Vi måste prata….


Hej finingar! Som ni har märkt så har bloggen fått sin första sponsor Viktväktarna. För er som har varit här länge så kommer det inte som en chock eftersom jag varit öppen med de gånger jag varit med i VV och hur mycket jag gillar deras sunda livsstil. Men jag skriver inte för att förklara mig, jag skriver för att helt enkelt säga:

Ni som väljer att lämna bloggen på grund av att ni inte gillar viktväktarna. Tack för att ni varit med så här långt och hoppas att ni hittar en blogg som har annonsörer som ni kan hålla med om till hundra procent. ❤️

20131225-154958.jpg
Meryem och jag är inte överens om allt, men det positiva väger över.

Ni andra som är kvar trots att ni inte gillar viktväktarna. Vi är överens om att det finns tidningar, bloggar, filmer man gillar trots att annonserna inte är ens ”cup of tea”. Men väger det positiva över så finns det skäl att – get over it. Jag är glad att det positiva här inne väger över för er.

Det här är sista gången jag diskuterar en sponsor för min policy är att hålla dem utanför det redaktionella. Jag gillar viktväktarna och om du hatar dem så behöver det inte vara mer dramatiskt än agree go disagree. Så gör iaf jag med de bloggar jag läser.

Bloggvännerna har ordet

65 svar till “Vi måste prata….”


  1. Chocochock skriver:

    Inget fel med Viktväktarna!
    De kan gärna få sponsra mig också.
    Kan behövas så här efter all julchoklad 🙂

    http://chocochock.se
    ”50 nyanser av choklad”

  2. Lorraine skriver:

    För mig handlar det inte om viktväktarna per se, utan att man vanligtvis översköljs av ”gå ner i vikt-reklam”, jag är så trött på sånt.

    Men som sagt, agree to disagree.

  3. Anna skriver:

    Hmmm, det ser ut som min kommentar inte kom fram… 2G Internet idag usch! 🙂
    Jag bara skrev att antal negativ kommentar bara ökar när valrörelsen drar igång…. bara 8-9 månader av påhopp och galler kvar haha! :/
    Men kör med VV annonser ! De har sunda värderingar! 🙂

    • Elaine skriver:

      Usch längtar inte till valet ur den bemärkelsen, kommentarerna blir verkligen sunkiga då. 🙁

      • Anna skriver:

        Det blir lite mer ”haajaa”!” när jag tränar kampsport under valrörelsen haha. 🙂

        • Elaine skriver:

          Haha, jo jag har anat det. Men välvilja är underskattat. Du får läsa min bok Vardagsmakt sen så förstår du varför. 🙂

          • Anna skriver:

            Jag försökte få tag i en av dina böcker häromdagen! På ett ställe sa kvinnan att de hade en bok kvar men hon hittade inte den. 🙁
            …nästa gång då! 🙂

  4. Cicci skriver:

    Jag kommer att fortsätta läsa (så klart!) men jag tycker att det är tråkigt att du väljer Viktväktarna just som FÖRSTA sponsor. Jag kan inte tycka att viktminskningsindustrin någonsin har sunda värderingar, även om VV väl är bättre än andra (men hur bra kan det någonsin bli…?)
    Men jag förstår också att du måste ha sponsorer och kan respektera att du tycker det är toppen med VV.

    • Anna skriver:

      Men kom igen nu, ”du får äta vad du vill” kan inte vara fel! 🙂

      • Cicci skriver:

        Fast det handlar om viktminskning fortfarande.

        Viktminskninghets (och industri) tycker jag är fel. Spelar ingen roll om det är ”ät-vad-du-vill” (fast lite) eller pulverdieter.

        Jag tycker också illa om bilden som förmedlas, att en blir så mycket lyckligare om en bara går ner i vikt/livet börjar när du är smal.

        • Anna skriver:

          Jag reagerar inte på VV reklamen men om den har väckt starka känslor kan jag inte säga emot dig. Min uppfattning är att VV inte kör med ”smal och lycklig” budskapet men så klart kan reklam bilder skapa ett eget budskap som är inte bra.

  5. Jag läser din blogg, inte dina annonser 😉
    Ha det fint!

    • Elaine skriver:

      ❤️:)

    • nathalie skriver:

      Åh, precis så tänker jag också. Jag lade inte ens märke till VV-annonsen innan jag kom till det här inlägget. Men sen kanske jag är lite yngre än medelläsaren av din blogg – jag började läsa bloggar 2004/2005 och fokuserar på innehållet av bloggen utan att lägga märke till annonserna för dom finns på var och varenda blogg sedan ett par år tillbaks.

