Försäkringskassans kommunikation är ett Skämt – slingrig, byråkratisk och diffus retorik.


Ni som blivit bortdribblade av försäkringskassans byråkratiska, slingringa och diffusa retorik – sprid gärna denna så kanske de kan jobba med sin kommunikation och ge oss andra RIKTIG hjälp.

Jag ansökte om föräldrarpenning den 18/6, skickade in alla uppgifter pratade med handläggare som sa att jag tyvärr inte kunde få min föräldrapenning denna månad, men att jag skulle få den nästa – alltså nu i juli den 18:e. Det var mitt fel att jag ansökte så sent, men jag tänkte att jag fick ta smällen denna månad. Jag skulle ju trots allt få pengar den 18:e juli. Idag får jag ett brev från försäkringskassan där det står att:

”Handläggare har ditt ärende och kommer fatta beslut efter trettio dagar.”

”Efter trettio dagar”, vad fan betyder det och hur ska jag klara mig då? Visst jag har en man och jag är egen företagare, men att jag ska betala ut en till lön till mig själv för att försäkringskassan inte kan berätta när eller om jag ska få ersättning förrän om ”efter trettio dagar”. Dessa byråkratiska och diffusa formuleringar är ett skämt och inte ok, så jag ringer upp handläggaren Louise.

Louise: Jag skickade dig ett brev igår med information.

Jag: Jag vet vad stod det i den informationen?

Louise: Att vi fattar beslut efter trettio dagar.

Jag: ”Efter trettio dagar” innebär det att ni fattar beslut på dag 31?

Louise: Det vet jag inte.

Jag: På dag 41?

Louise: Det kan jag inte svara på men det är jobb att skicka dig den informationen.

Jag blir arg: Louise, det du har skickat mig är inte information.

Louise: Jo, men det är det väl?

Jag: Nej, för information ska du kunna förhålla dig till och göra något med. Vad ska jag göra med informationen ”efter trettio dagar” ska jag låna pengar av min familj och förklara att jag behöver göra det tills ”efter trettio dagar”? Jag förstår att du gör ditt jobb, men anledningen till att ni får arga kunder som jag är att ni använder ett diffust och byråkratiskt språk som inte ger bra information. Inte nog med det, ni verkar inte förstå att vi behöver våra pengar för att kunna leva då är formuleringen ”efter trettio dagar” allt annat än förstående för det.

Louise: Jag förstår.

Jag: Jag kan ge mig själv en extra lön, men majoriteten av Sveriges befolkning har det inte som jag. Det ska inte vara så här. När ni eventuellt fattar beslut kommer jag ha varit mamma i mer än två månader utan att ha fått en krona från er.

Louise: Jag kan ge dig grundersättningen 160 kronor per dag från den 4/6 då din son föddes.

Jag: Av princip, ja gör det. Sen får du gärna skynda på, jag förstår inte att det kan ta ”efter trettio dagar” att kolla upp min inkomst för att fatta beslut.

Louise: Ja, vi är lite försenade här.

Jag sa det inte men jag tänkte ”Inte konstigt att man kallar er Förseningskassan”.

Tänk på att därute som inte är retorikkonsulter, som har rätt till ersättning igår, men som blir ”bortdribblade” av dessa slingriga handläggares byråkratiska retorik. Jag blir förbannad på sånt. ”Efter trettio dagar” är ingen information alls. Och att handläggningen innebär att de ska kolla upp din inkomst så bara tar några klick, att det på förseningskassan tar mer än trettio dagar det är ett skämt. Acceptera inte byråkratisk, slingrig eller diffus retorik. Det är oacceptabelt. Och försäkringskassan, vill ni att folk ska sluta kalla er för Förseningskassan, jobba på er kommunikation.

/Elaine Eksvärd, förbannad retorikkonsult.

Uppdatering: ”Efter trettio dagar” blev ”inom tre dagar” tack vare envishet och förmåga att genomskåda skitsnack. Jag ringde Louise, hon ringde upp handläggaren i Göteborg som skulle ge henne underlag att fatta beslut. Hon hade, enligt mina önskningar, bett honom att ringa upp mig. Han ringde upp tio minuter senare och behövde ha svar på en fråga angående min inkomst. Han fick svar och hade därmed underlag som Louise behövde för att ge mig pengarna. Han skulle skicka dem till henne omgående och be henne ringa mig och bekräfta att hon fått dem (det var jag som sa till både Louise och honom att de skulle be varandra att ringa upp mig). Hon ringde upp fem minuter senare och meddelade att jag har min föräldrapenning ”Inom tre dagar” – det är information som jag kan göra något av!

Det gick bra för mig, men min första tanke är att hur är det med dem som inte har en fil.kand i retorik, de som inte behärskar språket och accepterar ”efter 30 dagar” för att bli förnedrad av en svenska de inte förstår, eller de som är för sjuka för att orka ta diskussionen? Jag är glad att jag har fått min föräldrarpenning, men fortfarande arg på försäkringskassans retorik. Jag har lust att sätta till en hjälplinje med retorikkonsulter som kan hjälpa drabbade att tackla byråkratnissarna. Handläggningstiden på Efter trettio dagar tog tre samtal tack vare att jag piskade dem lite. Hur räknar FK när det uppskattar en handläggningstid egentligen?

Bloggvännerna har ordet

109 svar till “Försäkringskassans kommunikation är ett Skämt – slingrig, byråkratisk och diffus retorik.”


  1. Fru K skriver:

    Tänk bara på att om du tar ut lön så kan du ju inte få ersättning från FK för de dagarna, vilket betyder att du måste ändra din ansökan. Och vad händer då? Jo de måste börja om och det tar om möjligt ännu längre tid!

  2. Katarina skriver:

    Det gäller att vara påläst när det gäller Försäkringskassan…. och veta skillnaden mellan ”ansök” och ”anmäl”… Varje gång jag ska försöka få pengar från dem måste jag ta ett djupt andetag och bara ”göra”… ibland kommer det pengar, ibland inte…. För din information… och för Gustaf… man kan göra en första anmälan på FK den dag man får sitt moderskapsintyg från MVC och har ett dokumenterat beräknat förlossningsdatum… sen är det samma sak man ska anmäla VAB… Suck!! bra att du skapar debatt!!

  3. Alex skriver:

    Så bra gjort! Så uppfriskande att vi är fler som säger till när vi blir felbehandlade på olika sätt! En jäkla powerblogg du har and i love it! Kram till dig

  4. Yvonne skriver:

    Heja heja så skall de tas. En sak till som är för jäkligt är att vi företagare inte får ersättning förrän efter 7 dagar, vilken egen företagare kan klara av det! Orättvist är bara förnamnet!

  5. emma skriver:

    Berättade inte din bm eller dina vänner som har barn att det tar tid att få allt igenom? Tycker det är konstigt att du inte har uppmärksammat det.

  6. Theresia skriver:

    Jo, du. FK informerar dock alla blivande föräldrar om att man behöver skicka in alla papper i god tid.
    När jag blev sjuk hösten 2009 tog det totalt 9 månader innan jag hade fått ett beslut och ersättning. DET är långsamt.

  7. Lisa skriver:

    Hej Elaine! Jag är en trogen läsare på din blogg och arbetar även på försäkringskassan 🙂 jag måste bara tycka till lite om all den avsky stora
    delar av befolkningen känner för försäkringskassan och dess
    Handläggare. Jag tycker att det är ganska orättvis kritik som riktas. Alla älskar st att hata försäkringskassan. Det känns ganska trångsynt. Anledningen till att handläggning kan ta 30 dagar eller mer, är för att vi har så otroligt mycket ärenden att gå igenom. Alla tas i tur och ordning som de kommer in och om man tycker att detta är för lång tid – skyll inte på handläggarna, skyll på försäkringskassans ledning eller varför inte våra politiker som faktiskt beslutar i princip allting som rör försäkringskassan. Det är de som lägger vår budget och bestämmer hur många vi får anställa. Många klagar på vår stelbenhet och att vi är komplicerade- även detta är nästan in i minsta detalj styrt av våra politiker. Tur är väl det att handläggarna på försäkringskassan följer lagar och regler? Man kan ju tänka sig det korrupta system vi hade haft ifall handläggarna styrde efter sina egna viljor. Det är ju tack vare vårt system som vi behandlar alla lika – vilket är en del utav grunden i vår demokrati. Om man sedan tycker att våra system eller handläggningstider är fel, finns det inte mycket en ”vanlig” medarbetare kan göra, gå då till våra politiker! 🙂 Jag kan ju såklart inte avgöra om du tycker att du blev illa bemött i just ditt fall Elaine, om det var så, då är jag ledsen för det. Vill bara påpeka att många känner sig illa behandlade av handläggare just för att de gör jobbet på det sätt de måste – och borde.

