”Hur hanterar man vidriga personer?”


Hej Elaine!
Grattis till Matheo & hoppas att du har en fin tid hemma med honom nu

Jag måste få fråga om hur man ska tackla paininasskunder på ett bra sätt. Jobbar för tillfället på café vid sidan av studier & detta hände igår.

Kunden beställde en cappucino & jag gjorde en, ställde fram den & var nöjd med hur den var, kvinnan ler mot mig & frågar sen ”gick det inte att skumma idag eller?” jag fattar ingenting utan typ skrattar & svarar jo vilket hon då svarar på ”jag har beställt en cappucino & detta är en latte”, hon har då inte ens rört kaffen & kan omöjligt ha avgjort om det var latte eller cappucino (vi serverar i samma kopp & jag vet att jag gjort bra skum). jag frågar om hon då vill ha en ny men får då till svar att ”det spelar ju ingen roll om jag får en ny om du ändå inte kan skumma mjölken” & så det där förbaskade leendet. ”jag har lärt mig att det är en tredjedel skum i en cappucino” säger hon varpå jag svarar (fortfarande trevlig) ”jo men just det med en trejdedel skum är ett gammalt sett att se på hur en cappucino ska vara, nu vill man att den ska vara krämig hellre”, hon skrattar till & säger med sån där fnysig röst ”som en latte då förstår jag”. & så ler hon.
ALLTSÅ HUR SKA MAN TACKLA DESSA? de vill inte ha en ny kaffe eller ens gratis för det är ju inte det som de är ute efter. samtidigt är de inte otrevliga rakt ut, så jag kan inte be henne att vara trevlig.
Vet du vilken typ av människa jag menar? såna som avfyrar elaka kommentarer gång på gång med ett leende, halvt inbäddade så att man ändå inte kan säga ”det där var faktiskt taskigt sagt”. Alltså jag blir galen. HUR SKA JAG GÖRA?

Hoppas du kan hjälpa mig.
Du är super!

Marilelle

Åh Marielle, jag önskar att jag kunde ge dig ett bra svar. Jag konfronterar sånna här personer direkt, eftersom jag tycker det är rätt enkelt att plocka upp deras små giftpilar. Att en person ler betyder ingenting om h@n säger otrevliga saker, och att en person säger trevliga saker betyder ingenting om h@n ger ett annat intryck i kroppsspråket. Jag var med om en liknande grej för en vecka sen då jag stod i kön till kassan på ett café. Två kvinnor stod och pratade några meter från kassan och det var ingen före dem så jag frågade om de står i kö. Då vände sig ena kvinnan åt mig, skrattade men med en märklig blick. Man kan säga att skrattet inte direkt kom från hjärtat.

Hon: Oj, eh ja vi står i kö, men du tycker vi pratar för mycket eller?

Jag: Nej, det sa jag aldrig, babbla på! Jag vill bara veta om ni stod i kö? Tog du illa upp för frågan?

Hennes skratt svalnar lite och hon ger mig en konstig blick igen: Oj, jag skojade bara.

Jag kanske missuppfattade henne eller så var hon en hagga, men det jag gjorde var att jag plockade upp hennes signaler och lät henne veta att jag hade gjort det. När det gäller ”cappucino-kunden” så hade jag inte kunnat låta det passera, men jag önskar att jag hade kunnat låta det rinna av, men så är inte jag – jag konfronterar idioter.

Hon: ”gick det inte att skumma idag eller?”

Jag hade pekat på skummet och sagt: Nu blir jag förvirrad, är inte det där skum?

Hon: jag har beställt en cappuccino & detta är en latte.

Jag trevligt: Förlåt, jag har lärt mig att göra cappuccino så här och än så länge har inget klagat, men du kanske kan berätta hur du vill ha din cappuccino så gör jag den så.

Hon med det förbaskade leendet: ”det spelar ju ingen roll om jag får en ny om du ändå inte kan skumma mjölken”

Jag: Men vad bra att du kan glädjas åt det då, jag ser ju att du ler!! NÄSTA!

Kära bloggvän, det hade kanske blivit hus i helvete om du körde min metod. Men jag röker tyvärr inte fredspipan med idioter. Många säger ju ”Kill them with kindness” men om dom inte klarar kindness så ”just kill them! 😉 Nej, men spegla situationen och plocka upp hennes kroppsspråk så som du vill, hon log då är problemet löst, nästa kund!

 

Bloggvännerna har ordet

9 svar till “”Hur hanterar man vidriga personer?””


  1. Nkosazana skriver:

    Var inte otrevlig mot kunderna bara, jag vet inte hur det funkar in Sverige med service yrken men man kanske kan bli avskedad för det här.

