Ingen fjäder i hatten, men en bunt pengar på banken. – skillnaden på en annons hos DN och på en blogg.


Om du har startat en plats på nätet där 1 miljon personer vallfärdar varje dag, då får du nog credd för det. Är du megasnygg så säger folk att det är därför folk vallfärdas. Och frågan är om folk hade vallfärdats till Sveriges största bloggare Kenza (har över en miljon läsare per vecka) om hon hade varit ful? Troligen inte, i sånna fall hade hon behövt kompensera med en riktigt vass penna. Men det finns många snygga bloggare och uppenbarligen är hon skickligare än de andra, och det ska man ge henne credd för. Utöver att vara en ”söt tös” som en del vill avfärda henne som, så tjänar hon cirka tvåhundratusen i månaden på sin blogg. Vad består bloggen av? Den består av vackra bilder på Kenza. Läsare runt om i världen vallfärdas till hennes blogg för att få en glimt en person många gärna hade sett ut som. Men vad är då maktfaktorn i att ha en blogg som främst fokuserar på yta? Varför ska till exempel en välja att annonsera på Kenzas blogg framför DN:s ledarsida?

Jag minns ett samtal jag hade med min farfar Arne Bergqvist året 2007. Jag hade precis påbörjat min magisterexamen i retorik när jag fick ett erbjudande om att skriva min första bok ”Härskarteknik – den fula vägen till makt!” Helt plötsligt stod jag inför ett dilemma, D-uppsats eller bok för Bonniers, där valet var självklart för både mig och min farfar. Fast på olika sätt.

Farfar: Det är klart att du ska skriva din D-uppsats och ta din fil.mag!

Jag: Men jag pluggar ju för att jobba och nu har jag fått jobb.

Farfar: Jo, men en fil.mag är en fjäder i hatten.

Jag: Ja. Men en bok som säljer bra är en bunt pengar på banken.

Man kan säga att DN:s ledarsida för visso är en bra exponering, men i jämförelse med exponeringen på Kenzas blogg så blir DN en fjäder i hatten och Kenza en bunt pengar på banken. Bloggar hon upp ett plagg så tar det bara en dag tills plagget är slut på lager hos samtliga återförsäljare. Det är makt. Men varför har inte DN den effekten? För att förstå Kenzaeffekten (och bloggeffekten) så bör man förstå hennes och andra bloggares läsare som till 99 procent är kvinnor.

I USA har man förstått att för att få mest valuta för sina reklampengar så ska man rikta reklamen till kvinnor. Varför? Kvinnor bestämmer över 80 procent av köp som görs till hemmet, då pratar vi alltifrån mat, till kläder och även bilen. Kvinnan har sista ordet. Tänk dig då att du samlar en miljon av denna köpstarka målgrupp på en och samma portal. Det blir onekligen en maktfaktor som få kan tävla mot. Problemet är bara att bloggarna fortfarande är unga och deras utseende kan användas emot dem för att sänka annonspriserna. Trots att du har lättare i vardagen när du är snygg så visar studier att du har svårare att understryka allvar som till exempel en prissättning om du är för snygg.

Men tvåhundratusen i intäkter i månaden är väl inte fel för en 21-årig tjej? Absolut inte. Men för en portal som har en miljon läsare i veckan så är tvåhundratusen något du skulle kunna ta för en annons i en vecka. Inte bara med tanke på att det är en miljon, utan också att det är en miljon köpstarka läsare. Men för bloggarna över lag så är det inte en fjäder i hatten som är ett problem, de bryr sig inte om några fjädrar som farfars generation gjorde. Däremot är de överdrivet tacksamma för gratisprodukter. De får en ny parfym skickad till sig med den generösa retoriken ”helt gratis mot att du bara bloggar om oss.” Så formulerar bloggarna en egensnickrad annons värd kanske 20.000 kronor mot en gratis parfym för kanske 400 kronor. Och dumpas bloggmarknaden. Du luras att tro att du inte är mer än ett sött ansikte, när du egentligen är ett sött ansikte med mycket makt. Det finns i själva verket ingen motsättning i söt och makt, tvärtom så är det många gånger tyvärr en förutsättning.

Bloggarna behöver lära sig förhandlingsteknik och argumentationsteknik, i deras fall är det enkelt.

1. Jämför bara ditt antal läsare med en tidnings läsare och jämför kostnaden ni tar på en annons. Du tar alldeles för lite betalt.