    • Fru K skriver:

      Lisa, du har helt rätt! De allra flesta handläggare gör bara sitt jobb och jag tror att folk skulle bli förvånade om de visste hur mycket jobb det ligger bakom varje beslut. Problemet är naturligtvis inte de enskilda handläggarna utan den snåriga lagstiftningen, den tajta budgeten och den stora arbetsbelastningen! Och i ärlighetens namn måste jag säga att jag aldrig har haft problem med FK. Kanske för att jag själv har jobbat på olika myndigheter och vet hur det kan vara

  8. Vivi skriver:

    Mmm, försäkringskassan, så otroligt tryggt när man har kontakt med dem…

    Jag: Nu var det nästan 2 månader sedan jag ansökte om graviditetspenning, jag undrar om ni har fattat ett beslut eftersom jag är avstängd från mitt arbete?
    I andra änden: Nej, inget beslut är fattat.

    Det ”roliga” var att ett beslut fattades och jag fick ett brev där de menade på att jag uppgett ett annat förlossningsdatum än det jag faktiskt uppgett. Det blev en liten cirkus och jag ringde och grät av ilska. Det är så provocerande att de slarvar när man själv har fyllt i allt rätt och skickat in alla intyg som man ska. Ett tips är att ta kopia på allt man skickar in ”manuellt” ifall det skulle råda delade meningar om vad man uppgett. Jag är jättetacksam för föräldraledigheten vi har möjlighet till i Sverige, men mindre tacksam för byråkratiskt krångel…..suck….

    Tack för en fin blogg!!!

  9. Beata skriver:

    Hej! Jag reagerar på att du namnger den kvinnliga handläggaren och inte han som egentligen verkar sitta på makten att betala ut. Annars superbra att du uppmärksammar detta!

    • Elaine skriver:

      Bra synpunkt, anledningen till att jag minns hennes namn var att jag upprepade det under samtalet. Hans glömde jag dessvärre bort. 🙁 kul att du gillar inlägget! 🙂

  10. Sofia skriver:

    Jag har som tur är bara pratar med vettiga personer på FK och fått hjälp snabbt. Min bm sa dessutom att söka snabbt då det går låååååångsamt. Men rätt sjukt att de skriver att de behandlar det efter 30 dagar. För min del har det stått inom 30 dagar, vilket kan kännas himla länge om man är sent ute. Det borde kanske ingå i nåt besök hos bm att få denna info så slipper sånt här uppstå. Oavsett så är jag så nöjd över att få föräldrapenning, känns så bra att jag och min sambo tack vare den kan va hemma länge med vår tjej!

  11. Josefin skriver:

    Ja, verkligen förseningskassan. Jag har varit student och är beräknad om en vecka. Sökte för ca en månad sedan för att vara ute i god tid. Sökte för första månaden 1aug till sista då vi inte riktigt vet hur många dagar jag behöver ta ut för att få det att gå ihop. Jag har inte hört ett knyst och kan inte ens se att mitt ärende behandlas… Får nog ta och ringa dem. Utan pengar så vet jag ju att det inte går ihop. Då räcker det till räkningar och mat, blöjor osv. Men inte mer.

    Och ja, information är verkligen inte deras starka sida. Man förstår knappt någonting alls. Och de sidor som ska ge den information man är ute efter har inte fungerat på säkert två månader. Haha. Det är ett skämt.

  12. Ema skriver:

    Hej Elaine, jag tycker generellt att din blogg är jättebra men känner att detta inlägget var lite felriktat och gjorde mig arg.

    Jag är glad över att du fick dina pengar snabbt, men det du förmodligen inte tänkte på när du ringde runt och tog tid av (två!) handläggare var att den tid de lade på dig tog de från dem ärenden som låg näst i kön. På grund av att du skickade in dina papper för sent och sen ringer och klagar på försäkringskassan samt får ditt fall upprioriterat trots att du inte verkar lida av ekonomisk kris, så kommer alltså andra människor få vänta ytterligare en dag längre på sina pengar. Förlåt men jag tycker det är ganska dåligt gjort av dig för hade alla gjort så hade man inte kunnat lita på kösystemet alls utan då hade pratstarka personer som dig alltid fått förtur och andra aldrig kommit på tur.

    Om du ska klaga på försäkringskassan tycker jag du borde klaga på regeringen istället, hade vi haft en regering som tycker det är viktigt att folk får sina pengar snabbt hade de anställt fler och inte som nu tvingat stackars anställda att ta emot skit från sådana som du.

    Än en gång, tycker du är grym annars men fan vad detta gjorde mig upprörd.

    • Elaine skriver:

      Hej Ema, tråkigt att inlägget gjorde dig upprörd, men fint av dig att ändå kunna uttrycka det vänligt. Det uppskattar jag❤. Bloggen vore dötrist om alla bara höll med hela tiden.

      Den tiden jag ”tog från andra” var totalt trettio minuter. Du har rätt att jag har det bra ställt och kunde struntat i att ringt upp dem och poängterat att den informationen de gav mig sa ingenting. Men jag ville upplysa dem på ett problem i deras kommunikation som de säkert har mot andra, inte bara mig. För att uppmärksamma det så måste jag ju tinga upp det och pålysa det istället för att vänta snällt i kön så kan man kliva ut och säga att det är fel på kösysytemet. Min ambition var aldrig att springa före alla andra, så som du målar upp det. Jag uppmärksammade ett problem och de löste det tack vare att jag uppmärksammade det. Jag tycker att alla som bemöts så ska kunna tackla det på samma sätt, det ska ha samma rätt och förmåga som jag. Därför skrev jag det här för att jag bryr mig om dem som du påstår att jag ”smet före”.

      Om det är någon tröst så tog det här blogginlägget mer än 30 minuter att skriva och det gjorde jag just för att jag tycker att andra drabbade ska få den hjälp de förtjänar och bemötas med en kommunikation som de kan förstå.

      Tack för dina synpunkter hoppas att du förstår hur jag tänkte. Du är grym du med! På ett bra sätt! 🙂

  13. Elin skriver:

    Hej! Jag hör till den skaran som tycker att det funkar bra med Försäkringskassan. Det finns många regler, och de flesta är väl beskrivna och förståeliga! Det går väl att jämföra med ditt schema lite, ibland har du intensivare perioder, då funkar det väl inte att peta in en föreläsning de närmsta veckorna, eller jo, om man betalar tillräckligt mycket kanske (ingen pik om eventuell girighet, bara för att belysa att företag och myndigheter är olika)? Men så vill i alla fall inte jag att f-kassan ska fungera. Jag brukar dock tipsa blivande föräldrar om att det är bra att ha en buffert 🙂

    • Elaine skriver:

      Gud det ska jag också tipsa om, en ”post-förlossnings-buffert” eller vänta på fk-buffert kanske man ska kalla det?

  14. Albinssonskan skriver:

    Har aldrig haft problem med FK utan alltid fått bra hjälp och blivit trevligt bemött.
    Jobbar själv på en statlig myndighet och blir matt när enskilda handläggare får skit för
    1. Att personen som yrkar på ersättning själv kommit in sent med underlag som krävs för beslut
    2. Att de följer regelverket som beslutats av politikerna.

    Gillade inte direkt det här inlägget, men tycker annars väldigt bra om din blogg!

    • Karin skriver:

      Jobbar som sjuksköterska och det är precis samma sak där. Vi blir dagligen utskällda för att hur dålig sjukvården är. Vi sliter som djur för att ge alla en bra vård men det är inte vi som beslutar för att dra ned på antalet platser och inför anställningsstopp trots att det fattas personal. Är jättetrött på att ta emot all ilska som folk uppenbarligen tycker om att häva ur sig trots att jag inte ens har röstat på de politiker som styr sjukvården.

  15. […] Försäkringskassans kommunikation är ett Skämt – slingrig, byråkratisk och diffus retorik. […]

  16. Heidi skriver:

    Detta ska spridas!

    Jag var själv precis på gång och skulle skriva ett blogginlägg om alla mina duster med FK. Alltså, förut har jag aldrig haft något strul med dem utan undrat vad alla klagar på. När jag t ex var sjukskriven i 6 månader förra året, då kom ersättningen punktligt, jag fick en jättetrevlig kontaktperson och allt flöt på. Jag tänkte att nu, när jag är gravid, ska jag se till att vara ute i god tid och verkligen se till att allt kommer in i tid osv. Jag ansökte om graviditetspeng i riktigt god tid, ungefär 60 dagar innan det skulle börja gälla, och även där hade de ”30 dagar” på sig att behandla ärendet. Efter ett par veckor ringde jag för säkerhets skull och frågade om de hade all information de behövde. ”Jajemen” var svaret. När det hade gått 40 dagar ringde jag igen och frågade varför jag inte fått något beslut. ”Oj då, vi har visst inte tittat på ditt ärende än” Jag var alltså bortglömd. Okej. Irriterande… Jag har ju liksom ingen sjö av pengar att ta ur heller…

    60 dagar tog det innan mitt beslut kom, och tydligen skulle jag då ha skickat in ännu en blankett (nästan identisk med en som jag nyligen hade skickat in då) för att sedan få PENGAR. Eftersom jag glömde skicka in den fick jag vänta ytterligare ca 3 veckor på pengarna.

