Måldag – rensa bort hjärnspökemålen


Yes måldagssekten då kör vi igen! Denna vecka tänkte jag skrapa med mig gamla mål som har hängt med och som jag inte tagit tag i ännu. Det blir tyngre ju längre tiden går och kan förvandlas till det ack så jobbiga hjärnspöket som säger ”duuuu boooorde taaa taag i det däääär”. Sånt hjärnspöke var körkortet i tiooooo ååååår! No more! Så nu kör vi! Förra veckans mål.

All vätskeintag ska vara vatten (får vara bubbelvatten och en kopp kaffe på dagen) YES!

Köra Davids träningspass hela veckan YES!

Promenad innan frukost fem gånger denna vecka YES

Bli fotad med Pelé (önskedröm men fullt möjligt) HELT GALET MEN YES!

Träna med Jossan en gång NIET

Fixa fyra biljetter till titia och co till fotbollsmatchen mellan Brasilien Sverige YES

Boka ny tid för tatuering (den gamla krockar med Pelé-eventet) NIET

Hälsa på farfar YES

Kick ass på eventet på tisdag och göra ett riktigt bra jobb med Pelle Thörnberg YES

Packa ner gravidkläder (följer med från förra veckan) NIET

Fixa brasilianskt medborgarskap (följer med från två veckor sedan) NIET

Det är skönt att se att de smått omöjliga målen gick att genomföra som drömmålet att bli fotade med Pelé. Sen att jag kunde fixa biljetter till familjen till matchen var också en dröm. När sånt som inte är under min kontroll och det går igenom, där är en del av min tro grundad. Veckans mål då?

Fixa brasilianskt medborgarskap

Packa ner gravidkläder

Två träningsdejter med Josefin och Meryem

Undvika aspartam (så sjukt bra för aptiten de dagar jag gör det, man blir inte sådär galet hungrig som aspartamet kan göra en)

Träna med David

Hälsa på farfar och ha ett långt samtal med honom

Boka bruncher på Grand hotell och andra härliga ställen med härligt folk jag vill bruncha med.

Bestämma datum för att bjuda Pelle, Natasha, Crille och Jossan på middag hos oss.

Boka brunch med Stefan, Adde, Crille, Jossan.

Måldagssekten är ni där? Hur gick förra veckan och vad är veckans mål? Nu kööör vi!

Bloggvännerna har ordet

21 svar till “Måldag – rensa bort hjärnspökemålen”


  1. Jag har inte aktivt anmält mig till måldagsgruppen, men jag är med och kämpar för fullt! Förra veckan gick käpprätt åt… och nu inser jag att klockan är redan 22.05 och ett av mina mål är att stänga datorn senast 22.00 hahaha. Bra början där. Har försökt med mer realistiska mål denna veckan dock, tagit åt mig av hon som tipsade dig! 🙂 Det är inte heller världen om inte alla mår går som jag vill, jag njuter av livet som utbytesstudent och det gör lite som det vill, party på onsdagar och sånt där 😉
    Kör hårt och ha en bra vecka, kram <3

  2. Christina skriver:

    Jag är på! Inte så många mål denna veckan, två som följer med från förra veckan och ett väldigt personligt. Allt blir lite svårare när man är förkyld 🙁

  3. Mimmi skriver:

    http://mimmishemligheter.blogg.se/2012/august/maldag-1.html#comment

    Jag är så med! Du inspirerar mig så mycket Elaine! Jag har börjar skriva om måldagen på min blogg också, du för fenomenet till Finland! 🙂 Har skrivit om dig som ”måldagssektgurun” – för det är du ju! 🙂

  4. Linda skriver:

    Klarade nästa av alla målen förra veckan. Det enda som jag inte klarade av var att träna på gym 3 gånger. Blev en tur i svampskogen istället för ett av gymbesöken. Får duga ändå 🙂

    Veckans nya mål:

    *Köpa nytt gymkort nu när höstterminen är igång.
    *Riva ner alla tapeter i vardagsrummet.
    *Vara en bra medmänniska på jobbet då en kollega hastigt har gått bort (samtidigt själv försöka förstå).
    *Träna tre gånger på gym+vardagsmotion.
    *Se till att övriga ytor som inte berörs av renovering hålls rena.

