Bloggflickor blir businesskvinnor – tänk på det käre annonsör


Hej Elaine, kan du blogga om vår butik. Du får 850 kronor för det.

Hej Elaine, kan du blogga om våra barnkläder. Du får önska dig fem plagg till Matheo.

Elaine, jag såg att du ville ha längre ögonfransar. Du får en **** OM du bloggar om det. Men då vill jag se ditt blogginlägg innan jag skickar produkten.

Ursäkta mig, men hur dum i huvudet tror ni att jag är? Jag har mellan 50.000 och 60.000 läsare i veckan och för det vill ni att jag ska ta emot några hundralappar?

Jag inser att många bloggare utnyttjas på det här sättet, men det är dags att vi sätter stopp för det.

Underbara Clara skriver: Ta min blogg som exempel. Jag har fler läsare än ELLE, Damernas Värld och Lantliv har betalande prenumeranter. Att annonsera i ett av de stora svenska magasinen kostar kring 80 000 kronor för en helsida. Kan ni förställa er att något företag skulle maila ELLE och fråga om de kunde få synas i tidningen mot att redaktionen fick ett läppglans och ett par strumpor ur senaste kollektionen? Det är ju befängt!

DN har mindre läsare en Sveriges största bloggerska Kenza, för en helsideannons tar de 349.000 kronor (fred-lörd). Men tänker ni. De har ju en helt annan läsargrupp. Det stämmer. Men Kenza och alla andra bloggare har en starkare målgrupp – kvinnor. Den mest köpstarka gruppen är kvinnor – det är vi som dominerar bloggläsarskaran.

Gustav kanske vet mer om bilar, men bilförsäljaren gör ett stort fel när han bara tittar på Gustav. För vem bestämmer vilken bil vi köper? Jo det gör jag. Surprise? Nej, det är knappast en överraskning. Undersökningar visar att kvinnor är det överlägsna beslutfattaren över 80 % av köpen. Vi bestämmer vad som ska köpas, alltifrån möbler till (till och med) kläder till mannen. MEN kvinnor verkar inte veta hur man tar betalt.

Alla ni bloggare med många läsare. Vill någon annonsera hos er för några plagg, lite smink eller vad det nu än må vara. Be dom att återkomma när de de har tittat på din prislista för annonser – gör en. Du ska inte förhålla dig till några plagg eller lite smink – dom ska förhålla sig till din prislista. Hade jag haft en blogg med lika många läsare som DN då hade jag tagit 70.000 för en annons – minst. Det är en grym exponering till målgruppen man inte vill missa – de köpstarka kvinnorna.

Och ni bloggportaler som tar en massa betalt för annonsörerna mer ger era bloggläsare sketet betalt. Skäms. Jag fick ett ”erbjudande” att börja blogga på en portal: ”Du kan få hela 1000 till ungefär 5000 i månaden”. Ni som har era bloggar på bloggportaler, fråga vad de tar betalt för annonserna och jämför med antal läsare du bidrar med. Bloggportalerna är ingenting utan sina bloggare, ta tillbaka makten där. Prislistan för att ha mig på en bloggportal är enkel – titta på antal läsare. Vill ni ha mig på er bloggportal så tar jag en krona per läsare i månaden. 50.000 i månaden skulle jag kunna tänka mig. Fullt rimligt med tanke på att ni kommer sälja annonser för större belopp i månaden. Kan ni inte betala det så bry er inte att höra av er. Alla borde tänka likadant.

Varför det har blivit en prisdumpning är för att det var flickor som började blogga. De blev naturligtvis glada för det lilla och företagen utnyttjar det fortfarande. Och företagen tror att vi som bloggar ser ut så här.

Till er annonsörer som mejlar med skambud. Bloggen är min hobby, jag tjänar pengar på att jobba som retorikkonsult. Ska ni höra av er angående potentiella ”samarbeten” eller ”erbjuda” några plagg, gör er inte besväret. Såvida ni inte har hyfs att betala för det. Jag kommer förmodligen aldrig att börja leva på bloggen. Blir det fallet så kommer annonserna starta på 25.000. Har ni inte intresse att betala det så gör er inte besväret att höra av ej.

Underbara Clara skriver intressant om fenomenet här.

Sprid gärna det här blogginlägget så tjejerna och kvinnorna tar tillbaka makten över de sketna företag som utnyttjar dem.