    Från och med den 17/7 går jag på föräldrapeng istället för graviditetspeng, trots att min bebis inte är här än, men sådan är tydligen lagen. Jag ringde och frågade hur jag skulle göra för att få denna mammapeng, för att det nu skulle bli rätt från början. ”Oj, jag ser att vi har glömt att registrera ditt morderskapsintyg, så det här kan visst ta lite tid…” (Det intyget skickades in i mars) Eh… Jaha… Moderskapsintyget registrerades och jag kunde fylla i anmälan om föräldrapenning och ansökan om föräldrapenning med e-leg fick jag också beskedet att ”Det kommer ta minst 30 dagar att handlägga ditt ärende” För säkerhets skull ringde jag också FK för att kolla att de verkligen fått in allt nu. ”För ni har haft en förmåga att glömma bort mig” sa jag lite finkänsligt. Men nu skulle allt vara korrekt och bra och det ska tydligen bara vara att vänta på pengarna. Det är jättebra med rutiner – men de kanske skulle börja följa rutinerna lite bättre så kunde saker och ting flyta på…

    Ursäkta romanen…
    Ha det bra!

    PS. Min kompis har en dotter som är drygt tre månader. Pappan har fortfarande inte fått ersättning för de 10 dagarna i samband med förlossning. Undrar när den ersättningen tänkt komma… 😉 Rena lotteriet…

  17. Ema skriver:

    Tusen tack för svaret på mitt inlägg Elaine, detta var första gången jag reagerat på ett inlägg och känns bra att du läst min kommentar och tagit dig tid att svara. Du är en stor förebild för mig!

    Anledningen till att jag känner så starkt i frågan är att min syster jobbar på föräldrarpenningen och det ringer ofta in människor och skäller ut henne för något som bestäms på regeringsnivå. Pratade dock nyss med henne och en handläggare hinner med cirka 5 ärenden på en halvtimme, det är synd att fk kommunikation inte är bra nog för att ditt samtal inte hade behövts men tycker ändå lite synd om personerna som måste vänta ytterligare en dag på sitt beslut, detta är ju inte på ditt ansvar men tycker generellt folk klagar lite väl mycket på våra statliga verksamheter då de följer protokoll givna uppifrån.

    Nu är ju du mammaledig och så men tycker att du med din makt kan skicka ett öppet brev till regeringen där du klagar på kommunikationen inom fk, med din retorikbakgrund kanske det leder till lite tyngd och en generell ändring kan ske så att alla inte behöver ringa in och klaga 🙂

    Kram!

  18. Sara skriver:

    Jag håller verkligen med om att FK SUGER. Nu har jag inte fött ännu och är tillfälligt bosatt i USA så jag ska inte få pengar förrän jag kommer hem igen och har jobbat ett tag (om jag förstått det hela rätt). Men Trots detta har jag och min man haft problem med FK.

    Vi har förgäves försökt att ta reda på vad som gäller när man är tjänstledig och bosatt i ett annat land. På deras hemsida är det omöjligt att hitta någon sådan information och när man ringer så vet aldrig personen man pratar med vad som gäller utan måste fråga kollegor hela tiden. Vi har ringt flera gånger och fått prata med olika handläggare varje gång. ALLA säger olika saker.

    Jag blir tokig. Kompetensen hos de anställda på FK är under all kritik så även deras bemötande. Vi har inte pratat med någon som förstått vår situation och varit trevlig tillbaka. Det känns som att alla som jobbar på FK är så extremt trötta på sina jobb och så bittra över att inte få jobba på en mer kreativ arbetsplats. Jag tycker nästan synd om dem.

    Alla anställda borde få gå en värdskapskurs/charmkurs. Tack för mig!

  19. Nkosazana skriver:

    haha ni svenskar skulle nog dö om ni fick att göra med byråkratin i Sydafrika. Slöare kan man nog inte hitta.

    Ni ska vara glada att FK inte funkar så här http://www.sowetanlive.co.za/sowetan/archive/2009/09/04/my-life-is-finished

    FK har varit bra mot mig. Även fast min man tog hand om det hela för jag fick känslan av att som utlänning skulle jag nog inte få ett bra bemötande.

    • K skriver:

      Nkosazana
      Har du någon blogg? Skulle vara kul och läsa en lekker blogg.

      När kommer sista svaren på frågestunden Elaine? Känns som jag tappar hoppet härt men I’M DYING TO KNOW!!!

      • Nkosazana skriver:

        Praat jy Afrikaans?

        haha hade en blog innan. Blev stor men fick en massa stalkers så jag la ner den innan.

        • K skriver:

          Ja, ‘n bietjie. In watter stad is jy? Kaapstad?
          Afrikaans is ‘n lekker taal.. 😀

          Synn att du inte har en blogg hade lätt hookat på den. Usch stalkers vill man vara utan. 🙂

          • Nkosazana skriver:

            Jag är från Durban, KwaMashu township. Men jag bror nu i Malmö med min familj.

            Afrikaans är väl sådär. Min mamma tyckte det var användbart för mig om jag skulle bli domestic som hon. Men saker och ting ändras.. fast jag saknar mänskorna i Sydafrika.

            Hur kommer det sig att du kan prata det?

        • Elaine skriver:

          Du borde verkligen blogga Nkosazana, du har exakt de ingredienserna som skulle göra bloggen stor. ”the lines”, vettiga och ibland provocerande synpunkter – det är aldrig tråkigt att läsa! Det skulle verkligen röra om i janteSverige! 🙂 Jag skulle läsa den! 😀

          • Nkosazana skriver:

            The lines?

            Min blev faktiskt ganska stor.. Man kan inte tro det men många afro amerikanska kvinnor är intresserade i (utbildade) svenska män och Sverige. Jag kom även med i en dating bok (Ifs så känner jag författaren lite grand men ändå) med hur jag upplever dating här (dom hade även med flera kvinnor som var gifta med svenska män)

            http://www.amazon.com/Swirling-Relate-Mixing-Culture-Creed/dp/1451625855

            Längst back i den står det en lista med min gamla blog med 🙂

            Jag tror man kan tacka Alexander Skarsgård för att dom blev popis lol. Plus det här hela med att dom tar hand om barnen och hjälper till hemma.

  20. K skriver:

    Nkosazana
    Har du någon blogg? Skulle vara kul och läsa en lekker blogg.

    När kommer sista svaren på frågestunden Elaine? Känns som jag tappar hoppet härt men I’M DYING TO KNOW!!!

  21. K skriver:

    Ah Durban! Där pratar många afrikaans flytande så det säger ju en hel del. Min pappa har bott i Jo-burg halva min uppväxt plus att jag rest och träffat härliga sydafrikaner här och där. Haha kommer också i princip från Malmö. 😀 Konstigt sammanträffande…

    Förstår att du saknar människorna. Är ju en hel annan mentalitet här i Sverige och människorna är på ett helt annat sätt också. Ibland vill man bara slå till med en STOOOR braai men det fattar ju inte svenskarna vad det är på samma sätt.. 🙁

    • Nkosazana skriver:

      Jozi?

      Jag bodde nåt år i Hillbrow innan jag flyttade hit till Sverige för att plugga. Hade ett stipendium till en Afrikaans talande universitet men det tog slut efter ett år och jag hade inte pengar att fortsätta. Plus jag gillade inte mänskorna som gick där.

      haha, vad jag finner konstigast är att ingen pratar med varandra.. Jag minns första gången jag åkte bus här i Sverige, jag satte mig bredvid en dam och började prata på engelska men hon tittade på mig som jag vore galen. Men jag har vant mig. Så jag sitter och stickar eller gör beadwork (vet inte vad det heter på svenska) när jag pendlar nu för tiden till jobbet.

      Jag har utsätt min man till braaimeister lol. Mina bröder har lärt han allt han kan lol.

      • K skriver:

        Haha! 😀 Grymt jobbat med uni!

        Jepp, Jozi. Sverige är ett bra land på många sätt men det som tycks vara det självklara, mentaliteten och mänsklig förmåga som är en självklarhet på andra ställen är inte lika självklar. Det är väl en utav anledningarna som jag inte ser mig själv stanna i Swe även det alltid har en plats i mitt hjärta.:D

        Åker ni regelbundet till SA? Hur är det att jobba i Swe?

        • Nkosazana skriver:

          Jo glad att den delen av livet är över, jag är inte deras token swart k***** meisie längre.

          Jo det är ett bra land och jag vill att barnen ska vara stolta att vara halv svenskar. Väldigt tacksam att jag fick komma hit och studera och jag ger tillbaka genom att arbeta här. Svenskar är lite unika.. men jag kan vara en glad och charmig person, så jag brukar kunna bryta ner deras fasader tillslut. Fick till och med vår sura granne att börja hälsa glatt på mej. Trodde väl att fina kvarteret skulle invaderas av negers. Halv rätt hade han. Mulatter lol.