    Jag vet när jag jobbade på en städfirma när jag studerade så var jag tvungen att jobba med en massa otrevliga rasister som inte ville äta med mej på rasterna. Vad ska man säga till araber och öst européer som inte kunde engelska, men kan lite lite svenska men jag kunde ingen svenska så det blev en himla röra så jag satt själv och åt i ett hörn. Bättre att ta det med ro och inte bry sig. När man tänker efter så tycker man bara synd om dem som tycker de är bättre än en även fast vi städade samma toaletter.

  2. Josse skriver:

    Gosh, jag råkade precis ut för nästan exakt samma sak nyss! Jobbar i blomsterbutik (ni kan säkert ana vilken) och hit kommer det var och varannan dag tanter som ler och samtidigt fyrar av elak kommentar efter kommentar. De vanligaste har med att vi unga inte kan nåt men det värsta av allt är när de börjar kalla mig ‘lilla vän/gumman’!! Jag har jobbat med service länge och bara biter ihop, ler och gör mitt bästa men direkt efter varje gång är jag lika jäkla förbannad! Varför måste de uttrycka sig så? Hade jag kunnat säga vad jag velat hade jag gjort det för längesen. Svårt att lägga ram det snyggt bara! Tacksam för alla tips som går! Kram /Josse

  3. Linnea skriver:

    När människor beter sig illa brukar jag tänka att det är ett betydligt större problem för dem är det är för mig. Den här personen gav dig en halv minut av dålig stämning, men hela hennes liv ser ju ut sådär. Kan du tänka dig hur det känns att gå runt och bete sig sådär mot folk hela dagarna? Det måste ju vara vidrigt och förstöra i princip alla relationer. Så gläds åt att du är härlig och skicka lite kärlek åt den människa som inte ens kan beställa kaffe utan att starta en konflikt.

    ”How people treat you is their karma; how you react is yours.” ~Wayne Dyer

  4. Angelica skriver:

    Jag har också många år inom service bakom mig och, tja, efter ett tag får man ju något av ett teflonskal. Det mesta rinner av mig 😉

    När någon kund är sur eller faktiskt riktigt otrevlig brukar jag tänka på hur många kunder jag möter på en dag. Jag möter hundratals kunder varje dag. De allra allra flesta är trevliga. Så varför låta den där griniga kunden få diktera hur arbetsdagen känns för dig? Nä, just det. 🙂

  5. K skriver:

    Fy vilket uppförande av kunden! Jag arbetade flera år inom restaurangbranschen och det var inte de knäckande arbetstiderna eller den usla lönen som fick mig att söka mig vidare utan just sådana här tråkiga attityder hos gäster. Det kan vara riktigt knäckande. Jag blev väldigt glad över att du valt att besvara just den här frågan, det bidrar ju faktiskt till att sådant sorgligt och egentligen löjligt betéende ifrågasätts. Visst skall kunder behandlas väl men har inte de som arbetar i servicebranscher också rätt att behandlas väl?

  6. Ce skriver:

    Jag har jobbat mkt inom service och jag anser verkligen inte att kunden alltid har rätt! Det är ett utbyte precis som alla andra relationer i livet. Om kunden är trevlig och tillmötesgående blir ju jag också det. Om kunden beställer en hamburgare med extra sallad utan tomat en ostskiva och gärna på grovt bröd penslad med ketchup pressad av tio nunnor så får jag bita ihop och ha förståelse för människors petiga beställningar men då får de också ha respekt för att dt kanske tar lite tid att få fram en sån beställning och inte börja skälla efter fem min. Om man ber snällt kan jag ordna det mesta, men kommer man fram med snobbig min och kräver att jag ska fixa ngt så blir det blankt nej.. Och ingen har en ursäkt att vara taskig mot varandra och gnälla på en cappuccino på det sättet. Är man inte nöjd kan man helt enkelt säga att jag tycker om den med mer skum, skulle jag kunna få en ny? Och snälla mammor där ute, försök lära era barn lite hyfs när de är ute på restaurang. Fy fan när det kommer in en familj och bara släpper lös ungarna så de börjar klättra på möblerna, får hälften av maten på golvet, ”jag vill inte ha guuruurka

  7. Linn skriver:

    Hur många gånger har man inte varit med om detta… Man kan tackla det på så många olika sätt beroende på vad man vill uppnå. Om man inte strävar efter att komma i kontakt med kunden och ”omvända” henne (vilket tar betydligt mer tid och kraft, och ibland undrar man varför man ens lägger ner det) utan bara vill att hon ska komma vidare kan man säga något i stil med:

    -Om du vill ha något efter dina önskemål så specificera vad du vill ha på ett trevligt sätt. Det fungerar på mig. Något som inte fungerar om du vill ha din kaffe perfekt idag är gliringar som levereras med ett leende för att du själv ska komma undan med att vara ”smyg-otrevlig”.

  8. jonathan skriver:

    vafan, lär dig göra cappuccino istället

  9. Constance skriver:

    Åh det här fick mig att skratta, tack så mycket för de uppfriskande råden!

Lämna en kommentar