  5. Linnea skriver:

    wooop woop 😀 klarade alla målen förra veckan! fick dock ge mig ut på 2 cykelturer Igår för att klara de sista 😉
    veckans mål är inte så mycket träning, mest annat då jag ska operEra tån!
    MEN lika taggad för de! 😀
    fitnesszilla och hotmama to be!
    NU KÖR VI! 😀

  6. Linnea skriver:

    Mina veckomål:
    – Kontakta 10 tidningar och pitcha sammanlagt minst 50 artikelidéer
    – Träna/motionera 5 dagar (3 dagar spring och/eller styrka, 2 dagar långpromenad)
    – Preppa en kurs för frilansjournalister
    – Meditera varje dag

  7. Jenny skriver:

    Förra veckans mål:
    Börja på och hålla min detox – YES!
    Träna tre gånger – YES!
    Vara hjälpsam med broderns renovering och flytt – YES!
    Ta hand om hundens päls – YES!
    Hålla hemmet rent – YES!

    Denna veckas mål:
    Hålla på min detox (det är en 20 dagars kur)
    Träna på crosstrainern minst 30 min om dagen
    Ta en 10k promenad med en vän
    Styra upp en grym kräftskiva
    Inte ta mer än två glas vin på kräftskivan (tillåter mig ett litet fusk från detoxen då)
    Vara glad och trevlig på jobbet

  8. Katarina skriver:

    Förra veckans mål:

    *Genomföra minst 3 träningspass – NEJ, blev bara 2
    *Sticka till SATS och signa upp mig för personlig träning – YES
    *Fixa med förnyelse av körkortet – NEJ, fick munsår och bilden ska ändå hänga med i 10 år…
    *Organisera sommarens fotografier på datorn – YES
    *Välja ut bilder för framkallning/förstoring – YES

    Denna veckas mål:
    *Genomföra minst 3 träningspass
    *Fixa med förnyelse av körkortet (hänger med från förra veckan)
    *INGEN snoozing på morgonen innan jobb
    *Organisera garderoben

  9. Johanna skriver:

    Förra veckan:
    1) Träna 6 gånger! -YES!
    2) Leva på 250 kronor. -YES!
    3) Promenad innan frulle minst 6 dagar! -YES!
    4) Hälsa på pappa på hans nya boende. -YES!
    5) Varje gång jag kommer på mig själv med att älta/oroa mig/slå på mig själv så är det STOPP och säga nåt bra till mig själv. Bäst i början av veckan ;), men -YES!
    6) Lyssna på ett program i mental träning varje dag! – YES!
    7) Just do it-tänk! Vad kan jag göra nu? Gör det! Släpp det! Japp, men kan bli bättre på att släppa det ;-), men -YES!

    Denna veckan 😀
    1) Skriv jobbansökan och skicka!
    2) Ringa om en försäkring.
    3) Fråga om systerdottern vill gå på cirkus 🙂
    4) Diska varje kväll..
    5) Kolla vad jag behöver för att sätta upp hyllor, gardin o kökslampa o göra en inköpslista!
    6) Göra ett kapitel mental träning varje dag!
    7) Fokusera på min hund varje promenad vi är ute på!
    8) Träna 6 gånger 🙂
    9) Algdrink o hundpromenad innan frullen!
    10) Boka en IKEA-dag m en vän 🙂

    Belöning: boka ansiktsbehandling 😀

    Mitt tips för de där målen som gärna släpar efter:
    1) Har man gjort alla mål under veckan så får man en belöning!
    2) ”Svälj den största grodan först” Ofta vet man vad man har svårt för och gör man det först så, förutom att det är gjort och veckan känns mycket lättare och roligare, så går de andra målen på listan som en dans sen för de är inte lika jobbiga 🙂

  10. Johanna skriver:

    Oj, vad långt det blev :-S Sorry..

  11. Natasha skriver:

    Trevligt att få komma på middag! =D

    Lycka till med målen! själv körde jag Gillinge idag! Ytligare ett steg närmare körkortet! =)

    • Elaine skriver:

      Härligt! Middag eller brunch tänkte jag, i en snar framtid. Jättesnar tror jag för Jossan föder ju snart! Go körkort! Kram!