          Jodå två gånger om året, Ska ditt om några veckor. Väldigt viktigt för mig att barnen får del i sina zulu rötter också. Det jag gör nu (Ifs är jag mamma ledig har varit det i snart två år) är kontors arbete och ekonomi vilket inte ens är min examen. Ganska lätt men svenskar är generellt ärliga när dom jobbar och försöker inte smita från vad de ska göra.

          • Nkosazana skriver:

            Plus alltid bra att barnen få en dos av någon annat än övermedelklass livet här i Sverige. Får inte bli för bortskämda, får man hålla dem borta från mina bröders hus med pol och allt sånt haha. Bättre att bo hos mamma i hennes RDP hus haha.

          • K skriver:

            Haha härligt! Kan förstå att det är skönt att vara förbi stadiumet i livet där man slipper o tänka på utbildning, jobb och allt det där.

            Det är härligt med människor som kämpar och som vill något när dem flyttar någonstans. Om man kämpar och vill någonvart kommer ju resultaten därefter- oavsett vart man befinner sig. Kan ha lite svårt med människor som bara tror att man kan sitta på rumpan i ett land och tro att man kommer få allting framdukat.

            Nåväl. Du har ingen mail som man kan prata vidare på? Känns lite outat att prata här haha.

          • Nkosazana skriver:

            Jodå om du vill mejla mig finns jag på nkosazana@hotmail.se

  22. K skriver:

    Ah Durban! Där pratar många afrikaans flytande så det säger ju en hel del. Min pappa har bott i Jo-burg halva min uppväxt plus att jag rest och träffat härliga sydafrikaner här och där. Haha kommer också i princip från Malmö. 😀 Konstigt sammanträffande…

    Förstår att du saknar människorna. Är ju en hel annan mentalitet här i Sverige och människorna är på ett helt annat sätt också. Ibland vill man bara slå till med en STOOOR braai men det fattar ju inte svenskarna vad det är på samma sätt.. 🙁

  23. Elisabet skriver:

    Jag fick vänta 5 månader på min sjukpenning bara för att jag råkade vara norsk medborgare som återvände til Norge, men fortfarande jobbade i Sverige. Jag var djupt deprimerad och veldig sjuk och allt försäkringskassan (som jag numera kaller förnedringskassan) kunne säga var ”jag vet inte varfär det blev så…”
    Jättekul med NOLL innkomst i nästan ett halvt år.
    Nu i efterhand har dom sagt att det blev strul för att norska läkarinntyg är annerlunda än svenska.
    Jag är glad jag bor i Norge nu och att jag ALDRIG behöver kämpa med försäkringskassans IDIOTI igen!

  24. Ninni skriver:

    Tack för ett bra inlägg Elaine! Självklart behöver denna myndighet putsa sin förmåga att kommunicera klart och tydligt och helst även gärna vänligt. Vi är alltför många tusen som drabbats av deras nonchalans. Bra att du inte gav dig men hur många kan/orkar göra som du. Dags att erbjuda dem en utbildning i retorik alltså. Go for it! Ha en skön kväll 🙂

  25. Veronica skriver:

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker om all kritik försäkringskassan (och då främst handläggarna) får utstå, för mig känns det lite som att hata polisen för att man ogillar lagarna de följer. Problemet är liksom inte försäkringskassan, problemet är regeringen som kontrollerar försäkringskassan och dess resurser.

  26. Rebecka skriver:

    Tack för ännu ett bra inlägg 🙂
    Jag jobbar själv på myndighet och vet hur det är med att begära in rätt underlag för att kunna utreda osv. Mina största problem med FK är främst: 1) okunskapen – jag kan ringa till flera handläggare med exakt samma fråga och få helt olika svar = oacceptabelt. 2) jag vet hur viktigt det är med ett trevligt bemötande, tyvärr blir jag ofta bemött med extremt dålig attityd (det i sig blir tråkigt för dem som jobbat på FK och faktiskt är trevliga) och sist men inte minst 3) ifrågasättande på ett fult sätt, både jag och min man har blivit utsatta för att vara misstrodda, FK har anklagat oss för att fejka anställningsavtal, löner osv. Hur det nu skulle gå till när våra chefer skrivit under och allt, det är ju bara att ringa dem! Det är rakt av äckligt (återigen men tanke på att jag jobbar på myndighet och förstår vikten av att lämna sanningsenliga uppgifter, dessutom ligger det inte i min natur att ljuga..). Nej, nånstans går faktiskt gränsen för vilken skit man ska behöva ta.

  27. Johanna skriver:

    Bra inlägg. Håller med dig. Jag har svårt att förstå fk:s alla regler och då har jag ändå läst 3 1/2 år på högskola och min sambo 5 år och vi har diskuterat om vi inte ens förstår hur skall då te.x de som är invandrare förstå? Dessutom tycker jag ofta att man får olika svar från olika handläggare.
    Hur som helst tänkte berätta om en incident som hände mig. Jag hade sökt graviditets penning och fått ett godkännande av fk. Ringde och frågade vilket datum pengarna skulle betalas ut. Fick ett svar och väntade. Inga pengar kom. Ringde och frågade var pengarna tagit vägen. Då säger de: Oj, vi har satt in de på fel konto. Ditt gamla konto på din gamla bank. Jag säger att de får lösa det och undrar när pengarna kommer.(Då har jag ändå vid två tillfällen uppgivit mina nya bankuppgifter till fk) De svara att det kan ta veckor samt vill att jag skall ringa min gamla bank och be de lösa problemet. Jag anser ju att det är dem som gjort fel, alltså borde dem lösa problemet! Men hon i luren vägrade och hävdade att jag skulle ringa min gamla bank. Jag sa till henne, menar du på allvar att min gamla bank bara skall ta mitt personnr via telefon och tro på att det verkligen är jag som ringer och flytta över pengarna till min nya bank och mitt nya kontonr. Ja, det tyckte hon. Ringde min gamla bank som naturligtvis inte kunde ta sådana uppgifter per telefon. Jag förklarade hela historian och fick be om ursäkt för att inte verka helt blåst. Jag förstår ju banken helt och hållet. Men de sa att pengarna studsar tillbaka till fk så då får dem betala ut pengarna. Så till slut fick jag mina pengar efter nån vecka. Men jag tänker om jag nu varit ensamstående då hade jag varit beroende av att pengarna kom direkt. Nu har jag en sambo, men det är ju inte alla som kan förlita sig på det.

  28. Elli skriver:

    Det är väl allmänt känt att man ska vara ute i GOD tid med ärenden hos försäkringskassan?
    Moderskapsintyget får man redan runt 25:e veckan och då har man sannerligen gott om tid att anmäla och ansöka om föräldrapenning.
    Och dessa ca trettio dagars handläggningstid får man väl se som ett riktmärke- förvänta dig inte att det går fortare än så, men det kan allt göra det.
    Vad gäller ha en buffert- det borde sannerligen alla som planerat för barn ha, de kostar- betydligt med än vad föräldrapenningen utdelar.

  29. Theodora skriver:

    Innan jag själv hade kontakt med försäkrningskassan trodde jag, eftersom det är det enda man hör, att det skulle ta evigheter och att dom mer eller mindre skulle vägra att ge mig pengar. Okej att det är ett jävla helvete att förstå vad och hur man ska fylla i (men det är väl egentligen mer mitt problem än någon annans?) men det har gått smidigt och när jag behövt hjälp har jag ringt och inom en timme eller två blivit uppringd av en trevlig handläggare. KUL!
    Sjukvården då? Hemsk som sören enligt 90% av sveriges befolkning. Har dom ens varit inlagda? Förmodligen inte. Jag har själv varit några vändor på sjukhus och OJ vilken sjukvård vi har – när det väl gäller! Jag är själv en av dom som gått från akutmottagningen för patient efter patient fått gå före. Men hur sjuk var jag då om jag gick från sjukhuset? När jag väl var den som låg där och fick all personal på avdelningen att engagera sig så fick jag upp ögonen (trots att jag inte kunde låta bli att tycka synd om stackarna som gick därifrån pga dom inte fick den vård dom krävde). Det är mycket tyckande i detta land, generellt. Nu säger jag inte att det är fel av dig Elaine, om du upplevt att FK inte uppnått dina krav. När man väl är inne i rullorna så går det smidigt ska du se 😀

  30. Cissi skriver:

    Hej! Jag håller med om att kritiken känns felriktad. Visst, man ska alltid bli bemött på ett trevligt och respektfullt sätt överallt tycker jag. Men det är extra viktigt från myndigheter eftersom man inte har möjligheten att vända sig någon annanstans (som vid mataffär eller liknande där man som konsument kan påverka mer).

    Jag arbetar med föräldrapenning och tycker ett vanligt problem är att ”god tid” ofta inte är samma sak för alla. Försäkringskassan ska påbörja ett ärende inom 30 dagar, det innebär att om alla uppgifter finns får man ett beslut då, men om det behövs kompletterande uppgifter så får man ett brev om det inom 30 dagar. Försäkringskassan kan inte sortera fram ärenden som måste kompletteras, ärenden handläggs i den ordning de kommer in. Så i ”god tid” är i min värld två månader. Sen så är det tyvärr så att det ofta tar längre tid på sommaren eftersom alla anställd har rätt till semester och söktrycket på föräldrapenning alltid är som högst på sommaren. Men handläggningstiden håller sig inom ramarna för vad regeringens riktlinjer.