En dag blir bloggflickorna business kvinnor – hoppas den dagen är snart.

PS: jag bloggar självfallet gärna helt gratis om saker som gör världen till det bättre. Så organisationer för sexuellt utnyttjade eller hjälp att sprida info om rattfyllerister och annat – det här blogginlägget riktar sig inte till er. DS

Bloggvännerna har ordet

46 svar till “Bloggflickor blir businesskvinnor – tänk på det käre annonsör”


  1. Katarina

    SÅ bra inlägg! Det är DETTA debatten om annonsering och reklam i bloggar ska handla om, inte huruvida en fjortisbloggare ska deklarera för läppglans hon får hem i brevlådan (även om det också är en aspekt av det hela). HELT SJUKT hur mycket pengar företag tjänar på att utnyttja bloggare. Alla som bloggar borde läsa detta inlägget så att de förstår hur billigt de faktiskt säljer sig. Jag jobbar på inköpssidan i en marknadsavdelning och även om annonsering på webben inte är lika dyr som att annonsera i en papperstidning så är det en MYCKET förmånlig deal för de företag som drar nytta av intet ont anande bloggare.

    Vad gäller bloggportaler så ska ju naturligtvis de kunna vara ett alternativ för bloggare som inte vill sälja sina annonser själva, men ja, det gäller att man som bloggare har huvudet på skaft här och inte sälja sig för billigt.

    Fram för mer utbildning till bloggare inom detta, istället för all den ”hysh-hysh” runt pengar som präglat branschen – jag tror inte att hemlighetsmakeriet runt vad man tjänar som bloggare gynnar någon annan än företag och annonsörer dessvärre!

  2. Maria

    You go girl!
    Inte OK!

  3. Ja, men jisses vilket bra inlägg. Det handlar om att förstå sitt värde!

  4. Väldigt bra skrivet!:) Kram

  5. Word! Så jäkla viktigt! Bra att du uppmärksammar det Elaine – sprider vidare :)

  6. Babbsan

    HELT RÄTT! Det är helt befängt vilka erbjudanden du får. Precis som om man ska tacka och ta emot och snällt skriva om produkten. För EN sketen produkt. Då vet man ju knappast om den är bra eller inte. Trovärdigheten är ju noll då. För vad? För att lura sina läsare och sedan tappa all förtroende. Nja. Jag vet en som tyvärr gått för långt om som dagligen skriver om sådant här, hon kanske inte lurar sina läsare men trovärdigheten är väldigt låg för denna bloggare just nu. Produktplaceringar i vart och vartannat inlägg. Det är inte konstigt att pålitligheten till personen minskar och folk tillslut lämnar.

  7. Otroligt bra inlägg. TACK!

    Jag har funderat mycket kring detta. Själv så bloggar jag med egen domän på egen server, och har hittills inte annonserat för någon eller hoppat på diverse förslag. Jag tänker som du – ska jag annonsera för ett företag så får de faktiskt betala vad det är värt också! Men – däremot så tipsar jag ganska ofta om produkter i min blogg som jag tycker är bra. Därför att jag genuint vill hjälpa människor och tycker att produkten förtjänar reklam. :)

  8. Åh vad underbart skrivit. Blev ”tvungen” att kommentera detta i min egen blogg.
    Tack för ett bra inlägg!!
    /Ekonomitankar

  9. Karolina

    Fantastiskt välskrivet inlägg! Jag tycker utan tvekan att du skriver Sveriges bästa blogg, Elaine. Keep up the good work!

  10. Linn

    Väl rutet!

    Något som jag tänkt på många gånger som ett tecken som visar på synen på kvinnor som bloggar är det faktum att så många framgångrika bloggar i media bedämns som ”bloggerskor”. Är det verkligen viktigt att göra bloggaren till ett femininum (jag menar, vem säger lärarinna idag?) genom ändelsen -skor? Varför skilja på man och kvinna när det gäller ett 2000-tals fenomen? Lite som att det ska tas mindre på allvar som något som kvinnor sysslar med…

    En annan sak jag funderade på när jag läst ditt inlägg är om saftiga annonskostnader i gammalmedia är något som kan överleva så länge till.