      Kör hårt Elaine och god fortsättning!

      • Cecilia skriver:

        Håller verkligen med! Såg inte ens bannern i mobilen. Det viktiga är ju innehållet i bloggen, som är fantastiskt underhållande! Julkram!

  6. Arijola skriver:

    Tanken att mista dina underbara inlägg för några annonser man gillar mindre, får mig nästan att gråta. Inte värt det, jag utgår från att du fortfarande kommer vara lika underbar trots annonserna 🙂

  7. wigwag skriver:

    VV är en kanonsponsor och jag säger grattis och hoppas avtalet ger fett med klirr i kassan. God jul.

  8. Veronica skriver:

    Nu ser jag inte reklamen på min dator, men jag måste hålla med Lorraine och Cicci. Samtidigt – så illa jag tycker om dylik reklam, lika bra tycker jag ju om ”det redaktionella” på din blogg. Alltså så länge det är du som skriver på bloggen tror jag att jag kommer fortsätta läsa den. God jul!

  9. Philipp' skriver:

    You could certainly do worse than Vikt Väktarna. They are a decent company, and earn their profit helping people do what they can’t do themselves. If anyone bows out of your blog over this, then s/he is far too p.c. to function in the real world.
    I just hope you are judicious in who you take money from, and reject sweet offers from immoral companies.

    • Elaine Eksvärd skriver:

      Thank you! Trust me Philip I’ve rejected many ”juicy offers” that didn’t fit my values. It’s simply not worth it.

  10. Sandra skriver:

    Jag har inget emot att du har sponsorer/reklam på din blogg. Däremot så är det sjukt störande när reklamen verkligen nu platsmässigt, upptar nästan 40% av skärmen. Personerna i annonsen är större än din header. En grej ifall det _bara_ hade varit den rutan i högerspalten, men nu är VV fan så jäkla in my face att det inte är roligt.

    • Lorraine skriver:

      Du har en bra poäng Sandra, proportioner är viktigt och just nu ser personerna i reklamen superstora ut jämfört med headern.

      Lite som om det skulle vara en VV-blogg och inte Elaines!

      Jag vet inte om man kan kontrollera storleken på reklaminnehållet speciellt mycket, men proportionerna kanske blir bättre med den nya bloggen! Det här var ju första sponsorn, och det kanske blir intressant att se hur det utvecklar sig. 🙂

    • johanna skriver:

      Jag läser enbart bloggen på mobilen numera, för då kan jag zooma in o slipper se de eeenorma annonsfälten…

  11. Lina skriver:

    Jag tycker tyvärr att det här var ett dumt beslut från din sida. För om man jämt säger att man är ”en storasyster på bloggen” så kanske inte Viktväktarna var det bästa valet av annonsör. Jag trodde du ville framstå som bra retoriker men jag tycker faktiskt att det här får dig att se mindre professionell ut. Det känns ju inte direkt som att någon professionell manlig retoriker skulle välja att förknippas med Viktväktarna på det här sättet… tråkigt.

    Och sen förstår jag mycket väl uttrycket ”agree to disagree”, det finns en poäng där. Men många gånger tycker jag också att du använder det uttrycket lite väl ofta. Ibland måste ju klara av att ta en diskussion för att utvecklas.

    • Johanna skriver:

      Men samtidig är det ju en personlig blogg och ingen jobb-blogg! Som när Elaine tog upp den kluvna känslan av att hennes kundee kam klicka in sig på bloggen…jobbigt! Jag som lärare förstår precis. Vågar inte ha öppet Facebook eller instagram för jag är rädd att folk inte ska förstå att fröken har ett privatliv på fritiden..

  12. Emma - trettondeiandra skriver:

    Jag tyckte bara att det var synd att just Viktväktarna var först men det är klart att jag fortsätter att läsa. Det är ju inläggen jag vill åt. Om ett par veckor tänker jag väl inte på annonserna längre.