    Håller med en annan kommentator som skrev att det vore bra om du skrev till regeringen också/istället. Tyvärr upplever jag att de inte lyssnar så mycket på våra(Försäkringskassans) förbättringsförslag utan den som går via media har ofta bättre genomslagskraft. Så tror du skulle kunna få till en förändring om du orkar driva frågan (vilket jag förstår om du inte vill/orkar nu när du mest vill mysa med familjen =)

    Vänliga sommarhälsningar
    Cissi

  31. […] en annan bloggares inlägg om samma myndighet men ur en annan vinkel. Elains Eksvärds inlägg om Försäkringskassans kommunikation är ett skämt – slingrig, byråkratisk och diffus retorik. Bra skrivet om det och gud vad skönt om man kunde tackla denna myndighet som hon har […]

  32. Charlotta skriver:

    Intressant! Många fler har samma problem och därför arbetar Transformator Design med att förbättra för Försäkringskassans kunder: http://www.transformatordesign.se/case/forsakringskassan/

  33. Jessica skriver:

    För mig som har varit hemma med min dotter i snart 4 månader varav hon har varit allvaligt sjuk i över 1 månad har försökringskassan slarvat två gånger. Dom två gångerna har jag tagit ut tillfällig föräldrapenning (vab) pga allvaligt sjukt barn. jag har skickat in alla papper som behövs, så det har aldrig varit något problem. Det här är ju pengar som inte betalas ut ett vist datum utan betalas ut var efter att ärendet är behandlat. Vi känner ju alla till det här med 30 dagar… Jag har ringt när det har gått 30 dagar båda gångerna, båda gångerna har pappren inte äns sickats till en handläggare. Andra gången skällde jag ut damen i telefon (inte hennes fel jag vet). Ska man behöva ringa och påminna dem om att pappren ska skickas till en handläggare. Dåligt och slarvigt…

    • Cissi skriver:

      Papprena ”skickas” inte till en handläggare. Det är bara inte en handläggare som hunnit handlägga ditt ärende ännu. Lite tröttsam kritik när man inte vet hur det fungerar.

      Förstår såklart att du vill ha ersättning för att kunna betala räkningar mm men tyvärr tycker inte regeringen att tillfällig föräldrapenning ska prioriteras då det för de flesta bara handlar om enstaka dagar när barnen är sjuka.

  34. Mr Anderson skriver:

    Är en pengar långivare, erbjuder jag lån hela dagen, erbjuder jag både personligt lån och
    företag lån, och jag har kort och Lond sikt lån så om du är
    intresserade, inga problem, jag vill att du bara kontakta mig nu via min e-post
    adress (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

  35. Silje skriver:

    Hei,
    jeg er også trött på FK, jeg var så uheldig å bli syk mistet jobben. Spurte fk hva skal jeg gjøre nå? fikk som svar ”tyvärr kan vi inte gi dig informasjon om din ekonomi.” Så jeg frågade over telefon og mail om det samme, men fikk samme svar. På mail fikk jeg vite at jeg måtte ringe for det var ingen lett måte og forklare det på via mail. Så ringte igjen og fikk vite at nå er det for sent, jeg har ikke de rettighetene lengre! Full av bullshit hele fk.
    Godt og høre at du fikk saken din gjennom raskere =)

    Ha en fin dag

  36. Mr john Nelson skriver:

    Hej,
    Vi är en kristen organisation som bildats för att hjälpa människor i need.So om du är i ekonomiska problem, eller om du behöver ett lån, kontakta oss via e-post homeinvestment01@yahoo.com, eftersom Bibeln säger ”” Luk 11 10 Alla som frågar får , och den som söker, han finner, och det skall öppnas ”, så du kan inte missa detta tillfälle, eftersom Jesus är densamme igår, idag och i evighet spela more.Please detta är för människor med allvarliga sinnade och gudfruktiga människor.

    Om du är i behov av lån mail idag med det belopp du behöver som ett lån och hur länge, ditt land, telefonnummer.

    Tack och Gud välsigne.

    Mr John

  37. Ms Margaret Homes skriver:

    Är du intresserad av att få ett lån med en ränta på 2%, är du
    i behov av lån, för affärstransaktion bil köp, hus
    köpa dåliga kreditkort och andra E.T.C. vi ger ut långfristigt lån
    fem till femtio år maximalt med 2% ränta på detta kan du som
    väl berätta hur mycket du behöver så att vi kommer att skicka till dig de villkor och
    tillstånd som är om du verkligen är intresserad av att få ett lån från oss,
    Lån ges ut i Brittiska Pund och USA-dollarn.

    Om du är intresserad vänligen kontakta oss på: barclay_loanservice@yahoo.com

  38. ruth skriver:

    Hej, jag är fru Emmanuel Ruth, ett privat lån långivare som ger liv tid tillfälle lån. Behöver du ett lån snarast att betala av dina skulder eller om du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har förkastats av banker och andra finansiella institutioner? Behöver du en konsolidering lån eller amorteringar? söker mer eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem ett minne blott. Vi lånar ut pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi ger en tillförlitlig och stödmottagare stöd och kommer att vara villiga att erbjuda ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: emmanuelruth536@gmail.com

  39. Ravi Gravin skriver:

    Behöver du finansiering och vet inte vad jag ska göra åt det? vill du
    starta eget företag och du inte har pengar att göra det? AKS Financial
    Service Limited kan erbjuda dig att kredit du behöver med 2% ränta
    utan säkerhet och din ekonomiska status kommer inte diskvalificera dig.
    Intresserad persons bör kontakta oss via e-post:
    (askfinancial.servicesltd@gmail.com). Tack.

  40. Robert skriver:

    God dag,

    Behöver du en akut lån för att starta företag, eller om du behöver ett lån för refinansiering, Behöver du ett lån för att betala av skulden? Behöver du ett lån för att köpa en bil eller ett hus? Om ja oroa dig inte mer, kan vi hjälpa till !!! kontakta oss nu via e-post för akut lån.

    E-post: robertandrealoan@hotmail.com

    Tack.

  41. Mr Clinton skriver:

    Är du en affärsman eller kvinna? Är du i alla finansiella problem eller behöver du pengar för att starta ett eget företag? Behöver du lån för att betala din skuld eller betala av dina räkningar eller starta en trevlig företag? Har du en låg kredit värdering och du har svårt att få kapital / lån från lokala banker och andra finansinstitut? Behöver du ett lån eller finansiering av någon anledning? Vi erbjuder lån till låg ränta på 2%, och ingen kreditprövning, kan vi erbjuda personliga lån, skuldkonsolidering lån, riskkapital, lån till företag, utbildning lån, bostadslån eller lån av någon anledning, komma tillbaka till oss nu på guaranteedtrustfirm2 @ hotmail.com Hälsningar, Mr Jerry Clinton Email: (guaranteedtrustfirm2@hotmail.com) .vi är certifierade och pålitliga långivare som ger lån till alla. våra tjänster är snabb och tillförlitlig så kontakta oss nu på att få ditt lån idag ..

  42. Larry Perez skriver:

    Behöver du ett lån? Vi erbjuder lån till låg ränta på 2% för alla
    individer, företagslån, bolån, konsumtionslån och lån
    företag, kontakta oss nu med dina uppgifter nedan om du är
    intresserade ..

    E-post: businessfinances@hotmail.com

  43. Fuska skriver:

    Dom uppmanar alla att fuska

  44. precious ovia skriver:

    Hej,
    Detta för att informera allmänheten om att fru Precious Ovia, ett privat lån långivare har öppna upp en ekonomisk möjlighet för alla i behov av någon ekonomisk hjälp. Vi ger ut lån till 2% ränta till privatpersoner, företag och företag som står under ett klart och begripligt sätt och skick. Kontakta oss idag via e-post: (preciousovia39@gmail.com)

  45. VLK skriver:

    Avsluta dina ekonomiska bekymmer

    Vi är lån ackrediterat företag. Vi erbjuder lån till privatpersoner på
    låg ränta på 2%, ger vi personliga lån, företag lån,hypotekslån. fastigheter lån. för mer info: kontakta oss via: berryjoneslender09@yahoo.com

    tecknat
    ledning.