    Kram på dig och hoppas att pojken din blir bättre (har precis överlevt en natt med kokhet feberbebis, efter 5-månadersvaccinet)

  11. För en tid sedan blev jag kontaktad av en man som ville att jag skulle skriva ett inlägg om deras aktivitetshall för 500 kr. Jag tänkte ”Äsch, varför inte, jag är ju fattig student, varje krona räkna”, men när jag började ifrågasätta honom slutade han höra av sig. De vill att jag skulle publicera inlägget och sedan skulle det ”utvärderas” om jag var behörig till att få betalning.
    Så idiotiskt, klart de ville att jag skulle göra gratisreklam! Jag ifrågasatte varför jag skulle posta inlägget först innan de ens avtalat om att betala mig. Sedan dess har jag inget hört.

    Blir irriterad på företagen som är så fula och de som går på det, som inte tänker efter och ifrågasätter som jag gjorde. Det är ju inte rätt!

  12. Johanna | Lycklig student som träffat sin stora kärlek vid 19

    Så bra skrivet Elaine! You go girl!

  13. Ninni

    Tack Elaine! Jättebra att du tar upp den här diskussionen. Det är jätteviktigt att lära de allra yngsta bloggläsarna att läsa kritiskt och tänka på vem som har sänt ett budskap.

  14. Katrine

    Elaine…. You’re the best!! :-) Du kommer att bli Sveriges ”Oprah”, som någon skrev på bloggen/instagram. Kram

  15. Cecilia - världens stoltaste och busigaste moster

    Jag kan bara instämma med föregående talare – YOU GO GIRL! Så himla bra skrivet, Elaine!

  16. Anna Panna i England

    Nu blev jag alldeles matt. Fy fabian vad bra skrivet, Elaine. Fick ocksa Operah-vibbar som nagon annan ocksa skrev. Du ar en vis brud, du.

    Much love,
    Anna.

  17. Moa S

    Så jäkla bra att du tar upp ämnet Elaine!!

  18. Hej fina Elaine!
    Hittade en jätteintressant (!) artikel på DNs ledarsida idag och kom att tänka på dig och det här inlägget. Artikeln handlar om unga kvinnors syn på sig själva. Ibland skrämmer verkligheten mer än något annat…

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article16174372.ab

    Tycker för övrigt att DU har en grym blogg :) (apropå ditt inlägg ovanför)

    Kram!

  19. [...] läste det här inlägget inne på Elaine Eksvärd blogg och det fick mig att fundera lite sin egna situation. Nu [...]

  20. Bra skrivet!!
    Undrar hur det skulle se ut om det var män som dominerade inom bloggvärlden? Känns som om inom alla kvinnodominerade yrken förväntas alla kvinnor göra det ”för dom vill” eller ”för den goda sakens skull” och inte för att tjäna pengar. Kolla bara på alla kvinnodominerade yrken som inom hemtjänsten, lärare, ja allt som har med omsorg att göra. Låg status och låg lön, ”man ska inte göra det för pengarnas skull”
    Nä för fy skäms om en kvinnorna skulle tjäna mer än männen!
    Och detta nedvärderande mot dessa yrken, många har den inställningen att det är ju hur lätt som helst att driva en blogg..

  21. Tittijj

    Heja heja!!!

  22. Jag har föreläst, skrivit krönikor och blogginlägg om bloggekonomi förut och tagit upp just detta flertalet gånger! Det är rätt så hemsk att det finns företag som skickar ut två chipspåsar à 20 kronor styck och tror att dom ska få värsta exponeringen på bloggen. Eller företag som tycker att man kan tävla ut ett presentkort på 100 kronor och inte få ett skit själv! Nej, vi måste bli bättre på att veta vårt värde!

  23. Charlotte

    Gissa varför jag inte har en enda annons och aldrig haft under 10 år.

  24. Maja

    Hej Elaine!
    Jag tycker absolut att bloggare ska lära sig att ta betalt. Det kan ju vara lite svårt när kanske en hobby helt plötsligt kan komma att generera pengar, hur vet man hur mycket man ska ta betalt….?