2. Vetenskapen är på din sida – du har köpstarka läsare.

3. Acceptera aldrig att blogga mot gratisprodukter som är värt en bråkdel av vad en annons kostar hos dig.

4. Akta dig för bloggportaler som vill ”betala” med Middagar, mingel, kul och ”du kommer har roligt med oss”. Jag svarar dom en sak: Show me the money.” Om de erbjuder mig att blogga för dem som erbjuder jag dem att betala rätt. Svar jag fick från en stor bloggportal som vill ha mig till deras bloggportal. Min fråga var ”Vad betalar ni” Svaret:

Köper man andra stycket som har man hamnat i bloggfällan som dumpar hela marknaden. Det är viktigt att genomskåda den retoriken. Sen tror jag personligen att bloggarna gör ett stort fel när de integrerar reklam i sina bloggposter. Det är en sak att ha annonser i bloggen, men har du det i det redaktionella – det som bloggaren skriver. Då sjunker trovärdigheten hos läsarna enormt och det är ju det bloggens värde står på. De vill läsa DIN blogg, men de vill inte att du förvandlas till en leendes skyltdocka då och då. Det är som att chefsredaktören på Aftonbladet plötsligt skulle förespråka produkterna som han annonserar. Ni ser ju själva vilken brist i trovärdighet det blir. När bloggaren går från skribent till skyltdocka, då är det risky business tror jag. Många är redan där, men det går att reparera den trovärdigheten genom att helt enkelt sluta integrera reklam i det redaktionella.

Att jag skulle byta ut trovärdigheten som jag har byggt upp hos er genom att få gå på mingel, vinprovningar, events eller posera med ett gratis eller annonsköpt läppglans. Det är att underskatta min intelligens och jobberfarenhet. Ja, jag är äldre än en del bloggare, jag är dessutom retoriker. Jag skulle verkligen vilja förse storbloggare med argument för att få de priser som de förtjänar. Kenza, Bella, Paow, Tyra och alla ni andra är varmt välkomna att höra av er. Jag avskyr när man lurar yngre personer. Gör som Mark Zuckenberg gjorde när han fattade vilken makt han hade.

Fast gör det på ert sätt. Jag tror att dagens etablissemang underskattar bloggarnas makt och när bloggarna inser sin makt, då tror jag det kommer gå mycket sämre för fjädrarna. Vad tror ni?

Bloggvännerna har ordet

30 svar till “Ingen fjäder i hatten, men en bunt pengar på banken. – skillnaden på en annons hos DN och på en blogg.”


  1. OMG!
    Detta var ett grymt sätt att presentera ekonomi, marknadsföring och härskarteknik inom bloggvärlden. Bra Elaine!

  2. ”Att jag skulle byta ut trovärdigheten som jag har byggt upp hos er genom att få gå på mingel, vinprovningar, events eller posera med ett gratis eller annonsköpt läppglans.”

    Tack för att du inte byter ut trovärdigheten! Det uppskattas verkligen av mig som läser =)

  3. Helt vansinnigt bra och viktigt skrivet! Jag brinner också för att få tjejer att förstå att vi är viktiga, har makt och kan göra skillnad – och NATURLIGTVIS ska ha bra betalt för att göra det!! Jag tror att du är på väg att starta en bloggrevolution. Underbara Clara föreläser ju om bloggbusiness, ni kanske kan samarbeta på något sätt? Skriva en debattartikel, hålla en kurs för bloggare eller starta en nätkampanj?

  4. HB

    Det er nettopp derfor jeg har slutta å lese bloggene til kenza, kissie og våre norske rosa-bloggere: de er jo BARE søte! Og mangler all troverdighet når plutselig alle toppbloggerne skryter av de samme produktene – kjøpt og betalt, ja.

  5. Anny

    Heja Elaine!

    Detta behövs verkligen! Jag är väldigt intresserad av hudvård, smink och liknande och det är helt ärligt hopplöst ibland att veta om en bloggare skriver en sak för att denne verkligen tycker att produkten är bra eller om bloggaren helt enkelt blivit köpt att skriva en viss sak- för en alldeles för billig peng. Ska denne göra reklam för en produkt- gör det då öppet och se till att få bra betalt!