  46. RESORT LENDERS skriver:

    Har du brug for et lån? Er du i en finansiel krise eller har brug for penge til at starte din egen virksomhed? Har du brug for lån til at betale din gæld eller betale dine regninger eller starte en dejlig forretning? Du har en lav kredit score, og du har svært ved at skaffe kapital lån fra lokale banker og andre finansielle institutioner? Her er din chance for at få et lån fra vores organisation. Vi tilbyder lån til enkeltpersoner for følgende formål og meget mere. Personlige lån, Business Expansion, Business Start-up, Uddannelse, konsolidering af gælden, Hard penge lån. Vi tilbyder lån til en lav rente på 3%. Kontakt os i dag via e-mail (resortslendinggroup@gmail.com)

  47. richard skriver:

    Hej, behöver du ett lån? Om JA kontakta oss via e-post: (richardcosmos5@gmail.com)

  48. Mr Isaac skriver:

    Kontakta Mr Isaac för din pålitliga lån via trustloanfirm.link071@gmail.com

  49. Frank Smith skriver:

    Vittnesmål om hur jag fick mina lån från denna stora företag, jag är en enda MUM (fenoncompanyplc111@gmail.com)
    Am Mrs. Carol Webb från Orlando Florida-USA. Jag var mycket i behov av en
    lån för mitt företag eftersom mitt företag kördes ner och jag var att hitta
    det är svårt att få ett lån från banker / andra finansiella företag på grund av min
    kreditvärdighet. Jag var desperat att försöka nästan varje tjäna pengar möjlighet
    på internet och Finding Frank Smith och hans utförda tjänster var en
    frisk luft i mitt liv. Slutligen träffade jag en äkta långivare och en
    tjänst som jag kan lita på, och jag måste säga Frank Smith inte
    gör mig besviken! Tjänsten han framförde till mig var extremt underbart och
    nu framtiden slutligen ser ljus ut för mig och min verksamhet eftersom jag var
    möjliggöra att få ett lånebelopp om (500,000.00 $). Om du måste kontakta alla företag
    att få något belopp av lån du behöver idag, med låg ränta på 2% och
    bättre återbetalningsplan, vänligen kontakta Frank Smith Services (NDS)
    via e-post (fenoncompanyplc111@gmail.com) För att lösa eventuella ekonomiska problem
    kanske du passerar nu.

  50. Michele skriver:

    bra dag är här för att dela mitt vittnesbörd om ett lån långivare som har hjälpt min familj med ett lån, är mitt namn Michelle Jag är en medborgare i Förenta State of America Jag vill vittna om bra lån långivare som visade ljus till mig efter blivit lurad av fyra olika Internet internationell långivare, de alla lovar att ge mig ett lån efter att göra mig betala många av avgifter som ger ingenting och uppgick till något positivt resultat. Jag förlorade min hårda tjäna pengar och det var totalt 8,000USD. En dag när jag surfar via internet söker frustrerade när jag kom över ett vittnesbörd om en man som också lurad och så småningom fick kopplad till en legit lån företag som heter Mr Kocak Ramazam Loan fast (co-operative1@hotmail.com) bas i Turkiet där han äntligen sitt lån, så jag bestämde mig för att kontakta samma lån företag och sedan berättade för dem min historia om hur jag har blivit lurad av 4 olika långivare som gjorde ingenting men naturligtvis mig mer smärta. Jag förklara för bolaget per post och alla de berättade för mig var att gråta mer eftersom jag kommer att få min lån i sitt företag och även jag har gjort rätt val att kontakta dem. Jag fyllde låneansökan formulär och fortsatte med allt som begärdes av mig och jag fick ett lånebelopp på $ 600,000.00 dollar av denna stora Company (Kocak Ramazam Loan Firm} förvaltas av Ibrahim Kocak Ramazam bas i Turkiet och här är jag idag nöjd med min familj eftersom Ibrahim Kocak Ramazam Loan Firm har gett mig ett lån så jag gjorde ett löfte till mig själv att jag kommer att hålla vittna på internet om hur jag fick mina lån. behöver du ett lån omgående? vänligt och snabbt kontakta Ibrahim Kocak Ramazam lån Firm nu för ditt lån via e-post,
    (Co-operative1@hotmail.com) Jag tror att andra människor också ge vittnesmål på samma ärliga långivare

  51. richard skriver:

    Behöver du ett lån? maila oss på: (richardcosmos5@gmail.com) Ansök om information.

    lån erbjuda brådskande.

  52. John Ahmed skriver:

    Jag är en privat långivare och investerare, behöver du en äkta, ärliga, ansedda och snabba lån? Jag kan hjälpa dig med 100% garanti lån, jag erbjuder företag och enskilda lån, mer också vi finansiera alla typer av projekt. För mer information kontakta oss på: russell.credit40@gmail.com

  53. Pans Peter Happens skriver:

    Vi erbjuder lån till låg ränta på 2% och utan kreditprövning, erbjuder vi personliga lån, skuldkonsolidering lån, riskkapital, lån till företag, utbildning lån, bostadslån eller lån av någon anledning, intervallet $ 1,000 till $ 50.000.000. Komma tillbaka till oss nu (zurich.finances@gmail.com)

  54. LAZARUS skriver:

    Ansök om din brådskande lån idag på: (mortgagelaonbasics@gmail.com)

    Uppmärksamhet vänligen: Är du ekonomiskt ner? Behöver du ett lån för att betala dina räkningar, köpa en bostad eller öka din verksamhet? Ansöka om ett lån nu och få godkänt med 100% garanti. Vi erbjuder alla typer av lån till nedsatt ränta på 2%. Vår låneprogram är mycket direkt och flexibel som din tillfredsställelse och ekonomisk framgång är vårt mål. Om du är intresserad, för mer information kontaktar oss nu via e-post: (mortgagelaonbasics@gmail.com)

  55. richard. skriver:

    Behöver du en brådskande lån (Fonder)? Om ja kontakta oss för mer information via vår e-post: (richardcosmos5@gmail.com)

    Låneerbjudande

  56. Harley Davidson skriver:

    Uppmärksamhet.

    Behöver du Brådskande lån? Vi ger ut lån till intresserade personer som söker lån med god tro och med ränta på 3%. Är du på allvar i behov av akut lån? då är du på rätt plats. Vi ger ut företag lån, personliga lån, Xmas lån, och så vidare. Kontakta oss för din låneansökan för att möta dina behov och ställa ut från finansiella problem. Kontakta oss idag via e-post: harley_credit@yahoo.com

    Tack som vi väntar på ditt svar.
    Harley Davidson lån.

  57. Paul Green skriver:

    Behöver du en brådskande lån? Vi ger ut Företag lån, personliga lån, studielån, billån banklån E.t.c, Om du är intresserad kontakta oss via: ( paulloanfundshelp1@gmail.com )

  58. MR LAKE COOK skriver:

    XMAS XMAS LÅN?

    Vi erbjuder alla typer lån för nytt år / slutar lån, personliga lån, Fastigheter, Affärsplan, renovering, infrastrukturen, Hotel, Investment Lån ETC till låg ränta på 2% .Vill tacka Mr Lake Cook, för att ge mig kredit . Jag såg bra bevis på det på nätet. Jag tog ett lån från bolaget och mindre än 24 timmar fick jag en kredit. Om du behöver akut lån, ansöka om ett lån snabb e-post – lakecook07@gmail.com

    XMAS XMAS LÅN?

  59. ROBERT NIEMOELLER skriver:

    Välkommen till Robert Niemoeller lån Investment Services, Vi erbjuder lån på 2% till kunder inneed av någon form av lån, vare sig det personliga lån, företag lån, studielån etc. Om du är intresserad av ett lån, kontakta oss för mer information … kontakta oss på: robertniemoeller33@gmail.com

  60. Pan Paskah skriver:

    God dag,
    Har du letat efter lån? du behöver inte oroa dig, eftersom du är på rätt plats i erbjuder lån till låg ränta på 2% så om du är i behov av ett lån jag vill att du bara kontakta mig via denna e-postadress: mobilfunding1999@gmail.com

  61. White Horse Credit skriver:

    Behöver du lån för att reglera skulder eller betala räkningar eller starta ett företag? du har en låg kredit värdering och det blir svårt att få ett lån Vänligen kontakta CITI Mortage lån företag, och få ditt lån utan svårighet. Räntan är 3%. För mer information kontakta företaget e-postadress via e-post: legitfirm@gmail.com

  62. Winchester skriver:

    PREENCHA AS SUAS PREOCUPAÇÕES FINANCEIRAS HOJE:

    (1) Empréstimo Pessoal, Expansão Empresarial,
    (2) empreendedorismo, educação,
    (3) Consolidação da Dívida,
    (4) Empréstimos de dinheiro duro

    Bem-vindo à Winchester Private Finance. Gestão total da dívida, alívio da dívida e apoio financeiro a indivíduos em todo o mundo.

    Nós oferecemos empréstimos com baixa taxa de juros de 2% e sem verificação de crédito, oferecemos empréstimos pessoais, empréstimos de consolidação da dívida, capital de risco, empréstimos de negócios, empréstimos de educação, empréstimos à habitação ou ”por qualquer motivo! O montante do empréstimo necessário ea duração que você pode pagar.Ele lhe dá uma chance real para obter os fundos que você precisa! Todos os candidatos interessados ​​devem preencher e devolver o formulário de candidatura para os detalhes do meu e-mail (winchesterprivateservice@gmail.com ).

