxorna
    – Upptäcka något nytt i London
    – Inge Cola!!

  4. Josefin skriver:

    Okej. Nu ger jag mig in i leken även i skrift.

    Mina mål denna vecka:
    – Göra julfint hemma
    – Vila minst två dagar när lillen sover
    – Träna 2 gånger
    – Boka tid med PT
    – Göra en sak för mig själv – egentid (redan bokat)
    – Äta bra (grönsaker varje måltid + äta mig mätt)

  5. Linda skriver:

    Förra veckans mål:

    *Gå en förhandlarutbildning. YES! Lärorikt som sjutton!
    *Träffa en vän som finns på orten utbildningen är på. YES!
    *Träna en gång på gym och försöka få in promenader övrig tid. YES, tränade två gånger på gym och simmade en gång.
    *Få upp tavlor på väggarna efter renoveringen. Nej, bara tagit fram dem.
    *Se över utgifterna i november. Nej

    Nya mål:

    *Träna en gång på gym.
    *Åka till London med sambon.(Räknar med många promenader där)
    *Fixa naglarna.
    *Växla pengar.
    *Lämna lägenheter snygg och prydlig när vi åker på weekend.
    *Ge beröm till minst 5 personer.

  6. Jojo skriver:

    Ok, jag är på! Elaine du inspirerar mig:-)
    Här kommer mina mål:
    – Nå mitt första delmål i min viktnedgång
    – Träna på gymmet 3ggr
    – Gå 3 powerwalks
    – Lägga mig tidigare och därigenom vara en
    piggare och gladare mamma
    – Börja förbereda mig inför nya jobbet efter
    mammaledigheten

  7. Ninni skriver:

    Mina veckomål:
    -Peppa min dotter så hon klarar sina mål denna vecka.
    -Jogga två gånger i skogen.
    -Gå igenom alla pappershögarna hemma.
    -Ge ännu mer energi till en vän som har det tufft.
    -Noga förbereda utvecklingssamtalet på jobbet eftersom det ska utmynna i att ett antal personer på mitt jobb blir varslade om uppsägning lagom till jul.

    Så där, nu går det inte att backa.

    Och du Elaine ska ringa gynekologen och boka en tid så du inte behöver lägga viktig energi på att gå runt och tänka på knölet i magen. Det kommer att gå bra! kram

  8. Alexandra skriver:

    Nu hoppar jag också på!

    Veckans mål:
    – Träna minst 3 ggr
    – Inte jobba över
    – Fixa mina kvitton
    – Läsa minst 30 min/dag

  9. Ela skriver:

    Hej. Jag undrar hur du tänker kring dina mål. Får du aldrig prestationsångest? Jag vill gärna sätta mål. Men gör jag det så får jag direkt en klump i halsen. Hur tänker du när du inte klarar ett mål. För mig skulle det innebära totalt misslyckande. Fast jag vet att det inte är det. Skulle vara intressant att höra hur du tänker. Kram!

  10. Lone skriver:

    Prøver meg for første gang og være med på måldagen:

    -trene fire ganger
    -gå til det jeg skal, ikke ta buss
    -ta fly (har flyskrekk)
    -kose meg på weekend i Oslo
    -skrive julegaveliste

  11. Annie skriver:

    Nu hänger jag mig också på den här sekten, jag älskar flödet som finns här på måndagarna och när jag ser att folk faktiskt uppfyller sina mål! Så här kommer även mina mål!

    – Boka genomgång av träningsmaskinerna på gymmet
    – Träna två gånger
    – Spana in turistattraktioner i Göteborg för att visa upp för mina tyska vänner när vi åker till staden i helgen (Någon som har tips?)
    – Planera julklappar till mina systrar.
    – Låta bli att äta godis!

    • Vivi skriver:

      Tycker Haga är obligatoriskt. Kanske gå trapporna upp till Skansen Kronan och kolla utsikten! Jul på Liseberg har väl öppnat också?

      • Annie skriver:

        Liseberg är anledningen till att vi åker dit, hihi! Bor i Malmö för tillfället men har mina rötter i Boråstrakten, så har varit i Göteborg en del men inte sett mer än shoppingen typ! Liseberg är så mycket mer mysigt än Tivoli så vi kör på det!

        Tack så mycket för dina tips Vivi!

        Lägger till ett mål också:
        -sök minst tre jobb under veckan

  12. Emma skriver:

    Okej! För att jag blir så jäkla inspirerad när jag är inne och kikar här!

    Denna vecka ska jag:
    -Träna 3 gånger
    – Dricka kaffe utan socker
    – Äta godis endast under helgen
    – Göra budget för december

  13. Ida-Fida skriver:

    Mina mål den här veckan:
    -Göra de där sakerna som har stått på min att göra-lista i flera veckor.
    -Gå på mamma-gympa.
    -Gå ner 0,5-1 kg (har börjat med viktväktarna tack vare inspiration från dig :)).