    Jag har jobbat ett par år i mediabranschen. Inom print (dagspress) är det inte alls ovanligt att annonsörerna får 50% rabatt på priset av en annons, en del gånger kanske mer om annonsören köper flera införingstillfällen. På webben köper man oftast för CPM (cost-per-thousand impressions) tex på de större siterna som Aftonbladet. Läs mer om CPM här: http://support.google.com/adsense/bin/answer.py?hl=sv&answer=18196

    Det jag vill förklara är att oftast köper annonsörer till kraftigt rabatterade priser och att ofta är det annonsören som styr prisförhandlingarna. Tidningarna är idag väldigt beroende av de pengar som annonseringen genererar och därför kan de ibland sälja sig för en struntsumma. De större annonsörerna har dessutom mediabyråer som förhandlar priser för sina kunder.

    Jag tror att en annons eller ett köpt blogginlägg på en välbesökt blogg är mycket mer värt för en del bolag, På en sida som Aftonbladet kan lätt en annons försvinna i ”bruset” av allt annat. Så som du skrev: gör en prislista, kolla vilka läsare som finns på bloggen (ålder, kön, geografi) det är sånt som annonsörer vill veta, och tro att det du har att erbjuda är bäst!

    Tack för en bra blogg!

  25. Jag hör vad du säger och håller med. Samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att mycket också beror på vilken inkomst man har. Nu har jag så pass liten blogg att jag inte behöver tänka på det men jag kan ärligt säga att jag gladeligen skulle tacka ja till att blogga på en portal om jag fick 5000 kr i månaden. Det skulle täcka mina kostnader för min terapi (jobbar bla. med självkänsla och personlig utveckling) och mina kostnader för mina hormonella problem (eftersom sjukvården i svergie inte kommit så långt…). Tjänar man inte jättemycket så är 5000 mycket pengar (ialla fall för mig). Som det är nu blir det inte mycket över när jag betalat alla räkningar, terapi och ”hormonella grejor”….

  26. Jätteviktigt inlägg! Jag har länkat från min blogg och gör vad jag kan för att sprida. Och som Caroline ovan skriver, så kan inte heller jag låta bli att tänka på hur det vore om männen var de med mest besökta bloggar …

  27. [...] och jag lyckades med bedriften att klä oss identiskt. Vi hade ett jätteintressant samtal bland annat om bloggen och mitt inlägg och att dumpa annonsörer som utnyttjar bloggare. Jag kontaktade faktiskt stora och medelstora bloggare om den saken och fick – inget svar. De [...]

  28. Hej!

    Min åsikt är att bemötandet av förfrågan kan ges utan att få den andra parten att känna sig dålig på något vis.

    Varför inte bara skriva:

    ””
    Tack för ert erbjudande. Tyvärr marknadsför jag inte på uppdrag utan uppmärksammar endast produkter som jag själv upptäckt och då utan att få någon form av ekonomisk ersättning för detta. Detta bidrar till att min blogg har hög trovärdighet.

    ””

    Eventuellt kan man lägga till ett tips om att ersättningen kan inte bara baseras på självkostnadspris, utan till hur många exponeringar som ”annonsen” får. Det finns dessutom både skatteregler och att bloggaren måste informera om att man fått en ersättning för att skriva inlägget.

    Ditt svar _kan_ därför uppfattas som ”Du tror att jag är dum, det är du som är dum! Se så smart jag är”.

    Det bästa är att vara konkret oavsett hur någon bemöter en. I längden vinner man inte på att sätta andra på plats. Jag skapar hellre en samförståelse! :)

    • Ett tips till dig Elaine och alla bloggerskor/affärskvinnor är att ha annonseringsvillkor med vilken form av annonser ni tar emot samt redovisning av antal besökare publicerade på er blogg. Då kan ni enkelt hänvisa till dessa :) Era läsare får då också en bekräftelse på att era bloggar är seriösa om de har tillgång till att läsa dessa villkor.

    • Elaine

      GRYMT bra feedback! ”Ditt svar _kan_ därför uppfattas som ”Du tror att jag är dum, det är du som är dum! Se så smart jag är”.” Tack för det här!

      • Det gläder mig att det uppskattades! :)

        Jag jobbar själv med affärsrelationer samt kundsupport och jag vill därför att varje person som haft kontakt med mig hamnar i min ”fanclub” eller åtminstone får en respekt/förståelse för mig och företaget.
        Det är ju lätt hänt att rykten annars skapas (höna av en fjäder) som kan skada ens varumärke i slutändan.