  13. Håller med ovanstående, hade du haft annonsörer som Mayla, märken för träningsplagg, träningsredskap, och sådant som verkligen verkar genomsyra dig som person hade man nog som gammal läsare inte hajat till. Det hade väl känts som taget från den livsstil du verkar vilja stå för inför läsarna. Men som du säger själv så känner du ju för VV och det får man ju respektera så jag tänker inte knorra mer över det. Agree to disagree 🙂

  14. Apolonia skriver:

    Hej Elaine,
    jeg mener at du lukker munden på de læsere som undrer sig over og ikke kan lide reklamer på din blog. Det forstår jeg godt. Du har ikke lyst til at diskutere mere dette emne. Og det har du, bevares, lov og ret til. Men det er som om du siger – ” vil du være med, så bliv. Vil du ikke så skrid”. Som om du var ligeglad med dine læsere.

    Du bruger sproget forældre plejer, nogle gange, at bruge overfor uartige børn: ”mor vil have det sådan og du kan blive eller gå på dit værelse”.
    Du behøvede slet ikke give dine venner noget alternativ. De er vel voksne nok til selv at bedømme og vælge.
    Og du er et voksent menneske som vælge dit. Behøver du at advare? Mod hvad ?
    Desuden mener jeg at folk læser gerne hvad du har at sige. Ikke hvad reklamer prædikker.

  15. Linn skriver:

    Alltså, jag har så svårt att förstå reklamkritiken som förekommer i vissa kommentarer här och i andra inlägg. Det är gratis att läsa bloggar. Vi läsare kan göra mycket för att undvika reklamen (installera program i webbläsare, dubbelklicka så att inläggsmarginalen hamnar i fokus etc.). Är jag fullständigt reklamallergisk får jag väl gå och betala för en tidning utan reklam (ja, de finns, men då kostar det därefter).

    Grattis Elaine till att du fått en ny inkomstkälla, det är du värd! Kul att ett företag som du själv uppskattar och flera gånger har skrivit om med fokus på personliga erfarenheter vill samarbeta med dig!

  16. Madde skriver:

    Tjenare. En fråga.
    Varför vill man ens ha kvar läsare som ändå inte bryr sig mer om en, om man nu råkar ha en viss annonsör.
    Menar, är det verkligen så viktigt att ha läsare till en blogg?
    Om man nu inte räknar pengar, utan annat.

    • Elaine skriver:

      Ja, det är lika viktigt som att ha läsare till sina böcker. Alltid kul att skriva böcker, men så mycket roligare när folk läser dem. 🙂

  17. Sophie skriver:

    Ojdå, såg faktiskt inte annonsen förrän du skrev om den. Jag läser bloggen, inte reklamen helt enkelt 🙂

  18. Madde skriver:

    Jag kan dock förstå att en del kvinnor upplever det som reklam som handlar om vikten är störande. Jag har full respekt för dessa kvinnor. En del upplever det som väldigt jobbigt att hela tiden bli informerad om att man ska gå ner i vikt.
    Jag har alltid klarat av att inte bry mig om detta, då jag är smal av naturliga skäl.
    Men har full respekt för dessa kvinnor/tjejer som stör sig på detta.

    • Elaine Eksvärd skriver:

      Jag kan också förstå det. Jag kan också förstå dem som blir irriterade på mina träningsinlägg och ”träningshets” men kan inte kompromissa med den jag är och det jag tror på för att någon annan blir trampad på tårna. Så jag förstår precis som du vad dessa personer läser in, samtidigt som jag inte kan anpassa mig efter det.

  19. Towe skriver:

    Jag har inte ens tänkt på det, du skriver helt enkelt för intressant för att jag ska leda ögonen till reklamen. Anyway, trevligt, jag har just gått med i VV. God fortsättning! kram towe.

  20. Madeleine skriver:

    Tycker absolut inte du behöver förklara dig. Man läser väl din blogg för det du skriver och inte annonserna?
    Då tycker jag att FB är långt värre med reklam upp i ansiktet.

  21. Lena skriver:

    Couldn’t café less. VV är ett bra alternativ, med sund inställning. Och det är din blogg jag vill åt, och pengar ska tjänas. Inga konstigheter.

  22. Lena skriver:

    ”Café” är då ”care”, även om jag förvisso är kaffefantast

  23. esterii skriver:

    Det är ju det som är skillnaden mellan bloggare och proffsbloggare:) Ni har kommit lite längre än oss bara..Vi skulle nog göra likadant:) Kram

  24. Sofia skriver:

    Precis överallt i samhället översköljs jag av budskapet att jag borde gå ner i vikt, på Facebook, tidningar, många bloggar, fikarasten, etc etc. Jag vet att jag inte behöver gå ner i vikt, men detta ständiga tjatande gör mig trött. Jag tyckte din blogg var så himla skön, för det är bra innehåll och man slapp den där piken, ”du borde ändra på dig”. Jag tycker reklam för viktminskning per definition är tråkigt, för även om det kanske hjälper någon så r det fullständigt meningslöst eller tom skadligt för alla vi som faktiskt inte behöver gå ner i vikt. Jag tycker du genom att välja Viktväktarna som förste sponsor blir en del i något större, ett för stort fokus på kroppen i samhället, som jag inte riktigt gillar.