  6. Grymt bra inlägg Elaine!! Hoppas folk inser vidden och spinner vidare på vad du precis gett dom. Kram /J

  7. Malin

    Grymt inlägg! Men – jag blev lite ledsen över alla språkfel i texten, det ger ett så slarvigt intryck, vilket i mina ögon sänker bloggens trovärdighet.

  8. Malin

    Åh, nu läste jag ditt inlägg om ”bloggsvenska” och skäms! Förlåt, Elaine!

    • Elaine

      Nej ingen fara! Ambitionen är ju att skriva så bra som möjligt men det skrivs verkligen i all hast så det blir en hel del fel. <3

  9. Ema - kvinnlig entreprenör som vill ändra byggbranschen

    Som vanligt väldigt bra skrivet! Det hade varit intressant att höra ett svar från Isabella (eller någon av de andra du nämner) då hon känns som någon som ofta gör reklam för olika tjänster och produkter så det lyser igenom att det är ett köpt inlägg. Då hon är din vän kanske hon inte heller tar kritiken personligt utan kan se värdet i vad du och andra med dig säger.

  10. Mycket bra skrivet!

    Jag kände igen ”erbjudandet” i mailet väldigt väl och sökte på frasen ”kul att jobba med” i min inkorg. Vips ploppade mail från fyra av de större bloggportalerna upp. Allihop är tydligen mycket kul att jobba med! Vilken tur vi har!

  11. Vilket jättebra inlägg!! Har bara kikat in här lite då och då, men inser att jag ska göra det till en vana. Själv är jag inte på långa vägar något objekt för några annonsörer med mina 300 sidvisningar om dagen, men ändå, intressant att läsa om och fundera kring. Och helt galet att en bloggare som Kenza tjänar så mycket… Men, det är väl mer intressant med ett snyggt ansikte och ett flärdigt liv än en svennig och inte så värst snygg lesbisk morsa söder om Söder…

  12. Madelene

    Du skriver att man inte ska avfärde Kenza som en “söt tös”, men samtidigt är det enbart hennes yta du lyfter fram. “Vad består bloggen av? Den består av vackra bilder på Kenza.” Inte enbart väl? Jag har bara besökt Kenzas blogg då och då, men har på de få besöken snappat upp att hon designat jackor, smycken, varit programledare osv.
    Jag undrar om du ser på din blogg på samma sätt, eftersom din blogg också innehåller många vackra bilder?

  13. Bra inlägg!
    En sak som jag tror gör att bloggarna fortsätter utnyttjas som billiga reklampelare av företag är att alla är så vansinnigt förtegna med vad de tjänar på en annons. Inte ens de största bloggarna vill gå ut med och säga vilka deras priser är på en annons. På så vis förblir priserna hemliga och företagen kan fortsätta lägga skambud. Det blir som en ond spiral, för ju hemligare bloggarnas reklampengar är desto mindre vill någon bloggare gå ut med sina priser, för tänk om de ligger för lågt jämfört med andras …

  14. Du har så rätt Elaine. Jag jobbar med att sälja media på en av Sveriges största siter. En site som jag sett att du tillbringar en del tid nuförtiden när du letar hus. 😉

    Men detta är en viktig fråga. Det finns fantastiskt många duktiga bloggare som förtjänar att ha de största annonsörerna till rätt pengar. Men om man inte lär sig ta betalt samt tala samma språk som övriga medier så kommer dessa aldrig att klassas som seriösa mediaval. Tyvärr. Och drar tyvärr majoriteten av bloggare ner resten i det oseriösa träsket genom att vara så köpta att man nästan skäms när man läser bloggarna. Det som behövs är att utbilda bloggarna samt hitta ett vettigt mätverktyg och betalmodell. Och i vissa fall visa upp väl valda delar av marknadsföringslagen.

  15. ab

    Du tar upp att kvinnor bestämmer över 80% av hushållets inköp för att bevisa att kvinnliga bloggläsare är köpstarka men den statistiken handlar om vuxna kvinnor i parhushåll. Jag tror dock att t.ex. Kenzas bloggläsare består till största delen av gymnasietjejer.

  16. Jättebra inlägg! Tror som någon tidigare nämnde att stor del av problemet är att det är sånt ”hysch hysh” kring vad de tar för en annons, och därmed vet inte folk vad de är värda. Skitbra att du lyfter frågan!

    Inte läst din blogg tidigare men verkar förträfflig, så glad att jag hittade hit.