  29. Berith

    Grymt bra inlägg!!!! Denna blogg måste jag följa du verkar vara en mycket klok tjej!!
    Gå gärna in på min sida jag jobbar med inredning och har butik i Göteborg

    http://www.prettyhomeblog.se eller till butiken http://www.prettyhome.se

  30. [...] för några månader sedan ett inlägg som fick en del uppmärksamhet i bloggvärlden som hette Bloggflickor blir Businesskvinnor – tänk på det käre annonsör. I det inlägget uppskattade hon att 5% av hennes läsare skulle handla av företaget som hon [...]

    • John

      Tack för det.. Blir ganska pinsamt när en så ”klok” tjej höftar siffror och hetsar andra bloggerskor att ta mer betalt. Visst kanske det finns de som säljer sig för billigt men de flesta gör det inte. Elaine verkar tro att företag är intresserade av att förlora pengar. Elaine, jag skickat en utmaning till dig. Om du lägger upp produkten du skulle få gratis och de får 5% konvertering av 50.000 läsare får du 1 miljard av mig. Vakna

  31. [...] fick jag ett mejl från ett företag som gav mig beröm från min blogg, bla bla, och sen ville att jag skulle göra reklam för deras hemsida. Som ”betalning” skulle Matheo … Maaaaj Gaaaad, vad generöst för en blogg med 90.000 läsare. Jag raderade dock [...]

  32. erik

    hej skulle gärna vilja göra reklam hos dig vad kostar det

  33. […] har läst en del kloka, långa, innehållsrika och välformulerade inlägg om bloggarnas värde (bland annat detta klockrena inlägg av Elaine Eksvärd). Jag tänkte bara snabbt krafsa ihop några rader själv också, eftersom det just nu trillar in […]

  34. 5% konvertering på en annons är fantasisiffror och inget annat.
    Etablerade e-butiker brukar ha en konvertering på 2-3% då kunden är i e-butiken. Riktigt bra e-butiker kan möjligen ha +5% med de tillhör undantagen.
    En kund konverterar inte på bloggen utan måste gå till e-butiken.

    Jag gissar på att i absolut bästa fall går 1/100 tror snarare att det är 1 av 1000 som fortsätter vidare till e-butiken från en blogg.
    Då blir konverteringen: 0,002-0,003 % i bästa fall.

    De flesta bloggläsare är unga tjejer 10-15 år som har begränsat med pengar.

    Att annonsera på en blogg via något bloggnätverk brukar kosta ca: 2-4 öre per visning vilket de flesta e-butiker tycker är dyrt.
    Jag blir med jämna mellanrum uppringda av dessa bloggnätverk och tackar till 90% nej. Bara det att jag hela tiden blir uppringd måste innebära att det är svårt att sälja dessa annonser.

    Personligen tror jag att det bara finns ett fåtal bloggare som tjänar bra med pengar på sin blogg. Det är lätt att kontrollera vilka via allabolag.se

    Vänligen Magnus

  35. Mycket bra inlägg!

  36. wholesale jerseys Jaguars cheap for sale from china

  37. The cheap Rams jerseys free shipping of an advanced lightweight material for maximum performance.

  38. nfl authentic jerseys china

  39. New Custom cheap authentic Rockets jerseys free shipping

  40. Western Union Or Money Gram Customer Who Can Get 10% Discount And Free Gift. Any Problems, You Can Contact Us By Email Or Call Us

  41. […] Vad man däremot lätt glömmer är att jag är just student. Jag är inte anställd på något sätt av någon, även om folk verkar tro det när dom mailar och tycker att jag ”banne mig måste marknadsföra det här, för det är riktat till studenter” och jag förväntas göra det gratis. Tyvärr, jag har ingen skyldighet till någonting. Vill man synas på min blogg så får man ta fram plånboken. Jag är ingen ideell verksamhet! Jag har lagt ner alldeles för många tårar, energi och tid från nära och kära för att bygga upp den. Marknadsföring kostar, vilket många inte verkar känna till. Elaine Eksvärd skrev om det här för 2 år sedan: Bloggflickor blir businesskvinnor – tänk på det käre annonsör. […]

  42. Underbart Elaine!
    Hittade uppenbarligen detta inlägg mycket senare än alla andra, men det är fortfarande lika aktuellt och lika bra. Älskar kvinnor som du – vi behöver bli fler! Kram på dig!

Lämna en kommentar