    Det får räcka för veckan. 🙂

  14. Vivi skriver:

    Förra veckans mål

    *- 1 kg på vågen NEJ
    * 3 powerwalks i skogen JA
    * Simma 3 gånger NEJ (men 2 gånger!)
    * Förstora/framkalla foton till våra tomma ramar NEJ (men valt de i alla fall)
    * Bestämma när jag och sambon kan ha en dejt NJA

    Denna veckans mål:
    * -1 kg på vågen
    * 3 powerwalks i skogen
    * Simma 3 gånger
    * Förstora bilderna.
    * Göra en lista på allt jag vill ha till lillens namnkalas
    * Bestämma när jag och sambon skall ha en dejt

    Nästa vecka måste jag ha nån form av mål när det gäller min kost. Är så trött på att vågen står stilla….

    Kämpa på!

  15. Erika skriver:

    Precis hemkommen från semester i USA och dessförinnan två veckors förkylning, alltså är det dags att sätta igång med TRÄNINGEN igen denna vecka!

    Träna 5 gånger
    Skriva mitt individuella projekt och lämna in senast torsdag
    Äta bra

  16. Åsa skriver:

    Okej, nu har jag följt detta länge och inspirerats av allas mål och hur duktiga alla är. Jag försöker samtidigt lära mig att sätta upp realistiska mål och inte slingra mig undan det jag satt upp, så skriva ner det här kanske kan vara en bra idé.

    Mina mål är
    – Storstäda ordentligt hemma och röja bland papper och sådant som kan slängas, sen försöka hålla efter.
    – Sök minst tre jobb
    – Kom i fas med några skoluppgfiter, vilket innebär att jag ska skriva två litteraturreflektioner samt en analysuppgift
    – Ta minst tre ordentliga promenader och sköta min rehabträning för knät

    Lycka till alla andra och tack för att ni delar med er och på så vis gör mig peppad.

  17. Jag har alltid skrivit dagbok och för nåt år sedan började jag skriva ner ”livsönskningar” (på tal om att SKRIVA ner sina mål). Fantastiskt inspirerande att gå tillbaka såhär i efterhand och inse att de flesta faktiskt har blivit sanna.. en var t.ex. ”Flytta till Oslo och skaffa mig ett fast och välbetalt jobb.” ”springa ett Marathon” etc.

    Tror det är grejen att manifestera tankarna i ”verkligheten” som gör det mera påtagligt. Välskriver inlägg som alltid 🙂 Kram

  18. Jessica skriver:

    Hej Elaine 🙂

    Jag har funderat på det här hur länge som helst, varje gång du skriver dina mål om att göra fotoalbum. Hur gör du dom? På internet eller? Vad heter sidan?

    Hoppas du har en bra dag!

  19. Eva-Lotta skriver:

    Lång startsträcka men om chansen ökar att lyckas när man skriver när målen så varför inte. Jag skall dessutom skriva ner målen i mitt lilla röda mat- och träningsblock.

    – Träna 5 ggr
    – Bli av med urinvägsinfektionen, jag kollade, jag fick träna så länge jag inte har feber eller symtom från annat än blåsan
    – Göra minst 1 sak tillsammans med barnen varje dag, idag skall vi städa Ms rum – tillsammans. Det är lego överallt 🙂
    – Njuta av att vara själv med barnen på lördag när maken är på svensexa
    – Gå på bio med en kompis, redan bokat
    – Äta bra enl min PTs ordinationer
    – Gå ner en cm i midjemått

    Gott – nu kör vi

  20. […] Läst på Elaine Eksvärds blogg. […]

  21. malou skriver:

    Hãrligt att se att sâ mânga hakar pâ! DU inspirerar mig Elaine varje dag jag kikar in hãr!
    Skall skriva ner mina mâl i mitt block.
    Har lãst pâ flera stãllen att om man skriver ner sina mâl sâ fâr dom extra kraft att bli verklighet!
    Lycka till med mâlen alla!

  22. Anette skriver:

    Puh! Jeg vil også!
    Jeg får utrolig mye inspirasjon-ikke bare av deg, Elaine men av de søte bloggleserne som kommenterer og pepper hverandre! Helt fantastisk.
    Mine mål:
    -Ikke spise godteri i ukedagene
    -Gå 3 lange raske promenader
    -Ikke få dårlig samvittighet for at jeg ikke rekker å møte alle jeg vil møte når jeg reiser til Norge på besøk.
    -Melde meg inn på et treningssenter og ta tak i magen etter at jeg fødte min sønn den 5 juni.. Begynner å bli lenge siden….
    Tusen takk for all inspirasjon!

  23. Sofia skriver:

    Veckans mål

    träna 3 gånger
    följa mina nya rutiner på jobbet
    skriva minst ett brev
    hålla det städa hemma

    Lycka till allihop

  24. maria skriver:

    Julpynta och beställa julkort 🙂

Lämna en kommentar