  17. […] Lofsan hittade jag imorse det här blogginlägget av Elaine Eksvärd (som bor granne med min gulliga svärmor Ewa), som handlar om bloggare som säljer sig för […]

  18. Fantastiskt bra sammanfattat!
    Kram

  19. […] senaste dagarna har det skrivits mycket om PR och reklam i bloggar, av bland andra Elaine, Lofsan, Clara, Hanna och […]

  20. Grymt inlägg Elaine! 🙂
    Framför allt är det ju irriterande att så många bloggare verkar ta emot småpengar/produkter för att skriva inlägg åt företagen. Det dumpar ju inte bara annonsmarknaden för bloggarna, det dumpar ju också trovärdigheten för dem, och även andra bloggare.

  21. Superbra inlägg! Jag har privilegiet att ha en bra inkomst utan bloggen och därför inte någon tydlig ambition att tjäna pengar på den vilket är skönt just nu. Men att någon annan än jag och Lina skulle tjäna pengar på vårt bloggande: nej. Visst händer det att jag skriver om saker som kan köpas, men bara om jag tycker att barns hälsa förbättras av att fler köper dem. Och helst om bra böcker som är utgivna av kunniga ”eldsjälar” utan större marknadsföringsbudget. Dem unnar jag gärna en reklamplats! Liksom andra riktigt vassa bloggare som kan lära mina läsare viktiga saker.

  22. Jenny

    Hej,
    Tycker det är väldigt egendomligt att du som bloggare inte har koll på besökare per timme och antal besökare. Kenza har ca 950.000 besök i veckan men av dessa är många inne på hennes blogg 20-30 ggr i veckan.
    Hon når med andra ord kanske bara 100-150.000 personer. Visserligen inte dåligt men ingen miljon som du verkar tro. Av dessa är en majoritet fattiga 12-16 åringar, inget man säljer en bil, försäkring, resa eller hushållsprodukt till.
    Således finns det bara en viss typ av företag som kan tänka sig att annonsera på hennes blogg vilket gör att priset sjunker ytterligare.

  23. Jag som tidigare har jobbat på ett företag som använde bloggarna som marknadsföringskanal kan bara berätta att det du skriver kanske mycket väl stämmer för Kenza men långt ifrån andra relativt stora bloggare med t.ex. 10-20k unika besökare i veckan.

    Till att börja med så driver ETT inlägg betydligt mer än vad en annons gör under en månad. Dessutom så konverterar inläggen BETYDLIGT högre än annonsen. Detta beror på att man som läsare har ett förtroende för bloggaren, på samma sätt som om en vän till dig rekommenderar dig en produkt som hon säger funkar. Du är mer benägen att gå på din väns betyg än på en annons från företaget själva.

    Det finns ett förtroende i ett inlägg som inte finns i annons, och det är det som gör bloggarna bättre än DN. Köper du en annons på en blogg, så är det fortfarande en annons.

    • Var lite väl snål med mina siffror, 20-40k per vecka stämmer nog mer. HanaPee med 90k besökare per vecka har TailSweep och tjänar enligt egen utsago väldigt lite på det. Och det är till och med baserat på antal sidvisningar, inte på vilka som faktiskt köper nåt av annonsören.

  24. Liw

    Hejja vilket bra inlägg.
    Tillhör gruppen bloggare med barn och om en så säger, det är mycket gratis reklam som går ut till målgruppen. Det är bloggambassadörer och bloggkompis-program hit och dit. Trevligt visst men i slutänden så säljer jag ju mina ord jäkligt billigt. Bra inlägg helt enkelt.

    Ett fundering. Ovan kommenteras det om att man känner förtroende för bloggaren och rekommendationen av produkten men om en blogg är nedlusad med annonser och produktrecensioner så tappar då jag förtroendet för att bloggaren faktiskt rekommenderar produkten på riktigt och inte bara vill tjäna en hacka, alternativt prova nått nytt.

  25. […] Samtidigt länkar Bloggkommentatorerna till Elaine Eksvärds inlägg om att bloggare måste veta vilken makt de har och veta att ta betalt för […]

  26. […] ni läsa mer om vad som skrivs om PR och reklam i bloggar rekommenderar jag bland andra Elaine, Clara, Lofsan, Aniika och […]

  27. Åh, så bra skrivet! Dags att tänka om… =) Tack för det!

    Vänliga hälsningar,
    Johanna

Lämna en kommentar