En liten bekännelse…


Ni vet ju att mitt mål är att ha 75 cm i midja i februari. Men vet ni vad? Jag tror att jag har ångrat mig. När jag tränade som mest i Brasilien så sjönk mitt midjemått vilket kändes himla kul, tills jag upptäckte att magen började bli skrynklig. Inte ok, i alla fall inte för mig. Jag har hellre en mjuk och go mage utan rynkor, än en tajt mage med hud som ett dragspel. Jag vet, det är jätte-fåfängt av mig att tänka så. Men jag har gjort en kompromiss. Jag vill ju först och främst vara hälsosam och stark, så jag har satt som mål att vara precis vid den tillåtna häslogränsen 79cm i bukmått. Då är magen fortfarande gosig, men hälsosam. Om det inte skulle vara någon fitnesszilla därute som vet om huden drar ihop sig och blir tajt sen förstås? PT Therese på Spark i baken kanske vet? Förresten så är hennes bok Viktig ute just nu! Otroligt bra för folk med ätstörningar och dom som vill förebygga så de aldrig blir ätstörda.

Bloggvännerna har ordet

17 svar till “En liten bekännelse…”


  1. Hilda

    Elaine! Du är fin precis som du är! Vill du ha en ”gosig” mage så ha det 🙂

  2. Min bästa kompis brukade säga att ”din mage är så bra! den ser vältränad ut, men den är samtidigt skön att ligga på” när jag var som mest vältränad. Ingen aning om vad jag hade för midjemått, men det var magmuskler ”under ett skyddande lager” så att säga, och det tyckte jag var lagom iaf. Alltså: satsa på en gosig mage med muskler på insidan, det är ju att man är stark som är det viktiga! 🙂

  3. maria

    Det är en del av förbränningsprocessen, den blir tightare i takt med att du förbränner mer. Om du googlar när fett förbränns hittar du att fettet på kroppen ändrar konsistens i början för många.

    Naturligtvis kan du inte förvänta dig samma mage som innan födseln men tightare blir du. Fortsätt träna både inre och yttre bukmusklerna bara. Snyggare och ffa. hälsosammare!!!

  4. Vet du, då kör jag också på 79! Skönt med ett bra mål!

    Tror det är bra så faktiskt, för reda nu har du ju en väldans fin mage, och den är fin som den är, och en gosig mage är en lycklig mage – tror jag. 🙂

  5. Jag var på releaseminglet av Viktig igår och kunde inte vänta med att läsa boken så läste säkert halva igår kväll!

  6. Det är hur okej som helst att vara fåfäng – också! Kanske mindre skoj att bara vara det men med ett schysst hälsofokus gör det verkligen ingenting tycker jag. För det är ju faktiskt himla mycket roligare att vara snygg än att inte vara det! 😉

  7. Jag har stora kroppskomplex om min mage, jag tycker själv jag ser gravid ut men jag vet att det sitter i mitt huvud. Tack vare din blogg har jag börjat ta tag i mitt liv för att bli mer hälsosam, jag älskar att du alltid framhäver vikten i hälsosam före form!

    Förresten så jobbar vi mycket med retorik i kursen Svenska C i skolan! Jag tycker det är jätteintressant och superkul att jag känner igen så mycket från din blogg, jag tror jag har hittat ett nytt intresse! Det är väldigt lärorikt har jag upptäckt! Jag tänker tipsa min lärare om dina böcker, hoppas kunna påverka honom lite för att få lära av min favoritbloggerska!

    Stor kram! 🙂

  8. Victoria

    Men du kan kanske fortfarande sikta på det måttet om du vill, men kanske inte lika snabbt? Då går ju kroppen lite mer tid på sig att anpassa sig. Tror inte att det är då bra om det går för fort, vare sig upp eller ner så att säga 🙂

    Själv kör jag på rund och go’ 🙂

  9. Lina

    Musklig, smala ben och armar, 65 kg till mina 170 cm men 81 cm kring lilla magen, är det inte lite galet hur man med bra kost och regelbunden träning ändå kan ligga i riskgruppen? Av rent genetiska själ? Kroppen är allt bra skum ibland, men rätt peppande, får väl träna ännu lite mer!

  10. Isabelle

    Alltså vart ska man mäta?
    Jag vet inte vart ”midjan” sitter, utan kör runt naveln för att det då blir samma hela tiden. Är det längre ner man ska mäta? Längre upp?
    *förvirrad_tjej*

    • Annelie

      Midjan är inte över naveln. midja är en bit ovanför naveln där du är som smalast.
      Bukmåttet däremot är en liten bit nedanför naveln, det är det som Elaine mäter tror jag. 🙂

      Midjemått och bukmått är inte samma sak 🙂

    • Cissi - Nördig Vagabond som dansar sig genom livet

      För att vara så exakt som möjligt vid mätning och för att kunna vara säker på att man alltid mäter på samma ställe har jag fått lära mig (av Elaine) att man ska mäta över naveln – även om det inte är den exakta midjan.

  11. Det låter som en bra kompromiss. Jag skulle nog själv ha gjort samma sak. En lite fylligare mage är snyggare än en helt rynkig.
    Men är inte det ”nya” sättet att mäta farligt bukmått genom att ligga på golvet och mäta magens höjd? På så vis ser man om det är det farliga hårda magfettet man har eller det snällare mjuka fettet. Nu ska man väl inte ha för mycket av det mjuka heller. Men om du tänker på måttet för hälsan så kanske det är något att testa? För att se hur du ligger till där.

  12. S

    Du är en intressant person :-).

  13. Tanja

    Hejsan!

    På tal om träning och rynkig eller ”överbliven” hud på magen efter graviditeter. Det går att få bort med rätt kost och rätt träning. Är själv mitt uppe i mitt träningsprogram med Olga Rönnberg. Kolla in http://www.mammafitness.se Det finns olika program att välja mellan, själv kör jag magcoachningen. Titta på före och efter bilderna som finns. Tjejerna har fått helt fantastiska resultat och jag är på god väg själv 🙂

Lämna en kommentar