    FORMULÁRIO DE APLICAÇÃO

    Nome completo………………..
    País………………
    Estado………………….
    Número de telefone…………………..
    sexo……………….
    Idade………………..
    Período de empréstimo ………………
    montante do empréstimo……………..
    Renda mensal

    Com os melhores cumprimentos
    Danny Winchester

  63. ANDY MOTT skriver:

    Hej, hur mår du idag ?

    Vi skriver för att informera dig om vårt lån företag som erbjuder lån till enskilda, företag och organisationer, erbjuder vi lån på 3% ränta under en period av 1 till 10 år och vår lånebeloppet varierar från 10,000.00 till 10,00,000.00 kontakt genom detta post (wells3fargo@gmail.com)

    Vi ser fram emot att arbeta med er och vi garanterar dig säker och laglig transaktion.

    Tack för att ta ut tid att läsa vårt budskap som vi väntar på ditt svar.

  64. Harry skriver:

    Hej, jag är Harry, ett privat lån långivare som ger livstid möjlighet lån. Behöver du ett akut lån för att rensa dina skulder eller om du behöver ett kapitallån för att förbättra ditt företag? har du fått avslag av banker och andra finansiella myndigheter? Behöver du en konsolidering lån eller en inteckning? sök inte mer eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem ett minne blott. Vi lånar medel ut till personer i behov av ekonomiskt stöd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi gör pålitliga och mottagaren stöd och kommer att vara villiga att erbjuda dig ett lån. Så maila oss idag på: Harrymorgan0006@gmail.com

  65. ulrika skriver:

    Lån erbjudande av pengar snabbt på 48 timmar :ulrika.vanbonne@gmail.com
    Hej Herr och Fru
    Jag är Fru Ulrika Vanbonne, jag är en finansiella tjänster endast till
    familjer och personer i behov av brådskande finansiering som kommer att vara
    möjlighet att betala tillbaka lånet utan bekymmer av stora under avveckling av månatliga betalningar.
    Du vet att jag är mycket misstänksam stadsjeepar alla de som händer i vår
    dagar på nätet så jag frågar folk förmodligen ärlig
    mer specifikt män av ond tro för att inte svara på min
    annons för att undvika att mindre problem med polis,
    NB : jag ge 5 000 till 800 000 euro med en ränta på 3%
    återbetalas under en period som sträcker sig från 2 till 25 år med villkor
    rimligt Om mitt erbjudande som intresserar dig så kontakta mig snabbare
    möjligt så att vi kan diskutera om metoder och dokument för att ge
    Min mail är följande :ulrika.vanbonne@gmail.com
    Respekt
    N. B, jag upprepar, inte allvarligt avstå

  66. Marie skriver:

    Hallå,
      Vi är kristna organisationen bildats för att hjälpa människor i behov av hjälp, såsom finansiell help.So om du går igenom ekonomiska svårigheter eller om du är i någon ekonomisk oreda, och du behöver pengar för att starta ett eget företag, eller om du behöver lån till betala din skuld eller betala dina räkningar, starta en fin affär, eller du har svårt att få kapital lån från lokala banker, kontakta oss idag via e-post larsson_investment@foxmail.com för Bibeln säger ”Lukas 11:10 Alla som frågar får, den som söker finner, och för den som bultar, dörren öppnas ”. Så låt inte dessa tillfälle passera dig av eftersom Jesus är densamme i går, i dag och för evigt mer. Vänligen dessa är endast allvarliga sinnade och gudfruktiga människor.

    Fyll i formuläret nedan ansökan helt så att vi kan öppna ett lån bearbetningsprofil för dig i mitt företag, om du är intresserad av att få ett lån från oss

      FÖRSTA INFORMATION SOM KRÄVS

    Fullständiga namn:……..
    Personliga telefonnummer: …..
    Land:…….
    Adress:….
    Ange:………
    Ålder:………
    Kön:……….
    Har du ansökt om ett lån innan:? …
    Civilstånd: …..
    Lånebeloppet krävs: ………
    Lån Varaktighet: ….
    Ockupation:………
    Månadsinkomst:…….

    Tack för din tid och förståelse !!!
    Alla svar via e-post: {larsson_investment@foxmail.com}

  67. Grace Loredana skriver:

    Om du är intresserad av att få ett lån sedan vänligt skriva oss med lånebehov. Vänligen kontakta oss för mer information: g.loredana480@gmail.com

    Med vänliga hälsningar,
    Mrs Grace Loredana

  68. PASTOR Luiz Barata skriver:

    Sidd Dir am brauchen vun finanziell Hëllef, an Dir wësst net, wat ze maachen oder déi Kontaktéiert eis haut un Vertrauen fir méi Informatiounen iwwert wéi Är Dram Prêt ze kréien, da kontaktéiert eis op: siguret134@gmail.com

  69. mary ellen skriver:

    Behöver du ett lån? Då är du på rätt plats. Ett lån möjlighet för alla med låg ränta. Vi erbjuder alla typer av lån till personer med låg ränta och med återbetalning tillåts genom månatlig avbetalning. Dess fria, snabbt, enkelt och garanterat Intresserade och seriösa sinnade människor bör kontakta oss nu och sätta stopp för deras sökande efter lån. Vi gör också General Investments, partnerskap och finansiering. Om intresserad av våra lån, kontakta oss nu via e-post: hiringdeckellen@gmail.com

  70. javier skriver:

    DEN BÄSTA OCH tillförlitliga uppgifter om penning LENDER!
    Vi kan hjälpa dig med en äkta lån för att möta dina behov.
    Behöver du en personalloan, billån, bostadslån, investeringslån , företag lån, hypotekslån, skuldkonsolidering och mer utan stress och med snabbt godkännande? Behöver du en brådskande lån idag? No Credit Check eller socialförsäkringsnummer krävs rekommenderar vi dig att söka mer som vi är här för att göra alla dina ekonomiska bekymmer ett minne blott.
    * Lån godkännande på mindre än 24 HOUR !!
    * GARANTERAD säker överföring !!
    * 100% beviljningsgrad !!
    * Låg ränta på 3% !!
    vi kommer att vara glada att kunna erbjuda dig ett lån Feel, välkommen att kontakta oss för en verklig finansiella tjänster på bästa kredit begränsad.
    KONTAKT: javier
    javiergroup@financier.com
    +13234984704
    Lån handläggaren.
    BEST CREDIT LIMITED.

  71. sergey shikunov skriver:

    Hälsningar till dig,

    Att få ett legitimt lån har alltid varit ett stort problem att kunder som har finansiella behov. Frågan om krediter och säkerheter är något som kunderna är alltid orolig när de söker ett lån från en legitim långivare. Men
    sergey shikunov lånefinansiering. har gjort denna skillnad i utlåning industrin.
    sergey shikunov lånefinansiering .. har ackrediterats av långivaren s råd att ge ut lån till lokala och internationella kunder på 3% ränta. Vi har fått förmånen att möta dina finansiella behov. Frågan om kredit bör inte hindra dig från att få det lån som du behöver.

    Våra tjänster omfattar följande: –

    * Investerare Lån
    * Skuldkonsolidering
    * Topplån
    * Business lån
    * Personliga lån
    * Internationella lån

    Ingen social trygghet och ingen kreditupplysning, 100% garanti. Allt du behöver göra är att låta oss veta exakt vad du vill och vi kommer säkert att göra din dröm gå i uppfyllelse.
    sergey shikunov lånefinansiering. säger JA när dina bankerna säga nej. Slutligen finansierar vi småskaliga lån fast, mellanhänder, småskaliga finansiella institutioner för att vi har obegränsad kapital. För ytterligare detaljer att gå upphandla ett lån från: Vänligen anmäl ditt deltagande direkt på detta mail: sergeyshikunov@yahoo.com

    Vänliga hälsningar,
    MD sergey shikunov.

  72. murray skriver:

    Hej lån arbetssökande, Behöver du ett akut lån för att starta företag, Skuld lån? Köpa en bil eller ett hus? Om ja oroa dig inte mer, för vi erbjuder alla typer av lån till låg och prisvärd ränta på 3%, utan säkerhet och utan kredit check.just kontakta oss via: murrayfinancialcompany@gmail.com

  73. moises Miguel skriver:

    Do you required financial assistance or Do you need a Loan, and you have being disappointed by banks. We can provide direct funding of up to 5 million Euro at convenient interest rates For more information and requirement of application form, Contact us via email:uspf.associates@gmail.com
    Regards.
    Moises Miguel

  74. wordfanec skriver:

    KLIK HER at ansøge om en HASTER VIDNESBYRD LÅN

    Har du brug for et akut lån tilbyder vi verdensomspændende lån til hvem der har behov for lån forretningsmulighed du have at være på udkig efter, er her igen. email os nu på: wordfanece@gmail.com

    Lån ansøgningsskema
    1) Fulde navn:
    2) Køn:
    3) Lånebeløb Needed :.
    4) Lån Varighed:
    5) Land:
    6) Hjem Adresse:
    7) Mobilnummer:
    8) Månedlig Indkomst:
    9) Beskæftigelse:
    ) Hvilke har du her om os.

    Med venlig hilsen.