    Men givetvis har du precis vilken reklam du vill i din blogg, och så länge jag gillar innehållet mer än jag stör mig på reklamen så kommer jag fortsätta läsa

    • Elaine Eksvärd skriver:

      Jag förstår samtidigt som viktväktarna är tydliga med att det är för dig som vill gå ned i vikt. Vi andra kan väl hoppa över det. Personligen känner jag mig bara träffad när jag behöver det, men jag känner mig aldrig utpekad utan snarare hjälpt. Oavsett vikt så känner jag liksom aldrig att det är fel på mig. Har aldrig sett det så och heller inte förstått folk som läser in reklam så. Reklam som inte är för mig är inte för mig. Punkt.

      • Klara skriver:

        Låter som att du har en stark och bra självkänsla, var rädd om den <3 och hoppas att jag och många med mig i framtiden kan lära oss att hantera reklam på samma sätt som du gör

      • Sofia skriver:

        Förstår vad du menar men håller inte helt med, när man utsätts för ett budskap hela tiden så fastnar det ibland vare sig man vill eller inte. Och jag kan tycka att det enorma fokus på vikt o utseende som finns idag är skadligt även om jag kan försöka att inte ta åt mig av det.

        Jag tycker all reklam går ut på att du ska bli lite missnöjd med vad du har idag och köpa något nytt som ska göra dig lite bättre, oavsett om det är schampoo eller bil eller tvättmedel. Och reklam för viktminskning går ut på att få dig att känna dig missnöjd med din kropp så att du ska köpa en tjänst för att få en bättre kropp.

      • Jag håller inte med. Det är inte så enkelt att man får välja vilken reklam man påverkas av. Det är som med retorik – själva poängen är att fler än de som redan är intresserade ska påverkas. Om man kunde välja bort vilken reklam man påverkades av skulle reklambranschen självdö.

        Det jag ifrågasätter med VV är att deras modell inte tar upp VARFÖR människor är överviktiga (emotionellt ätande mm) och alla förväntas passa in i samma modell oavsett grundproblematik. Övervikt är väldigt ofta bara ett symptom på något annat och om man äter för att döva negativa känslor är det inte en fördel att man ”får äta bröd och bakverk”.

        Personligen tar jag till mig av tipset från en bloggvän ovan och läser bloggen på mobilen framöver så jag slipper bli smalhetsad av Shirley och Leila. Jag tycker din inställning att vikt handlar om hälsa och inte duglighet är toppen men Shirley och Leila säger inte ett ord om att må bra i reklamcitaten, de pratar bara om att äta och vara smal som om det vore det viktigaste i livet.

        Även om jag inte är ett fan av VV vill jag ge dig en stor eloge för att du gör bloggbusiness helt på dina egna villkor och därmed faktiskt förändrar hur blogglandskapet ser ut. Heja!

  25. em skriver:

    Åh nej, ska vi behöva tänka på att vi väger för mkt nu här också. Verkar som att alla är helt fanatiska. Bye bye, ha det så kul med era viktbesattheter

  26. em skriver:

    Jag har bestämt mig för att bara köpa kläder från märken som inte objektifierar och sexualiserar kvinnan, även sluta läsa sånt som uppmanar mig att inte.tycka om. Mig som jag är

    • Elaine skriver:

      Man kan gå ner i vikt och älska sig själv. Jag vägde 90kg och tyckte att jag var fab, men mådde inte bra hälsomässigt så jag fick hjälp att gå ned. Har aldrig fattat er som ser viktnedgång som synonymt med självhat. ”Du duger som du är”. Jo tackar! Men min viktnedgång hade inte med att ”duga” att göra. Det finns många av oss som går ner i vikt för att vi vill bli hälsosamma. Alla de som försökte säga att jag dög som jag var när jag var 90kg förvirrade mig. Vem fan har pratat om att duga? Jag vill leva hälsosamt för min skull. Jag älskar mig lika mycket nu som då, men min hälsa är så mycket bättre. Det ena utesluter mao inte det andra. Anyways, bye bye for now.