  12. Linda skriver:

    Bra jobbat! Har nog tyvärr inte varit fullt så duktig som du, men man kan alltid ta nya tag 🙂

    Förra veckans mål:

    *Göra ett blogginlägg med före-bilder på mammamagen så jag blir tvungen att ta tag i det – JA. Dock blev det bilder direkt efter födseln, lagom förnedrande. Får ta nya bilder denna vecka! Måste ju vara ett rättvist utgångsläge.
    *Promenad varje dag, minst 5 km men gärna mer. NJA- promenader har det blivit men mer oregelbundet.
    *Fixa barnförsäkring (inte gjort det än, skäms på mig…) NEJ- skäms igen
    *Bunkra svamp och bär inför höst och vinter -JA
    *Ta en tur till IKEA och köpa badrumsinredning till nya badrummet (inte jättejobbigt…) -JA
    *Sluta baka frenetiskt och äta upp hälften själv- JA. Stor förbättring iaf.

    Nya mål:
    *plankan 3×60 sek varje dag
    *gå minst 3 mil under veckan, fördelat hur jag vill.

    Lycka till! Kram Linda

  13. Victoria skriver:

    Fixade 9 av mina 10 mål. Allt från långpromenader med vagnen (som jag tom gjorde mycket bättre än tänkt) till att träffa vänner och att höra av mig till mamma och syster. Missade bara ett mål och det var att leta rätt på lite bra övningar som är bra att göra när man är nybliven mamma.

    Jag gillar att ha mål som utmanar ”tillräckligt mycket”, men som inte blir I stil med önsketänkande. Och sedan kan jag bygga vidare på det och sätta hårdare och hårdare krav på migsjälv. Gillar att känna att jag utvecklas 🙂

  14. Lina skriver:

    Mycket inspirerande! Jag hänger på!

    -gå till jobbet de dagar jag inte tränar efter. (ons&fre)

    – komma iväg på favoritpassen torsdag och söndag trots den ofantliga gravidtröttheten.

    – börja städa garderoben

    – gå till posten och skicka iväg de där två paketen som stirrat på mig i flera veckor.

    Härligt! Börjar lätt!

    Hörs nästa vecka!

  15. Elin skriver:

    Vad har du för aspartamkälla i kosten?

  16. Charlotte skriver:

    Jätteinspirerande, startade till och med en ny blogg. Vet att det är tisdag idag men börjar idag ändå!

  17. Malin skriver:

    Hej Elaine!
    Jag har en fråga till dig angående självförtroende! 🙂
    Jag arbetar inom vården som timvikarie, det som jag har fått höra är att man måste vara undersköterska. Jag har sökt två stycken undersköterska utbildningar. En på distans och en annan på heltid. Jag har inget problem att plugga, men mitt självförtroende är låg när jag ska ut i arbetsvärlden. Jag tänker ” kommer dem att upptäcka att jag behöver mer tid för att lära mig nya saker?” En kanske behöver en dag medan jag behöver mer tid. Jag har fått höra så mycket negativt när jag har varit i arbetsvärlden och försökt att arbeta.
    Hur ska jag göra för att få bättre självförtroende när jag prövar att arbeta på nya arbetsplatser?

    Tacksam för svar!

    // Malin

  18. Malin skriver:

    Hej Elaine!
    Jag har en fråga till dig angående självförtroende! 🙂
    Jag arbetar inom vården som timvikarie, det som jag har fått höra är att man måste vara undersköterska. Jag har sökt två undersköterska utbildningar.
    Jag har inget problem att plugga, men mitt självförtroende är låg när jag ska ut i arbetsvärlden. Jag tänker ” kommer dem att upptäcka att jag behöver mer tid för att lära mig nya saker?” En kanske behöver en dag medan jag behöver mer tid. Jag har fått höra så mycket negativt när jag har varit i arbetsvärlden och försökt att arbeta.
    Hur ska jag göra för att få bättre självförtroende när jag prövar att arbeta på nya arbetsplatser?

    Tacksam för svar!

    // Malin

Lämna en kommentar