  75. Behöver du lån? Om ja, email:(dakany.endre@gmail.com) för mer detaljer. skriver:

    Vill du låna ut pengar? Kontakt

  76. wallance skriver:

    Hej, jag kan hjälpa dig med ett lån till 2% ränta. En intresserad person bör kontakta företaget på detta e-mail: premierloanfirm@yandex.com

  77. bishop skriver:

    Behöver du ett brådskande lån för att betala dina räkningar? Behöver du ett lån för att starta affärer? Behöver du ett lån för att köpa ett hus eller ett lån för att köpa en bil? Alla typer av lån du är intresserad av att kontakta oss idag på: bishopf21loan@gmail.com

  78. MAGRET JAMES skriver:

    Hallå,
    Behöver du ett brådskande lån ??? Är du i skuld Har du dåligt kredit? Har du blivit avvisad av banker, behöver du ett lån för att starta ett eget företag? Vi ger ut lån till People trots deras dåliga / dåliga kreditpoäng. Vi ger ut både affärs- och personlån med en lång och kort varaktighet av ditt val med låg ränta på 2% per annullering för privatpersoner och företag .. Vår låneprogrammerare är snabb och pålitlig, gäller idag och får ditt omedelbara svar. Lån är väl försäkrade, 100% garanterade och kunder är säkrade maximal säkerhet. För ytterligare förfrågan kontakta oss via vår e-postadress: (MAGRETJAMES321@GMAIL.COM) och få ditt lån idag.
    Magret James MD / VD
    E-post: (MAGRETJAMES321@GMAIL.COM)

  79. adams balyn skriver:

    Behöver du ett brådskande lån för att starta företag, skuldlån? Köpa en bil eller ett hus? Om ja, oroa dig inte mer, För vi erbjuder alla typer av lån till låg och överkomlig ränta på 3% utan säkerhet och utan kreditkontroll. Kom tillbaka till oss om du behöver ett lån med nedan information. Kontakta oss nu på: trustfundfinaceservice@gmail.com

  80. adams balyn skriver:

    Behöver du ett brådskande lån för att starta företag, skuldlån? Köpa en bil eller ett hus? Om ja, oroa dig inte mer, För vi erbjuder alla typer av lån till låg och överkomlig ränta på 3% utan säkerhet och utan kreditkontroll. Kom tillbaka till oss om du behöver ett lån med nedan information.. Kontakta oss nu på: trustfundfinaceservice@gmail.com

  81. WAYNE DAVIS skriver:

    100% finansiering av vårt företag med låg ränta på 4%. Vi erbjuder lån till privatpersoner, organisationer, företag etc. Vår process för lån godkännande snabbt och enkelt kan hjälpa dig att låna pengar. Du kan kontakta oss via e-post,
    Spring-cash2016@outlook.com

  82. MOURLHON skriver:

    Hej Fru och Herr,

    Jag är redo för dem som är i nöd. Jag har ett kapital som kommer att användas för att bevilja lån individ på kort och lång sikt, som sträcker sig från 5000 kr 10.000.000 kr till alla seriösa människor, ärlig och god moral vilja av detta lån 3 % ränta år enligt det belopp, eftersom de är särskilt vänligen kontakta mig via mail för mer information.

    Min e-post : vivianemourlhon64@hotmail.com

    Tveka inte att kontakta mig din tillfredsställelse är mitt mål.

  83. Lucienne skriver:

    Hej Fru och Herr,

    Jag är redo för dem som är i nöd. Jag har ett kapital som kommer att användas för att bevilja lån individ på kort och lång sikt, som sträcker sig från 5000 kr 10.000.000 kr till alla seriösa människor, ärlig och god moral vilja av detta lån 3 % ränta år enligt det belopp, eftersom de är särskilt vänligen kontakta mig via mail för mer information.

    Min e-post : vivianemourlhon64@hotmail.com

    Tveka inte att kontakta mig din tillfredsställelse är mitt mål.

    Ms Viviane Lucienne MOURLHON

  84. Харриет Брейтуэйт skriver:

    Hur jag betalat min sjukhusräkningar och skatte räkningar

    Av dagen komplement till er där ute, jag är Harriet Braithwaite, en ensamstående mamma från Ankeny Lowa USA, jag är mycket glad och tacksam till Jasmin Investments Limited med Kontaktnummer : +234 9 06 4423 081, för att bevilja mig ett lån på den 25 juni, 2017 för att reglera mina sjukhusräkningar och även betala min skatt. De räddade mig från att förlora mitt hem. Meddelandet kan vara till hjälp för er där ute i behov av en verklig lån i andra för dig att inte falla i orätta händer på jakt efter en ansvarig lån, mitt råd till dig är att kontakta företaget via e-post: Jasminnoorloancompany @ gmail. com eller WhatsApp: +234 9 06 4423 081

  85. behöver du ett lån? Om ja, maila oss: (dakany.endre@gmail.com) skriver:

    Behöver du ett brådskande lån? Vi ger ut företagslån, personliga lån, studielån, Billån etc. Om du är intresserad kontakta oss via: (dakany.endre gmail.com)

    Urgent lån erbjudande.

  86. Du behöver ett brådskande lån? Kontakt: (dakany.endre@gmail.com) För ytterligare information om lånet. skriver:

    Du behöver ett brådskande lån? Kontakt: (dakany.endre gmail.com) För ytterligare information om lånet.

    Låneerbjudande.

  87. Harry Felix: skriver:

    Përshëndetje,
    Shumë falënderime janë sinqerisht të sinqerta, Z. / Znj
    Këto vazhdojnë.
    Ne jemi një kompani tregtare kapitale që ofron
    Mundësi për t’u dhënë hua individëve dhe organizatave
    Interesi i mundshëm prej 2%.

    Shërbimet minimale minimale për porosinë tuaj të plotë që mundemi.
    A keni nevojë për një hua?
    Na shkruani sa më shpejt që është e mundur, siç tregohet më lart.

    Faleminderit dhe të gjithë të mirat,
    Komentet janë duke pritur së shpejti.

    Harry Felix:
    Ndërmarrja Tregtare Kapitale MTK:
    Harryfelix23.mtk@gmail.com

  88. Linda Moorn skriver:

    Letar du efter en företagsfinansiering, personlig ekonomi, inteckningar, billån, studentkontanter, skuldkonsolideringskontanter, osäkra kontanter, riskkapital mm … Du är på rätt ställe, kontakta oss nu för mer information.

    Dina namn:
    Ditt land :
    Din adress :
    Telefonnummer
    Månadsinkomst :
    Lånets längd:
    Lånebelopp :
    E-post: lindaloanfirn1111@gmail.com

  89. Linda Moorn skriver:

    Letar du efter en företagsfinansiering, personlig ekonomi, inteckningar, billån, studentkontanter, skuldkonsolideringskontanter, osäkra kontanter, riskkapital mm … Du är på rätt ställe, kontakta oss nu för mer information.

    Dina namn:
    Ditt land :
    Din adress :
    Telefonnummer
    Månadsinkomst :
    Lånets längd:
    Lånebelopp :
    E-post: lindaloanfirn1111@gmail.com !!!

  90. ANNA skriver:

    hello

    I know how painful it is putting my self in your shoes, I know that the fee you are about to make now is a bit huge. The best ideas in the world are put together by so many people and not just one person, what makes you feel that we can’t share ideas? Why are we humans? When their is trust in business, business excel. Transactions like this are hard to believe these days,due to the rate/population of fraud. Only the end can tell. Hope you are used to this phrase ” the ends justify the means”. No body is interested to know how you started, they will always want to know how you will end Surprising things are more appreciable than non surprising things, I am going to put a surprise in your face as long as this transaction remains. An urgent message will be highly appreciated immediately you are done with this message and let me know if you are ready to send the payment so that the loan can be transferred to you. It depends on how early you are able to send the payment will determine when the loan will be transferred.

    so i want you to act fast and get back to me now with the payment and i rest assure you that you will be glad of knowing a loan lender like me as soon as you make this payment I am not taking your money but it is an evidence that you loaned from my company so that if you are unable to pay back, i can use that payment as a prove that yes you ask for a loan then also showing the western union slip which has your name on it. God knows i was surprised to receive such an email from you. This is an international business loan transaction, it is been full of doubts and mistrustful. I am a christian, so I believe you are too. I understand that you are trying to protect your self from been scammed. But this is quite unfortunate that you are ignorant about the fact that out of every there must be a Judas.

    Just make the payment, and I assure you that you will receive this loan. If I were you, I will take this fee to be a challenge. If you should take this fee you are about to pay to be a challenge to you, it then means that you will receive this loan. The ultimate measure of a man is not where he lies in times of comfort, but where he stands in times of controversy and pressure. I am a matured woman, and I will help you since you are a serious and needs the loan urgently. Believe in me, I assure you that you will receive this loan as soon as you make this payment.I want you to believe that you will get this loan. I told you before, i have tasted the bitter side of life so i will never want to hurt others.

    Have a nice day

Lämna en kommentar