  27. Klara skriver:

    Du behöver inte svara om du inte vill diskutera men ville bara skriva vad jag tänker. Har ingen koll på vv alls, deras väg som människor kan ta för att nå en hälsosammare vikt är det säkert inget fel på.
    Jag blir bara trött på att vikthets (kalla den hälsosammarehets om du vill) är överallt, man slipper helt enkelt inte ifrån den. Och även om vv kanske erbjuder en bra lösning så skapas när jag ser den där annonsen en press inom mig, ett slag på samvetet, på skälvkänslan, den leder till att jag fokuserar mycket på mitt yttre.
    Och det behövs inte att vv har speciellt extrema annonser med kvinnor som ser undernärda ut för att skapa detta, för vi har redan blivit så känsliga, så påverkade av det här samhället att allt detta negativa kan skapas i mig utan en extrem annons.
    På nått sätt känns det som att även om vv kanske förespråkar en bra väg så är många av oss på botten vad gäller självkänsla över vårt utseende så att bara bli påmind överhuvudtaget får oss att må dåligt, dock inte vvs fel
    Usch, vet inte vad jag svamlar om längre, det är tråkigt, jag tillhör dock inte dom som överger din blogg bara för det här 🙂

    • Elaine skriver:

      Tack för dina tankar, de är lika värdefulla för mig som de som tänker som jag. Om vi tänkte likadant allihopa så hade det här varit en förfärligt trist blogg. 🙂 Jag är i alla fall glad att du är kvar.

  28. Hmm skriver:

    Vad ska jag säga. Så länge jag kör safari så har jag inga problem att blocka reklamen ink det som är i vänstermarginalen. Det som blir tråkigt är väl om sidan blir seg att ladda ned.

    I övrigt så håller jag med om att de få gånger som det poppar upp reklam på min skärm som i DN mm så ser jag det inte ens. Tränad att bara titta på det som jag vill se. Nackdelen blir väl att jag missar vissa nyheter som jag kanske velar se.

    I vilket fall även om jag såg reklamen så är VV inte en sponsor som skulle få mig att lämna din blogg, Det finns andra men då skulle ju deras värderingar vara dina också så jag finner det som otroligt att du skulle väja en sponsor som skulle söta bort mig.

    God Fortsättning!

  29. marita skriver:

    Läser inte annonser alls på bloggar. De facto ser jag dem inte ens. Dina blogginlägg är intressanta och därför läser jag vidare.

  30. Karin skriver:

    VV är väl en bra sponsor, de vill ju att människor ska må bättre! Hade väl varit värre om det hade varit nån vapentillverkare eller så (skoja). God forsättning och tack för bästa bloggen!!

  31. Elaine, jag tycker det är riktigt bra att du noggrant väljer ut dina sponsorer, alltså företag du själv står för och tycker är bra! Personligen tycker jag att VV är en bra sponsor och för mig har det bara ”klingat positivt”. Det är så mycket roligare när reklamen/sponsorerna känns ”relevanta” till de bloggar man läser (i detta fall välmående osv), då kan läsarna lätt hitta inspiration och tips på saker de kan ha nytta av!

    Jag har länge känt att jag behöver ta tag i min kost en gång för alla för att må bättre och tack vare reklamen av VV här på bloggen (som alltså ledde till att jag gick in på deras hemsida och läste mer) känner jag mig nu riktigt, riktigt motiverad att ta tag i mig själv. Mitt nyårsmål blir därför att gå med i VV, förbättra min kost, komma igång med träningen (jag är annars en ”periodare”…) och bli mitt bästa jag!

    Till slut vill jag bara säga att det är tråkigt att personer tar illa upp av sponsorer och väljer att sluta läsa bloggen pga detta. Precis som du säger Elaine, det är ju bättre att ”agree go disagree” och bara låta det vara.

    Gott Nytt År på er allihopa! 🙂 Kram!

    • Elaine skriver:

      Håller tummarna för att du når dina mål. Kom ihåg att om du inte lyckas på första försöket så är ingenting brutet eftersom det inte är ett nyårslöfte. Det är det som är så bra med nyårsmål, bara resa sig upp och skjuta igen. Stor kram

  32. Magda skriver:

    Jag blir ledsen och mår dåligt av annonserna och allt fokus på utseende och kropp här. Men tycker om dig jättemycket.

Lämna en kommentar